بنابر دستور اکید استاندار یزد مشکل نورپردازی مجموعه امیرچقماق باید با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری برطرف شود.
کد خبر: ۸۱۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱ 20 January 2020

مجموعه تاریخی و فرهنگی امیرچقماق که به حسینیه شهدای یزد نیز مشهور است، یکی از مجموعه‌های نفیس تاریخی دیدنی و بستری مناسب برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، سیاسی و مذهبی مانند جشن‌ها، راهپیمایی‌ها و مراسم‌های مذهبی و آیینی مانند نخل‌برداری در تاسوعا و عاشورای حسینی در مرکز استان یزد است.

این مجموعه نفیس که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج کشورمان است، هر ساله در آستانه‌ی ایام عید تعطیلات نوروز، دچار تغییرو تحولات زیادی می‌شود و از کف گرفته تا مجاور آن، همه دست‌خوش تحول می‌شود چرا که هنوز این میراث تاریخی شهر جهانی یزد فاقد طرح جامع و کاملی است.

در همین راستا استاندار یزد و جمعی از مسئولان مربوطه در بازدیدی شبانه از این مجموعه تاریخی که هنوز هم دارای ضعف‌های زیادی است، مشکلات موجود را مورد بررسی قرار دادند که از جمله مسائل مطرح شده در این بازدید ناهمسان بودن گلزار شهدای گمنام واقع در این مجموعه با بافت تاریخی شهر بود.

همسان‌سازی گلزار شهدای گمنام با نمای بافت تاریخی

«مجتبی فرهمند» معاون شهرسازی شهرداری یزد در جریان این بازدید از اجرای طرحی مناسبی از سوی بنیاد حفظ آثار برای گلزار شهدای گمنام مجموعه امیرچخماق خبر داد و در این رابطه اظهار کرد: طرح ارائه شده از سوی بنیاد حفظ آثار، بسیار زیبا و در شان شهدای والامقام است و در آن سنگ قبرهای نفیس و دارای نقوش زیبای تاریخی در نظر گرفته شده که همخوانی لازم را نیز با بافت تاریخی شهر خواهد داشت.

وی با بیان این که طرح مذکور در صورت تامین اعتبار تا سه ماه آینده قابل اجراست، در رابطه با جزئیات این طرح به حاضران در  این بازدید گفت: طرح مذکور با چند پله در مجموع حدود 40 سانتی‌متر رو به پایین است، به طوری که قبور شهدا همسطح با کف مجموعه قرار می‌گیرد.

فرهمند همچنین از خریداری مجموعه مجاور بقعه ستی فاطمه واقع در کنار مجموعه امیرچخماق از سوی شهرداری خبر داد و گفت: گنبد ستی فاطمه همسر امیرچقماق که ایجاد مجموعه تاریخی امیرچقماق به همت وی انجام شده است، با اعتبار حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان مدنظر قرار گرفته تا در نهایت بقعه مذکور مجدداً به این مجموعه تاریخی ملحق شود.

«حسین صالحیان» معاون خدمات شهری شهرداری یزد هم در این بازدید به استاندار یزد در رابطه با مشکلات تداخل و ناهماهنگی برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی در مجموعه امیرچقماق اشاره و از اهمیت هماهنگی در این زمینه به منظور ارائه خدمات با کیفیت بیشتری یاد کرد.

وی از فراهم شدن امکان بازدید گردشگران معلولان، سالمندان و اقشار ناتوان و کم توان جامعه از زورخانه امیرچقماق خبر داد و گفت: اقدامات خوبی در این زمینه نیز انجام و مجموعه امیرچقماق برای تمام گردشگران و بازدیدکنندگان با هر نوع وضعیت جسمانی آماده شده است.

اجرای طرح مناسب مجموعه امیرچخماق پس از نورپردازی

یکی از مشکلات اساسی مطرح شده در بازدید شب گذشته مسئولان از مجموعه امیرچخماق، نورپردازی نامناسبی آن بود که نه تنها گردشگران را برای ماندن در این مجموعه تاریخی ترغیب نمی‌کند بلکه موجب گلایه آن‌ها و برخی از شهروندان نیز شده است.

در همین راستا نیز «محمدعلی طالبی» استاندار یزد هم با ارائه دستور اکید، نورپردازی این مجموعه را حائز اهمیت خواند و خاطرنشان  کرد: به محض افتتاح نورپردازی باید طرح مناسبی برای مجموعه شهدای امیرچقماق اجرا شود تا حفظ ماندگاری تمام مجموعه برای آینده مهیا شود.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی یزد نیز در این بازدید از ساماندهی بازار تاریخی مجموعه امیرچقماق در اواخر ماه جاری با همکاری شهرداری خبر داد.

یکی از موضوعات دیگری که در این مجموعه به عنوان مشکل مطرح شد کمبود سرویس بهداشتی در این مکان بود که با وجود سرویس‌های بهداشتی مسجد امیرچقماق در مجاورت مموعه تاکنون مرتفع نشده لذا در این رابطه ایجاد سرویس بهداشتی در محلی روبروی مسجد برای ایام عید نوروز پیشنهاد و مطرح شد.

در حاشیه این بازدید به سراغ استاندار یزد رفتیم تا جزئیات بیشتری را در رابطه با تدابیر اتخاذ شده در مورد این مجموعه تاریخی جویا شویم و این گفت‌وگو را با نبود طرح جامعی برای این مجموعه تاریخی آغاز کردیم.

نبود تجمیع فکری در طرح‌های پیاده‌روی یزد

«محمدعلی طالبی» استاندار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از مشکلات مربوط به نورپردازی به عنوان نارسایی اصلی مجموعه امیرچقماق یاد کرد و گفت: این مجموعه با ارزش بسیار زیاد معماری و فرهنگی، که یکی از نمادهای اصلی یزد به شمار می‌رود، دارای جذابیت‌های بصری مناسبی است که الزام نورپردازی در این مجموعه تاریخی را محسوس‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر الزام تهیه و ارائه طرح نورپردازی با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی یزد، افزود: این طرح باید با مشارکت دو دستگاه مذکور تهیه و اجرایی شود و طرح کف‌سازی باقی‌مانده میدان و ساماندهی بازارهای اطراف آن نیز در دستور کار قرار گیرد.

استاندار گفت: از آنجایی که مجموعه امیرچقماق نیازمند ارتقای هماهنگی‌هایی در برگزاری تمام رویدادهای مربوط به ساماندهی با همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف مربوطه است، این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی در رابطه با مطالبه پیاده محوری در جهانشهر یزد نیز تاکید کرد: هرچند شهرداری اقداماتی را با هدف پیاده‌ محوری و ایجاد پیاده‌راه‌هایی در سطح شهر به منظور استفاده شهروندان آغاز کرده ولی متاسفانه بعضا با مخالفت‌ها یا دغدغه‌هایی از سوی مردم همراه بوده است.

وی معتقد است که باید در اجرای این طرح‌ها با مردم گفت‌وگو و مشورت شود و مشارکت گروه‌های اجتماعی در تحقق این امر جلب شود که البته تاکنون کمتر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

طالبی در پایان نیز از تدارک برنامه‌های مطلوبی برای این مجموعه تاریخی و فرهنگی خبر داد و متذکر شد: البته در زمینه پیاده‌محوری با همه آمادگی‌های مسئولان و شهرداری برای پرداختن به این موضوع، هنوز تجمیع فکری در رابطه با طرح‌های ارائه شده وجود ندارد اما امیدوار به حل آن هستیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار