زنگ خطر کاهش مطالعه در کشور خیلی وقت پیش به صدا درآمده است؛ برای افزایش مطالعه در میان مردم چه کرده‌ایم.  فضای مجازی، گرانی کاغذ، بی انگیزگی ناشر و مولف و یا تنبلی مردم، کدام یک دلیل کاهش سرانه مطالعه است؟
کد خبر: ۸۱۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸ 21 January 2020

به گزارش تابناک اصفهان،مطالعه و کتاب خواندن یکی از بهترین و مطمئن‌ ترین راه های افزایش آگاهی و دانستن است، با کتاب است که میتوانیم وارد دنیای بزرگتری شویم و هرآن چه را نمی دانیم بیاموزیم، به دوردستها سفر کنیم، علم کشورهای دیگر را بیاموزیم، راه و رسم هنر و فرهنگ را بفهمیم و در اجتماع بزرگ فرد سودمندی باشیم.
تا سالها پیش کتاب ارزش بسیار بیشتری نزد ما ایرانیان داشت و سرانه مطالعه مان به این اندازه پایین نبود، اما چند سال است که تب خواندن کتاب کاهش پیدا کرده است و این وضعیت بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد.
فضای مجازی مانند گلدان مصنوعی است؛ رنگ و بوی کتاب را ندارد
به راستی برای بیرون رفت از این بحران چه باید کرد. یکی از نویسندگان اصفهان در مورد گرایش مردم به فضای مجازی برای مطالعه گفت: با وجود اینکه فضای مجازی گسترش یافته و تقریبا اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار ما می‌گذارد اما بازهم معتقدم که هرگز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کتاب باشد. یکی به دلیل لمس کتاب و ارتباط برقرار کردن با آن، زمانی که کتاب در دستمان باشد با دنیای درونش ارتباط بهتری برقرار می‌کنیم؛ این را کتاب خوان‌های حرفه‌ای خوب درک می‌کنند.
ثریا قنبری عدیوی افزود: دلیل دیگر اینکه فضای مجازی مانند یک گلدان مصنوعی است؛ هر چه هم زیبایی در خود داشته باشد بازهم اصل و واقعی نیست و بوی ناب کتاب واقعی را به آدمی نمی‌دهد. اطلاعات دنیای مجازی همیشه قابل اعتماد نیست و در بسیاری از موارد در آن دست برده می‌شود، از طرف دیگر ساعت‌های طولانی گوشی و تبلت به دست گرفتن نیز به جسم انسان آسیب وارد می‌کند.
در صورت عدم دسترسی به کتاب با احتیاط از فضای مجازی استفاده کنیم
وی ادامه داد: اما با این وجود در همین فضا کتابهای خوبی نیز در دسترس مردم قرار دارد و برای آنها که قدرت خرید کتاب ندارد فرصت خوبی است، حتی فایل‌های صوتی این کتابها نیز در برخی موارد در دسترس قرار دارد که می توان استفاده کرد و دیگر بهانه‌ای برای مطالعه کردن نباشد.
قنبری تصریح کرد: باید از فضای مجازی با احتیاط استفاده کرد و مطمئن شد کتابی که ارائه داده است قابل اعتماد و صحیح است. شاید تعداد کانالهای این زمینه کم باشد اما وجود دارند و می‌توان از آنها استفاده کرد.
خیلی از کتاب‌خوانها قدرت خرید کتاب ندارند؛ ناشر و مولف نیز به حمایت نیاز دارند
این نویسنده بیان کرد: برخی‌ها مانند من دوست دارند که کتاب را حتما بخرند، در دستشان باشند، آن را لمس کنند و از خواندن لذت ببرند اما متاسفانه قیمت بالای کتاب بسیاری از ما را دچار چالش کرده است. می‌خواهیم کتاب بخریم و بخوانیم اما قدرت خرید نداریم، از طرف دیگر مایل به استفاده از فضای مجازی برای مطالعه کتابهای مورد علاقه مان نیستیم، پس تکلیف چیست.
وی گفت: مشکل بزرگ گرانی کتاب است که مانند دیگر اقلام مورد نیاز ما روز به روز در حال گرانتر شدن است. کتابی که سال گذشته به چاپ رسیده امسال بیش از 15 تا 20 هزار تومان به قیمت آن افزوده می‌شود. قیمت کاغذ و هزینه چاپ کتاب بالاست و به همین دلیل نیز قیمت کتاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
قنبری بیان کرد: نمایشگاه‌های کتاب هم که کتابها را با تخفیف ارائه می‌دهند خیلی برای کتاب خوان کردن مردم موفق نبوده‌اند و بازهم همان کتابخوانهای قدیمی به سراغ کتابهایشان می‌روند.
وی افزود: چاپ کتاب برای نویسنده و حتی ناشر به کاری بسیار سخت تبدیل شده است و همین موضوع نیز نشر را با مشکل مواجه کرده است که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند همین سرانه اندک بازهم کمتر خواهد شد. نویسندگان و ناشران به حمایت نیاز دارند. چاره‌ای باید یافت تا هم از این قشر فرهنگی و تاثیرگذار حمایت شود و هم کتاب به آسانی در اختیار مردم قرار گیرد اما هنوز هم خبری از حمایت نیست.
آموزش و پروش و خانواده؛ اصلی ترین قطعات پازل کتاب‌خوان کردن فرزندان
قنبری خاطرنشان کرد: راه‌های زیادی برای علاقمند کردن افراد به کتاب خواندن وجود دارد، به ویژه می‌توان از مدارس ابتدایی آغاز کرد، به شدت معتقدم که آموزش به کودکان دبستانی برای مطالعه کتاب راهگشاست و ما در آینده می‌توانیم کتاب خوان‌های حرفه‌ای داشته باشیم، باید در دوران دبستان طرحی و یا درسی در همین زمینه به دانش آموزان ارائه شود.
وی ادامه داد: کتاب خوان کردن فرزندان در درون خانواده اتفاق می‌افتد و اگر شخصی در کنار خانواده کتاب خوان شد از هر راهی به ادامه مطالعه می‌پردازد، قبل از آموزش و پرورش خانواده‌ها باید فرزندان خود را به مطالعه تشویق کنند و آموزش دهند، پس از آن آموزش و پرورش تاثیر بسیار زیادی دارد. اما متاسفانه در بسیاری از مدارس ما به فرهنگ کتابخوانی اهمیت چندانی داده نمی‌شود.
این نویسنده دفاع مقدس گفت: اصرار دارم که در مدارس به ویژه مدارس ابتدایی درسی با این عنوان وجود داشته باشد. در واقع خانواده و آموزش و پرورش قطعات اصلی پازل کتاب خوان کردن فرزندان هستند.
تنبلی؛ عاملی مهم در دوری از کتاب و مطالعه است
وی ادامه داد: اما برای جوانانی که از سن مدرسه گذشته‌اند باید چاره دیگری اندیشید، یکی از دلایل تمایل نداشتن جوانان به مطالعه؛ اگر از گرانی کتاب و دیگر مشکلات صرف نظر کنیم، تنبلی است، شاید برخی‌ها بگویند زمانی برای مطالعه نداریم، وقت کم می‌آوریم، اما این موضوع را به هیچ وجه قبول ندارم، شک نکنید اگر بخواهیم مطالعه کنیم حتما می‌توانیم و وقت آن را پیدا می‌کنیم.
این نویسنده تصریح کرد: مدیریت زمان در دست ماست، 24 ساعت شبانه روز را به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که فرصت مطالعه داشته باشیم؛ حتی روزانه نیم ساعت. می‌توان کتاب را در زمان کار منزل و یا خرید، رانندگی و هر کار دیگری بشنویم، به لطف همین فضای مجازی کتاب‌های صوتی بسیاری در اختیار ماست. برای کشور ما بسیار دردناک و ناراحت کننده است که سرانه مطالعه مان تا این حد پایین است و این برای ما هشدار و زنگ خطر جدی است که مسئولان فرهنگی کشور باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.
مسئولان فرهنگی مشکلات حوزه کتاب و کتاب‌خوانی را ببینند و چاره‌ای بیابند
این نویسنده خاطرنشان کرد: در مجموع برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور راه‌های بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان به این هدف مهم دست یافت، اما برای رسیدن به آن دلسوزانی می‌خواهیم که برای آن وقت و هزینه بگذارند و به فکر آینده فرزندان این مرز و بوم و آینده و آبروی ایران زمین باشند.
وی اظهار داشت: ایرانیها از استعداد، هوش و توانایی بسیار بالایی برخوردارند و با فرهنگ سازی، حمایت، تشویق و ایجاد انگیزه می‌توان آنان را به مطالعه تشویق کرد. بدون شک همه مردم از تاثیر مطالعه بر خود و زندگی آگاه دارند اما باید برای رسیدن آنها به این هدف اقداماتی انجام داد.
قنبری گفت: خود فرد نیز باید در این همکاری و حمایت مشارکت کند و به هر نحوی که شده مطالعه را در برنامه‌های خود بگنجاند و بداند که انتظار کشیدن برای بهبود اوضاع بیهوده است و تنها زمان را از دستش خواهد گرفت. هر فرد به فکر خویشتن باشد و راه و چاه برون رفت از این مشکل را بیابد، اگر مسئولان به فکر چاره افتادند و راهی برای مشکلات حوزه کتاب و کتاب خوانی پیدا کردند که چه بهتر، اگر نه خودمان را از این گرداب بی فرهنگی و بدون کتاب نجات دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار