رییس شورای شهر شیراز با بیان اینکه سفر خارجی مدیران شهری و اعضای شورای شهر شیراز در دوره های قبلی نیز انجام می‌شده است، افزود: اسناد این سفرها در شورا و شهرداری شیراز وجود دارد و حتی یکی از اعضای شورای قبل که در شورای کنونی نیز حضور دارد به این موضوع اذعان کرده و این فرد نیز به در دوره شورای چهارم شهر شیراز به سفر خارجی رفته و در کل این سفرها در دوره های گذشته نیز حضور داشته است.
کد خبر: ۸۱۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 18 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:آنگونه که رییس و سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز گفته اند برنامه سفر خارجی برخی اعضای شورای شهر شیراز در قالب هوشمندسازی این کلانشهر صورت گرفت.
سه نفر از اعضای شورای پنجم شهر شیراز(شورای کنونی) با هدف گفته شده سفری به شهرهایی در مالزی و سنگاپور در جنوب شرقی آسیا داشته‌اند و مسوولان مربوط گفته اند طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است شمار دیگری از اعضای شورا نیز سفرهای مشابهی داشته باشند.
با این حال برخی افراد انتقاد کرده‌اند که سفر این اعضا با هزینه بیت المال با چه توجیهی انجام می شود که پاسخ اعضای شورای کنونی این است که چرا به سفرهای مشابه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر شیراز چنین انتقادهایی وارد نبود؟‌

استفاده از تجربه کشورها برای شوراییان لازم است

به گفته رییس شورای اسلامی شهر شیراز، مدیران قبلی شهرداری و اعضای شوراهای قبلی این شهر از جمله شورای چهارم که از طیف همفکران سیاسی گروه‌ها و رسانه‌هایی بوده‌اند که اکنون ساز مخالفت با اینگونه سفرها می نوازند نیز به وفور به سفر خارجی می‌رفتند، اما در آن زمان صدایی از بلندگوهای این طیف مبنی بر مخالفت شنیده نمی شد.
سید عبدالرزاق موسوی  افزود:‌استفاده از تجربه سایر کشورها و شهرهای دنیا در امور زیرساختی و شهری امری طبیعی است که در همه کشورهای دنیا نیز مرسوم است؛ پیشرفت شهرهای اروپایی و بعضی شهرها در آسیا به لحاظ هوشمندسازی امری محرز است که شهرهای ایران و شیراز برای کاهش بسیاری معضلات مدیریت شهری از جمله ترافیک، آلودگی هوا و ... ناگزیر باید به این سمت حرکت کنند.
این عضو شورای شهر شیراز همچنین گفت:‌استفاده ازاین تجربیات شهرهای پیشرفته دنیا نیازمند سفر مدیران شهری و خصوصا اعضای شوراهای شهر به این مناطق است تا از نزدیک در جریان روند امور شهری قرار گیرند و در برنامه ریزی و قانونگذاری‌ها، این اندوخته را بکار ببرند.

اظهارنظرها و مخالفت ها سیاسی است

رییس شورای شهر شیراز گفت: متاسفانه اظهارنظر در جامعه ما نسبت به تصمیم و اقدامات مسؤولان خصوصا در بخش های انتخابی به نگاه‌های سیاسی گره خورده است؛ اینکه اقدامی را اگر یک مدیر وابسته به فلان جناح سیاسی انجام دهد ایرادی بر آن گرفته نمی شود ولی اگر همین کار را مدیر دیگری مخالف افکار یک جناح با همان نحو و شرایط انجام دهد، آماج حمله قرار گیرد، اخلاقی نیست.
موسوی افزود:‌ نکته دیگری که در این بین حائز توجه است این مطلب است که موضوع بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز و نقش تصمیم گیری و مدیریت این بودجه کلان و نحوه هزینه کردن آن و بکارگیری مصلحت عمومی،مناقصه و مزایده و ... کمتر مورد حساسیت و نقد قرار می گیرد اما برای یک سفر که در واقع هزینه بسیار کمتری به نسبت موارد دیگر دارد واکنش زیاد نشان داده و جنجال رسانه ای برپا می کنند.

مستندات سفر مدیران قبلی شهرداری و شورای شهر شیراز به خارج
وی با بیان اینکه سفر خارجی مدیران شهری و اعضای شورای شهر شیراز در دوره های قبلی نیز انجام می‌شده است، افزود: اسناد این سفرها در شورا و شهرداری شیراز وجود دارد و حتی یکی از اعضای شورای قبل که در شورای کنونی نیز حضور دارد به این موضوع اذعان کرده و این فرد نیز به در دوره شورای چهارم شهر شیراز به سفر خارجی رفته و در کل این سفرها در دوره های گذشته نیز حضور داشته است.
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از سفرهای خارجی اعضای شورای چهارم شهر شیراز در اختیار است،گفت: هیچ وقت سراغ این موضوع نرفتیم و ضرورتی احساس نکردیم که ببینیم که اعضای شورای چهارم چند سفر خارجی رفته‌اند اما اسناد این سفرها وجود دارد.

رییس شورای شهر شیراز عنوان کرد: لایحه‌ای به شورای شهر شیراز ارجاع شده که جمعی از اعضای این شورا به تناسب تشخیص و ضرورت به دو کشور سنگاپور و مالزی سفر کنند که این سفر به دلیل موقعیت شیراز و لزوم حرکت به سمت هوشمندسازی این شهر به شورای شهر شیراز ارجاع شده است.
موسوی اضافه کرد: موضوع هوشمندسازی و ایجاد زیرساخت آن در شیراز به اندازه ای برای شورای کنونی با اهمیت بوده که در سال سوم فعالیت این نهاد کمیسیونی به همین نام ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه تجربه چندانی در زمینه هوشمندسازی شهری در شیراز و سایر شهرهای دیگر کشور وجود ندارد،گفت: به همین دلیل تصمیم گرفته شد که تعدادی از اعضای شورای شهر شیراز بتوانند به این دو کشور سفر کنند تا از تجربه آنها برای فعالیت هوشمندسازی شیراز بهره ببرند.
رییس شورای شهر شیراز با بیان اینکه این طرح در این شورا مصوب شده،گفت: این طرح به فرمانداری شیراز برای تایید نهایی ارجاع و اشکالاتی بر آن وارد شد که از جمله آن می توان به مشخص شدن تعداد افراد اعزامی، هزینه و زمان سفر و ... اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در این طرح مقرر شده که دو نفر از اعضای کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز به سفر خارجی اعزام شوند، اضافه کرد: اشکالات این طرح بزودی برطرف و برای تایید نهایی به فرمانداری شیراز ارسال خواهد شد.

سفرهای خارجی مدیران شهری شیراز ساماندهی می شود
رییس شورای شهر شیراز بیان کرد: اینکه چه کسانی باید به این سفرها بروند و یا نروند موضوعی است که باید برای آن قانون مبنای کار قرار داده شود و مسیر قانونی در این خصوص باید طی شود،اینکه در گذشته مدیران شهری و اعضای دوره های قبلی شورای شهر شیراز سفرهای خارجی را بر چه اساس انجام می داده اند موضوعی است که آن نیز جای بررسی دارد.
او اظهار داشت: در سال سوم فعالیت شورای پنجم شهر شیراز طرحی به این نهاد ارایه شده که سفرهای خارجی براساس آن قانونمند خواهد شد و این طرح اکنون در حال طی مسیر قانونی است و قطعا بعد از تصویب آن ایراد قانونی به این سفرها وارد نخواهد شد.
موسوی ادامه داد: سفرهای خارجی مسوولان باید براساس قانون و رعایت مصلحت عموم مردم باشد و هم اینکه مردم باید پرسشگری کنند و مسوولان نیز وظیفه دارند که پاسخ دهند.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود به ضرورت انجام سفرهای خارجی برای رفع مشکلات شهری پرداخت و افزود: موضوع تراموا که اکنون در شیراز در حال پیگیری است هزینه سنگینی معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال در پی دارد و قطعا اعضای شورا باید به کشورهایی سفر کنند که دراین زمینه دستاوردهایی داشته و تکنولوژی آن را نیز در اختیار دارند.

وی اضافه کرد: انکار سفرهای خارجی مسؤولان امری منطقی نیست و در مواقعی نیاز شهرها و جامعه ما است،هرچند که باید بر مدیریت این سفرها با حداقل هزینه ممکن نیز توجه شود.

 

سخنگوی شورا: دنبال کسب تجربه از شهرهای پیشرفته دنیا هستیم
سخنگوی شورای شهر شیراز نیز در این باره گفت: اعزام اعضای شورای اسلامی شهرشیراز به مالزی به منظور کسب تجربه در زمینه شهر هوشمند صورت می‌گیرد.

سعید نظری در مصاحبه با ایرنا فزود: به دنبال تغییر رویه در توسعه کلانشهرهای جهان به خصوص با توسعه هوش مصنوعی و به کارگیری الگوهای مدیریت شهر هوشمند، لازم دیده شد اعضای این شورا از شهرهای توسعه یافته در زمینه هوش مصنوعی و دارای ساختار موفق شهر هوشمند بازدید کنند.
وی ادامه داد: پس از بررسی گزینه‌های موفق در اروپا و آسیا نهایتا طرحی در شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید که اعضای این شورا به همراه مدیران مربوط و برای کسب تجربه بازدیدی از شهر کوالالامپور در کشور مالزی و نیز بندر سنگاپور داشته باشند.
نظری اضافه کرد: هر چند این طرح با ایراداتی از طرف هیات تطبیق فرمانداری شهرستان شیراز روبرو شد اما تاکنون سه نفر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به همراهان مدیران مربوطه برای انجام این بازدید کارشناسی از زیرساخت‌های شهر هوشمند در مالزی و سنگاپور اعزام شده‌اند و بقیه هم به تناسب زمان و شرایط اعزام خواهند شد.
او اظهار داشت: اعزام اعضای شورای اسلامی شهرهای بزرگ کشور در تمام دوره‌ها سابقه داشته و در زمینه آشنایی با برنامه ریزی توسعه محور مطابق و با الگوهای جدید امری ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار