کد خبر: ۸۱۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲ 18 January 2020
به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهر تهران از هر ۱۰ نفر ۷/ ۳ نفر و در استان تهران ۷/ ۵ نفر از مزایای طرح معیشتی برخوردار شدند این درحالی است که در سیستان‌وبلوچستان ۹ نفر از ۱۰ نفر و در کهگیلویه و بویراحمد ۷ نفر از ۱۰ نفر طرح معیشتی دریافت کردند که این یعنی 70 درصد مردم کهگیلویه و بویراحمد یارانه معیشتی دریافت می کنند.
 
محمد شریعتمداری همچنین گفت : از ۲۵ میلیون خانوار ایرانی تنها ۱۰۰ هزار خانوار وام بالای ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند.  وی گفته است : تنها ۴۰ درصد مردم توانسته‌اند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نقل از مهر، محمد شریعتمداری در مراسم اختتامیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی گفت: تا زمانی که به موضوع فقر در ایران به‌عنوان یک موضوع لوکس نگاه شود و با فقرا عکس گرفته شود به نتیجه نخواهیم رسید. باید با فقر به‌صورت علمی برخورد کرد.
وی گفت: من با صاحب‌نظران حوزه فقر که صحبت می‌کردم متفق‌القول می‌گفتند که گفتمان جامع فقرزدایی در ایران نداریم. وی افزود: زمانی که آیت‌الله‌هاشمی در سال‌های جنگ تحمیلی به ایراد خطبه نماز جمعه می‌پرداخت همواره به موضوع فقر اشاره می‌کرد اما پس از جنگ و در آغاز دوره سازندگی این موضوع کمرنگ شد.
این مقام دولتی با یادآوری اینکه در آن زمان دو نگاه وجود داشت اظهار کرد: برخی می‌گفتند نیازی به برخورد مستقل با فقر نیست و رشد اقتصادی خود به خود فقر را از بین می‌برد اما برخی دیگر می‌گفتند در هنگام رشد اقتصادی و توسعه باید به عدالت اجتماعی توجه داشت و باید تعارض میان عدالت و رشد اقتصادی را از بین برد تا فقرا قربانی جاه‌طلبی سیاست‌گذاران نشوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از روش‌هایی که می‌تواند میان توده مردم ایجاد همبستگی کند، موضوع شفافیت اقتصادی و اطلاعاتی است که می‌تواند مبارزه با فساد را محقق کند تا مردم مطمئن شوند که دولت در راه کاهش فقر در راه آنها قدم بر می‌دارد در غیر این صورت زیر میز توسعه خواهند زد.
وی دامنه فقر کشور را در استان‌های شرقی و دامنه زاگرس دانست و اظهار کرد: گستره بیکاری به این دو منطقه از دیرباز اختصاص داشته و تنها در این ۵ سال اخیر است که نرخ رشد اشتغال در استان‌های دامنه زاگرس و شرقی کشور رشد مثبت داشته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موضوع ایجاد ارزش افزوده در محصولات معدنی به‌جای خام‌فروشی اشاره کرد و گفت: اگر به‌جای آنکه هر تن سنگ‌آهن را ۲۴ دلار بفروشیم به تولید شمش فولاد روی بیاوریم ارزش ناشی این اقدام تا ۴۰۰ دلار افزایش می‌یابد. او ادامه داد:هر تن صادرات لوازم‌خانگی ۴ هزار دلار سوددهی در پی دارد.
شریعتمداری در مثال دیگری فروش گاز طبیعی را هر یک تن ۱۰ دلار عنوان و اضافه کرد: این درحالی است که تبدیل این گاز به تولید پتروشیمی می‌تواند برای هر تن ۱۷ برابر ارزش افزوده بیشتر داشته باشد. او از این مثال‌ها نتیجه گرفت که می‌توان با این اقدامات بخش مهمی از مشکل بیکاری را مرتفع کرد.
شریعتمداری با بیان اینکه باید از ثروتمندان مالیات بگیریم و منابع آن را میان فقرا بازتوزیع کنیم، تاکید کرد: در گذشته تلاشی برای تقویت پایه‌های مالیاتی نمی‌شد اما اخیرا دولت تلاش‌هایی در این زمینه کرده است که منابع حاصل از آن را بازتوزیع خواهد کرد. 
وی به طرح یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع این طرح را ساماندهی کردیم و توانستیم ۲۵۰ هزار خانوار را از یارانه ۴۵ هزار تومانی حذف کنیم که ۸۰ هزار فقره اعتراض به دست ما رسید و پس از بررسی تنها ۱۰ درصد توانستند ادعای خود را ثابت کنند که نشان داد آزمون وسع ما از سایر کشورها، کارآمدتر است. با توجه به بعد ۲/ ۳ خانوار در ایران آمار این مقام دولتی نشان می‌دهد دولت توانسته فقط ۸۰۰ هزار نفر را از ذیل چتر یارانه نقدی خارج کند.
وی در مورد طرح معیشتی که به یارانه دوم معروف شده گفت: با اجرای آزمون وسع که ۲۵ آیتم را برای بررسی وضعیت اقتصادی خانوارها در نظر گرفته بودیم این طرح اجرا شد و به ۶۰ میلیون نفر پرداخت طرح معیشتی صورت گرفت.
درحال‌حاضر استان تهران کمترین میزان دریافتی و دو استان کردستان و سیستان‌وبلوچستان بیشترین میزان توزیع طرح معیشتی را داشتند که نشان داد اجرای آن عادلانه بوده است.
به گفته این مقام مسوول در شهر تهران از هر ۱۰ نفر ۷/ ۳ نفر و در استان تهران ۷/ ۵ نفر از مزایای طرح معیشتی برخوردار شدند این درحالی است که در سیستان‌وبلوچستان ۹ نفر از ۱۰ نفر و در کهگیلویه و بویراحمد ۷ نفر از ۱۰ نفر طرح معیشتی دریافت کردند .



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار