بازارهای مالی در هفته چهارم دی؛
آخرین هفته از دی ماه بازار معاملات سکه و طلا با ریزش قیمت همراه بود.
کد خبر: ۸۱۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 17 January 2020

به گزارش تابناک سمنان: با به سرانجام رسیدن دی ۹۸ و طی شدن آخرین هفته معاملاتی آن، بازارهای مالی در پس طوفانی از اتفاقات سیاسی و تنش زا در سطوح بین المللی همراه شد.

در این میان، با سقوط حیرت انگیز بورس های جهانی همراه شد  اما بازار سرمایه ایران بر خلاف ریزش های هفته قبل، آرایش عایقی خود را به نمایش گذاشت. رشد روز افزون شاخص بورس و رکورد ۱۶ هزار واحدی آن تالار شیشه ای را در این هفته به طور تمام سبز پوش کرد.

در ادامه بررسی ها، بازار طلا  این هفته هم با نوسا‌ن های اندکی رو به رو بود، در میان این هفته قیمت سکه با رشد قابل توجهی همراه بود که با کاهش نرخ جهانی طلا این جهش قیمت، بر سراشیبی نرخ سوار شده و به قیمت گذشته بازگشت. جالب است بدانید در هفته آخر معاملات بازارهای مالی، ارز آنچنان افت و خیزی را تجربه نکرد بلکه صندلی ثبات قیمت را برای ثبت در تاریخ این روزها انتخاب کرد.

تنش های سیاسی نتوانست  چارچوب بازار ارز کشور را به هم بزند

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: باتوجه به تدابیر اندیشیده شده در بانک مرکزی توانستیم ثبات خوبی در بازار ارز به وجود بیاوریم، همواره مهمترین هدف دشمنان حمله به بازار‌های کشور به ویژه بازار ارز بود. شاید در برهه ای از زمان توانستند بازار نفت را با اختلال مواجه کنند اما با گذر از روزهای سخت، در شش ماهه اول سال ۹۷ رشد  فروش نفتی ما مثبت شد.

او افزود: با اقدامات جدی و مهمی که در بانک مرکزی انجام شد، توانستیم تقاضاهای سفته بازانه را محدود کرده و کنترل بازار ارز را بدون از دست دادن ذخایر ارزی، انجام دهیم.

همتی اظهار کرد: امکان نوسان شدید نرخ ارز وجود داشت، اما اکنون آسیب پذیری نرخ ارز را از تحولات سیاسی و نظامی به حداقل رسانده‌ایم و مانع خروج سرمایه از کشور هستیم.

او گفت: بانک مرکزی از سال ۹۷ به عنوان یک بازارساز وارد روند معاملات صرافی ها شد. این اولین بار در کشور است که عنصری به عنوان بازارساز در بازار فعالیت می کند که یکی از نقش های آن،  این است که  بازارساز اجازه ایجاد نوسان به دلال را نمی دهد.

در ابتدای  همین هفته؛ بازار ارز با  روند کاهش قیمت  شروع به  کار کرد، اما در اوسط هفته کمی نرخ برخی ارزها تا حدودی افزایش یافت و مجدد در روزها‌ی پایانی به کاهش نرخ اکتفا کرد.
 
گفتنی است؛ در ابتدای هفته  دلار ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد که در روز سه  شنبه ۲۳ دی  دلار به رقم ۱۳ هزار تومان و یورو ۱۴ هزار ۶۰۰ تومان نزول کرد، اما این روند پایدار نبود و  با افزایش ۱۰۰ تومانی در روز چهارشنبه دلار و یورو به قیمت اولین روز هفته عقب گرد کردند و در روز پنجشنبه نرخ خود را ماندگار به ثبت رساند.

در طول یک سال و نیم گذشته مهمترین تنش های سیاسی و نظامی در کشور رخ داد ولی هیچ یک از آنها نتوانست چارچوب بازار ارز کشور را به هم بزند.

 نوسان نرخ ارز در بازار چشم گیر نیست

یکی از صرافان بازار ارز وسکه   گفت: با توجه به شرایط  موجود شاهد نوسان نرخ در طلا و سکه بودیم اما شدت آن زیاد نبود چرا که کنترل بانک مرکزی سبب شده شاهد جهش قیمتی در روز های اخیر نباشیم.

او افزود : خرید فروش ارز نسبت به  هفته گذشته تفاوت زیادی نداشته است و وضعیت بازار به لحاظ روانی آرام است چراکه که میزان خرید و فروش در بازار تقریبا یکسان است.

این طراف بازار ارز تصریح کرد: با توجه به این که بانک مرکزی محدودیت ۲ هزار یورویی در طی یک  سال را که متقاضی فقط یک بارمی توانست ارز خریداری کند را لغو کرده است دیگر شاهد رفتار هیجانی در خرید نیستیم.

///

جمشید پژویان کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز و طلا روند قیمتی همسویی دارند و نوسان های آن بستگی به مسائل و تنش های سیاسی دارد که در پی آن می تواند بی ثباتی را در بازار ارز به وجود بیاورد اما روند ادامه دار مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز سبب ثبات آن در کوتاه مدت خواهد شد.

پژویان افزود : بانک مرکزی می تواند در بازار ارز اثر بگذارد و نوسانات را کنترل کند به طور مثال با عرضه ارز در بازار می تواند تا حدودی افزایش قیمت ارز را کنترل کند یا با سقوق قیمت ارز بانک مرکزی می تواند با کاهش عرضه آن قیمت را کنترل و از کاهش قیمت جلوگیری کنداما تمامی این راهکارها منوط بر داشتن ارز بانک مرکزی به اندازه ی کافی است.

او درباره ی بازار طلا و سکه  کفت: این بازارهای همسو با  بازار ارز پیش می رود و اما بستگی به شرایطی دارد به طور مثال در مقاطعی از زمان شاهد مناسب ها ، اعیاد و  جشن هایی هستیم که تقاضا برای طلا و سکه نیز افزایش میابد و سبب افزایش قیمت آن می شود که اصطلاحا به این تغییر  قیمت،  قیمت مناسبتی می گویند که مستقل از نرخ  بازار ارز است .

کاهش حباب قیمت سکه در چهارمین هفته دی ۹۸

عبادلله محمدولی رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر نسبت به روز های گذشته، هر اونس جهانی طلا ۲ دلار کاهش، هر مثقال طلا ۲۶ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ هزار و ۷۰۰ تومان، افزایش قیمت داشته است.

محمدولی با بیان اینکه  در بازار حباب سکه نداریم تصریح کرد: امیدواریم که روند بازار متعادل باشد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اشاره به اینکه روز شنبه و یک شنبه روند بازار کاهشی است اظهار کرد: این در حالی است که طی روز‌های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه روند بازار افزایشی است.

رونق بازار‌های مالی درهفته چهارم دی ۹۸/ روند افزایش شاخص بورس ادامه دارد

 بازار بورس یکه تازه به سمت رشد شاخص 

در پایان معاملات هفته منتهی به ۲۵ دی ماه ۹۸، شاخص کل با ۴۵۶۳۸ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۳۹۹۴۴۵ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن با ۱۳۸۴۳ واحد افزایش معادل ۸۰ / ۱۲ درصد به رقم ۱۲۲۰۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول با ۳۳۲۷۰ واحد افزایش به رقم ۲۸۶۹۷۲ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۹۲۳۵۹ واحد افزایش عدد ۸۲۷۳۷۸ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۱۱ / ۱۳ درصد افزایش و شاخص بازار دوم با ۵۷ / ۱۲ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

در ۵ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۴۹۷۹۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۷۲ /۳۳ درصد افزایش یافت.

در ضمن تعداد ۲۷۶۸۹ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲ میلیون و ۱۵۱ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۹۱ /۱۲ درصد افزایش و ۲۵ / ۵۴ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد ۱۲۰۷ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۲۴۳۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۶ / ۵۸ و ۵ / ۶۰ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد ۲۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۲۱۶ میلیارد ریال معامله شد.

رونق بازار‌های مالی درهفته چهارم دی ۹۸/ روند افزایش شاخص بورس ادامه دارد

 

نصرالله برزنی کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته چهارم دی بازار بورس افت شدید شاخص خود را در هفته قبل جبران کرد و شاهد روند رو به رشد آن در این هفته بودیم.

او افزود : در زمانی که شاهد اتفاقات سیاسی بودیم شاخص بورس افت شدیدی کرد که این رفتار در بازار کاملا طبیعی بوده چرا که که نه تنها بازار سرمایه کشور بله در تمام دنیا تاثیر گذاشت.

برزنی تصریح کرد: معتقدم شاخص بورس پتانسیل بیشتری برای رشد دارد که می توان پیش بینی کرد در روزهای آینده روند رو به افزایش آن ادامه دار باشد.

او گفت اگر اتفاقاتی نظیر رویدادهایی که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم رخ ندهد بازار بورس تا ماه ها افزابش بورس را تجربه خواهد کرد ، و شاعبه حبابی بودن قیمت سهام برطرف می شود.

برزنی بیان کرد : قیمت هایی که در سهام شرکت ها مشاهده می شود ارزش واقعی آن نیست چراکه از زمان وجود شاخص در بازار بورس در کشور تورم و نقدینگی بالا بده است واستانداردی که برای قیمت آن به کار می رود به صورت استاندارد حسابداری تاریخی و قیمت تمام شده است .به طور مثال شخصی ۳۰ سال پیش ساختمانی خریداری کرده است ودر حال حاضر قیمت آن ۳۰ برابر شده است در صورتی که نرخ واقعی آن نباید به این میزان باشد به همین دلیل هر زمان یک شرکت تصمیم به تجدید ارزیابی دارایی می گیرد ارزش واقعی تر آن نمایان می شود و این موضوع در قیمت سهام تاثیر می گذازد.

 او با تاکید بر اینکه برای شرکت هایی که در بورس هستند فرصتی مهیا شده تا استاندارد قیمت های جاری یا تورمی را به کار بگیرند اضافه کرد: با این کار قیمت سهام شرکت ها تغییر به سزایی خواهد کرد و به قیمت واقعی نیز نزدیک تر خواهد بود که در پی آن سهام دار تفاوت قیمتی قابل ملاحظه ای را تجربه خواهد کرد.

برزنی اظهر کرد : شاخصی که عملکرد بازار را نمایش می دهد خود را با قیمت های جاری و تورمی مطابقت داده است که این گونه شاخص ها نمی تواند نماینده واقعی ارزش سهام در بازار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار