دیر زمانی است که سایه دسته جمعی مرغان مهاجر بر سطوح مواج تالاب‌ها و دریاچه‌های کافتر و پریشان در استان فارس جای خود را به سایه مرگ و زوال داده است ، این دو تالاب آب شیرین فارس این روزها آخرین نفس‌های بی رمق خود را می کشند.
کد خبر: ۸۱۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 20 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اظهار داشت : پریشان و کافتر متاسفانه شرایط وخیم و بدی دارند ، آنقدر از سفره آب اطراف این دو تالاب برداشت شده که سطح آب بسیار پایین رفته است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: دراین شرایط هر چقدر هم که بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره شود ، در سال‌هایی نه چندان دور چشمه هایی کف این تالاب‌ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.

ظهرابی ادامه داد : بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر ۴ متر اطراف تالاب پریشان سفره آب پایین تر از سطح دریاچه است ، باید در شرایطی قرار گیریم که آنکه آنقدر آب بیاید که کسری سفره جبران شود ، برای احیای پریشان و کافتر چاره ای نیست مگر اینکه آب وارد حوضه شود و در مصرف کشاورزی هم تجدید نظر گردد.

این مقام مسوول کشت چند باره و چند کشت های متنوع در یک سال را که بین سه تا چهار کشت محصول در یک سال انجام میشود عاملی برای برداشت آب از سفره های آب اطراف این دریاچه دانست و گفت: همین کشاورزی بی ضابطه برداشت آب را بسیار بی رویه کرده است ، نتیجه این روند خشک شدن تالاب پریشان است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با تداوم این روند بعد از نابودی این تالاب قطعا کشاورزی منطقه هم نابود می شود بنا بر این باید این تالاب را تحت شرایط ورود آب حفظ و برداشت بی رویه آب اطراف دریاچه منترل گردد.

این مقام مسوول ادامه داد: در تالاب‌های آب شیرین هر چه آب بیشتری برداشت شود سطح سفره پایین‌تر می رود و این روند تا مرز نابودی تالاب ادامه خواهد یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در باره آبگیری سایر تالابهای استان فارس هم گفت: تالابهای هیرم و کارین وضعیت بسیار خوبی دارند و آبگیری شده اند ، این تالاب‌ها فصلی است و با توجه به بارندگی مناسب وضعیت بسیار خوبی دارند.

ظهرابی همچنین گفت: تالاب‌های طشک و بختگان حدود ۳۵ درصد آبگیری شده است ، و در مرحله غرقاب است ، تالاب مهارلو نیز وضع مناسبی دارد و بالای ۸۰ درصدآبگیری شده است .تااب ارژن هم شرایط نسبتا مطلوبی دارد و در حال آبگیری است و حدود ۲۰ درصد آبگیری شده ست.

دریاچه های پریشان و کافتر به ترتیب در فاصله ۱۳۱ کیلومتری و ۱۹۸ کیلومتری جنوب غرب و شمال شیراز در شهرستان های کازرون و اقلید استان فارس قرار دارند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار