۱۰ نفر از نمایندگانی که رد صلاحیت شدند و حاضر به پاسخگویی درباره دلایل ردصلاحیت خود شدند، علت آن را اعلام کرده‌اند که آیا از نظر آن‌ها این مسئله سیاسی بوده است یا خیر؟
کد خبر: ۸۱۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱ 19 January 2020

شورای نگهبان اخیراً نتیجه اولیه احراز صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس را به وزارت کشور اعلام کرده و این وزارت‌خانه نیز آن‌ها را در اختیار کاندیدا‌ها قرار داده است. حدود ۱۶ هزار نفر در انتخابات این دور مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند تا بتوانند کاندیدا باشند، با این حال پس از سه دور بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های اجرایی و سپس هیئت‌های نظارت استان‌ها و هیئت نظارت مرکزی، این داوطلبان تا الان در ۴ گروه احراز صلاحیت شده، عدم احراز، ردصلاحیت شده و فاقدین شرایط قرار گرفته‌اند.
به گزارش تسنیم از همان ابتدای اعلام نتایج مباحث مختلفی درباره‌ی احراز صلاحیت‌ها در رسانه‌ها و در تریبون‌ها مطرح می‌شود. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری توضیحات مفصلی راجع به بررسی صلاحیت‌ها ارائه کرد و در خلال صحبت‌های خود گفت که حدود ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس نیز ردصلاحیت شده‌اند که عمدتاً به دلیل مسائل اقتصادی و... بوده است.

گفتگو با ۱۰نماینده مجلس؛ چرا ردصلاحیت شدم؟ +جدول

امروز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و درباره آن ابراز تردید کرد. (از اینجا بخوانید). با این حال عباسعلی کدخدائی نیز توضیحاتی در پاسخ به علی لاریجانی مطرح کرده است.

مهمترین شائبه‌ای که درباره احراز صلاحیت‌ها می‌تواند وجود داشته باشد، سیاسی بودن آنهاست.   این اساس با نزدیک به ۲۰ تن از نمایندگان این دوره مجلس که تا این لحظه صلاحیت‌شان رد شده است تماس گرفته و درباره جزئیات علت ردصلاحیتش گفتگو کردیم. از این ۲۰ نماینده ۱۰ نفر حاضر به صحبت شدند و مابقی اعلام کردند که حاضر به  گفتگو نیستند.  طی روز‌های آینده نیز با بقیه نمایندگان در این باره تماس خواهد گرفت؛ با این حال آنچه در ذیل می‌آید پاسخ این نمایندگان به چرایی ردصلاحیتشان است. از این ۱۰ نماینده، ۵ نفر اصولگرا و ۵ نفر اصلاح‌طلب هستند. این نمایندگان اعلام کردند که شورای نگهبان جزئیات پرونده را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و آن‌ها پس از بررسی پرونده اعتراض خود را پیگیری خواهند کرد. بعضی از این نمایندگان اعلام کردند حاضرند و بعضی دیگر هم گفتند که حاضر نیستند پرونده‌شان را به صورت عمومی منتشر کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار