اسکی ورزش هیجان انگیز است که علاوه بر ورزشکاران در فصل زمستان گردشگران برای تجربه هیجان برف به پیست‌های مختلف سفر می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۵۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 18 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایمنا:وجود دو رشته کوه مرتفع البرز و زاگرس در ایران و قله‌های مرتفع آن که در بسیاری از روزهای سال از برف پوشیده شده‌اند موجب شده تا شرایط عالی برای علاقه مندان به ورزش پر هیجان اسکی ایجاد شود. پیست‌های اسکی ایران هر سال میزبان تعداد زیادی از علاقه مندان به ورزش اسکی و گردشگران هستند که از شهرهای مختلف برای تفریح به این منطقه می‌آیند. در ادامه با برخی از پیست‌های برفی آشنا می‌شوید تا در این روزها سفری سفید را تجربه کنید.

پیست شمشک
این پیست یکی از پیست‌های تهران است که در فاصله ۵۷ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. برای دسترسی به پیست شمشک باید از جاده لشرک- فشم یا کرج-گچسر (فقط در فصل تابستان) استفاده کنید. فعالیت این پیست از سال ۱۳۲۷ آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ عنوان پیست بین‌المللی را از آن خود کرد. ارتفاع پیست شمشک در بلندترین نقطه آن ۳۰۵۰ متر و در پست‌ترین نقطه آن ۲۵۵۰ متر است. زمان اسکی در این پیست، از اوایل آذر تا اواسط فروردین است. آمار نشان داده است از هر هزار نفری که در این پیست اسکی می‌کنند، ۲٫۳ نفر آسیب می‌بینند. تاکنون ۷۶ مورد آسیب‌دیدگی در این پیست گزارش شده است.

پیست شمشک مجهز به دو تله‌سیژ و چهار تله اسکی است. در ضمن این پیست مجهز با نورافکن‌هایی با نور زرد است که هم فضای جذابی ایجاد کرده و هم امکان اسکی تا دیر وقت را فراهم کرده است. از دیگر امکانات این پیست می‌توان به دو هتل (که یکی از آن‌ها دو ستاره است) و چهار رستوران که یکی از آن‌ها در قله کوه وجود دارد، اشاره کرد. ‌

پیست دیزین
این پیست نه تنها مهم‌ترین پیست اسکی ایران، بلکه معتبرترین پیست اسکی خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. دیزین نخستین پیست اسکی ایران است که از سوی فدراسیون جهانی برای برگزاری مسابقات رسمی مورد تأیید قرار گرفته است؛ زیرا بیشتر فاکتورهای آن نظیر شیب و طول مسیر و امکانات رفاهی آن، در حد استاندارد و بین‌المللی هستند.

پیست دیزین در کوه‌های شمال تهران (منطقه گاجره) در فاصله ۱۲۳ کیلومتری جاده چالوش و ۷۱ کیلومتری شهر شمشک واقع شده است. این پیست دارای سه تله‌کابین، دو تله‌سیژ، هفت تله‌اسکی بشقابی و یک تله‌اسکی چکشی است. از امکانات رفاهی این پیست می‌توان به دو هتل، پنج رستوران و ۱۹ کلبه اشاره کرد. ارتفاع این پیست بین ۲۶۵۰ تا ۳۶۰۰ متر است و بهترین زمان اسکی در آن اوایل آذر تا اواخر اردیبهشت است،

پیست توچال
پیست توچال یکی از محبوب‌ترین پیست‌های تهران و در عین حال نزدیک‌ترین پیست به این شهر است که در انتهای خیابان ولنجک و در فاصله ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات واقع شده است. پیست توچال دارای سه تله‌کابین است که طول هر سه آن‌ها در مجموع به ۷۵۰۰ متر می‌رسد و جزو تله‌کابین‌های به هم پیوسته دنیا محسوب می‌شوند.

پیست توچال دارای سه مسیر است که مسیر اول با ۱۲۰۰ متر طول در قله (ارتفاع ۳۸۵۰ تا ۳۵۵۰ متری)، پیست دوم با طول ۹۰۰ متر در دامنه غربی (ارتفاع ۳۷۵۰ تا ۳۵۵۰ متری با دید زیبا به کوه‌های اطراف) و پیست سوم در ایستگاه هفتم تا پنجم با طولی نزدیک به ۵۵۰۰ متر (ارتفاع ۳۷۵۰ تا ۲۹۴۰ متری) واقع شده است. دو مسیر اول مجهز به تله‌اسکی و تله‌سیژ هستند، اما پیست سوم به دلیل نوسانات زیاد فاقد این امکانات است. تنها هتل این مجموعه، هتل توچال با ۳۰ اتاق و سوئیت، در ارتفاع ۳۵۵۰ متری و در انتهای مسیر اول و دوم واقع شده است.

پیست آبعلی
پیست آبعلی که قدیمی‌ترین پیست ایران است، در نزدیکی شهر آبعلی در ۵۷ کیلومتری تهران در جاده هراز واقع شده، دارای پنج پیست است که در مجموع دارای یک تله‌کابین، پنج تله اسکی بشقابی، سه تله اسکی چکشی و یک تله‌سیژ هستند. بهترین زمان استفاده از پیست آبعلی که بالاترین ارتفاع آن ۲۶۵۰ و پایین‌ترین ارتفاع آن ۲۴۰۰ متر است، از اواسط دی تا اواسط اسفند است. از امکانات این پیست می‌توان به یک هتل و شش رستوران اشاره کرد.

پیست دربندسر
این پیست که در سال ۱۳۶۱ راه‌اندازی شده، در ۵۷ کیلومتری شمال تهران واقع شده است. بهترین زمان استفاده از پیست دربندسر که مسیر آن از ارتفاع ۲۶۷۰ تا ارتفاع ۳۵۷۰ متری کشیده شده، از اواسط آذر تا اواخر اردیبهشت است. این پیست که میانگین بارش برف سالانه آن دو تا چهار متر است، دارای یک خط تله‌کابین ۱۲ نفره بوده که از نقطه ابتدایی پیست تا ارتفاع ۳۳۷۰ متری کشیده است و در مجموع مجهز به هفت تله‌اسکی و تله‌سیژ (شامل دو دستگاه مبتدی) است.

در ضمن پیست دربندسر که مساحت کل آن در حدود ۳۰۰ هکتار است، یک مدرسه آموزش اسکی به صورت حرفه‌ای نیز فعالیت می‌کند. در ضمن در یکی از دره‌های شمالی این پیست یعنی دره «تلتنگنه»، امکان اسکی در تیر هم وجود دارد.

پیست پولادکف
پپیست اسکی بین الملی پولادکف در ۸۸ کیلومتری شمال شیراز و کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون قراردارد. پیست پولادکف دارای هتل چهار ستاره، ۴ واحد غذاخوری، تله کابین به طول ۲ کیلومتر، ۲ دستگاه تلی اسکی ویژه اسکی بازان به طول ۱۶۰۰ متر و ۸ دستگاه موتور برفی است. در نزدیکی پیست اسکی پولادکف، پیست اسکی کوچک‌تری وجود دارد که به پیست اسکی سپیدان شناخته می‌شود. بارش سنگین برف در فصل زمستان یکی از زیباترین جاذبه‌های استان فارس در این منطقه محسوب می‌شود. این مجموعه با استقبال بی نظیر مردم و علاقمندان به ورزش اسکی در ایام زمستان روبرو است و با توجه به قرار گرفتن در مسیر آبشار زیبای مارگون از موقعیت ویژه‌ای برخوردارمی باشد. وجود امکانات اقامتی و تفریحی مناسب و متنوع باعت شده این پیست در سایر فصول هم قابل استفاده باشد بطوریکه در فصل تابستان امکان پرداختن به ورزش مفرح اسکی روی چمن نیز در این مجموعه وجود دارد و تله کابین آن در تمام ایام سال فعال است. مجموعه پولادکف به عنوان دومین پیست بین المللی اسکی کشور مطرح گردیده و هر سال شاهد حضور پرشور اسکی بازان و عموم مردم می‌باشد.

پیست خوشاکو
این پیست با مساحت ۵۰ هزار متر مربع که در ۲۴ کیلومتری غرب ارومیه (آذربایجان غربی) در منطقه راژان و در نزدیکی روستای خوشاکو واقع شده است، یکی از قطب‌های مهم ورزش‌های زمستانی در شمال‌غرب کشور است و بهترین زمان برای استفاده از این پیست اواخر پاییز و زمستان است. از دیگر مکان‌های مشابه پیست خوشاکو می‌توان به پیست سهند در استان آذربایجان شرقی و پیست آلوارس در استان اردبیل نام برد. در ضمن به دلیل پوشش مناسب گیاهی این پیستُ، امکان اسکی روی چمن نیز وجود دارد.

پیست کاکان
این پیست با ارتفاع ۲۸۵۰ از سطح دریا که با نام پیست اسکی دنا هم شناخته می‌شود، در ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج (استان کهگیلویه و بویر احمد) و در نزدیکی روستای کاکان در کنار منطقه زیبای آب نهر واقع شده است. این پیست نسبتاً عریض که دارای ۱۵۰۰ طول و ۶۰۰ متر عرض است، از امکاناتی نظیر محل اقامت، رستوران، پیست‌کوب و چهار تله‌اسکی بشقابی برخوردار است. در ضمن مربیان مجربی نیز در این پیست آماده خدمت‌رسانی هستند. بهترین زمان استفاده از این پیست کاکان، اوایل دی تا اواخر زمستان است که حتی عمق برف به ۳٫۵ متر هم می‌رسد.

این پیست در سال ۱۳۷۳ با نصب یک بالابر افتتاح شد و در سال ۱۳۸۴ دو تله‌اسکی بشقابی دیگر نیز در این مجموعه راه‌اندازی شد. پیست جزو ۳۰ پیست فعال کشور و یکی از محبوب‌ترین پیست‌ها در منطقه جنوب کشور است.

پیست بیجار
تاریخ استفاده از این پیست منحصربه‌فرد که در دامنه کوه بیجار در جوار شهر بیجار کردستان (جنوب غرب شهر) واقع شده است، به سال ۱۳۳۰ باز می‌گردد. طول مسیر اسکی پیست نسار، ۹۰۰ متر و عرض آن ۱۲۰ متر است. از ویژگی‌ها و امکانات این پیست ۱۱۲ هکتاری می‌توان به اسکی چمن در زمینی به مساحت دو هکتار (۳۳۰ متر و ۶۰ متر عرض) ُ پارکینگ، رستوران، دستگاه پیست کوب و مدرسه اسکی با مربی آقا و خانم می‌توان اشاره کرد.

پیست چلگرد
این پیست که یکی از پیست‌های مهم زاگرس است، در نزدیکی شهر چلگرد است. چلگرد در فاصله ۹۱ کیلومتری شهرستان شهرکرد در استان چهار و محال بختیاری واقع شده است، پیست چلگرد مسیری به طول ۸۰۰ متر با شیب ۲۰ درصد دارد و دارای سه محوطه تفکیک شده برای خانواده، خانم‌ها و آقایان است. تونل و آبشار کوهرنگ که در نزدیکی این پیست وجود دارد، نیز می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند.

پیست چلگرد که در سال ۱۳۵۴ ساخته شده است، توانایی جذب ۲۰ تا ۳۰ هزار گردشگر در سال را دارد و هوای آن در اغلب روزهای سال آفتابی است. از امکانات رفاهی این پیست می‌توان به هتل کوهرنگ، پارکینگ، دو دستگاه بالابر ویژه خانم‌ها و آقایان و یک دستگاه بالابر آموزشی به طول ۲۰۰ متر اشاره کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار