هوا را از من بگیر خاک را اما نه!
از آن جایی که بخش بزرگی از اقتصاد و اشتغال مردم این خطه به خاک و کشاورزی بستگی دارد می توان آلودگی خاک را آغاز یک بحران اجتماعی اقتصادی در مازندران دانست که البته به علت این که اثرات آن بلافاصله قابل مشاهده نیست از توجه مسئولان دور مانده است.
کد خبر: ۸۱۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲ 21 January 2020

 خاک در هر جنبه ای از زندگی شامل غذا، آب، هوا و سلامت نقش دارد. سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تخمین می زند که تولید 95 درصد غذای ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم با خاک در ارتباط است. بر همین اساس، آلودگی خاک یک خطر سلامت واقعی و بسیار جدی است. اگرچه آلودگی خاک به سادگی آلودگی اقیانوس ها با پلاستیک قابل مشاهده و درک نیست اما اغلب آثار بلند مدت بر سلامت انسان و محیط زیست دارد.

در حقیقت، آلودگی خاک ممکن است به ششمین انقراض بزرگ که دانشمندان می توانند در تاریخ کره زمین ثبت کنند، منجر شود. خبر بد این است که تمام موارد پیشین با اختلالات خاک سطحی در جهان همراه بودند. سازمان ملل تخمین می زند که تا 90 درصد گونه های گیاهی و 40 درصد از زندگی بیولوژیکی ناپدید شده اند. ما در هر 10 دقیقه یک گونه را در معرض انقراض قرار می دهیم.

مازندران به دلیل دارا بودن آب و هوای مطلوب و خاک‌های حاصلخیز همواره یکی از استان‌هایی بوده است که کشاورزی در آن حرف اول را می‌زند، کشاورزی که با زندگی مردم این استان عجین شده است و در هر شهر و روستایی، در تمام طول سال، کشت و کار جریان دارد.

بر این اساس، یکی از چالش‌های مهم و اساسی که به نظر می رسد مازندران با آن رو به رو شده و نیاز است خود را برای مقابله با آن آماده کند، مباحث مربوط به آلودگی خاک است. بر اساس نظر کارشناسان، بخشی از خاک‌ مازندران به ویژه در برخی از فصول سال، با آلودگی شدید رو به رو میشود، بیشتر محققان معتقدند این خاک‌ها در وهله اول در کنار کارخانه‌ها و شرکت‌هایی هستند که سیستم دفع و تصفیه فاضلاب مناسبی ندارند.

طبق آمارهاي رسمي روزانه سه هزار و 100 تن زباله در مازندران توليد مي شود كه همچنان عمده آن در 28نقطه جنگلي استان دپو و دفع مي شود. ذكر اين نكته مهم است كه همچنان صدها تن زباله در گوشه و كنار مناطق ساحلي و جنگلي استان رها شده و با گذشت زمان شيرابه اين حجم زباله وارد رودخانه ها و از آنجا وارد زمين ها و محصولات كشاورزي و دريا مي شود.

نتايج تحقيقات 95هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي منطقه مركزي مازندران ( زمين هاي حاشيه رودخانه هاي سياهرود در قائمشهر و جويبار و بابلرود در بابل ) نشان مي دهد كه خاك كشاورزي استان به لحاظ آلودگي به عناصر فلزات سنگين ( سرب ، نيكل و كادميوم) به مرز بحران نزديك شده است.

از آن جایی که بخش بزرگی از اقتصاد و اشتغال مردم این خطه به خاک و کشاورزی بستگی دارد می توان آلودگی خاک را آغاز یک بحران اجتماعی اقتصادی در مازندران دانست که البته به علت این که اثرات آن بلافاصله قابل مشاهده نیست از توجه مسئولان دور مانده است.

انتخاب های روزانه ما اثر بزرگی بر آلودگی خاک دارند. اگر ما بازیافت، کاهش مصرف و استفاده مجدد از آیتم ها را به جای خرید محصولات جدید مد نظر قرار دهیم، مقدار ضایعاتی که می توانند به اماکن دفن زباله، یکی از منابع اصلی آلودگی خاک، وارد شوند را کاهش می دهیم. ما مردم دیگر باید به کم کاری برخی مسئولین عادت کنیم و اگر بخواهیم دست روی دست بگذاریم تا آن ها کاری انجام دهند باید بنشینیم و نابودی تدریجی منابع خود را شاهد باشیم!

برنامه های اقتصادی استان مازندران برای صادرات و حتی تامین نیاز های کشور با رشد این پدیده به شدت تحت الشعاع قرار می گیرد و عده ی زیادی نیز بیکار خواهند شد. این ها علاوه بر بیماری ها و هزینه های ناشی از آن است که مردم استان و کشور تحمیل می شود، اگر تدبیری اندیشیده نشود.

منبع : عبارت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار