خانمها چهار برابر آقایان به ام اس دچار می شوند که طی ده سال اخیر این رقم دو برابر شده است.
کد خبر: ۸۱۶۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱ 22 January 2020

 خانمها ۴ برابر آقایان به ام اس دچار می شوند که طی ده سال اخیر تعداد شیوع بیمارای در زنان دو برابر شده است.این بیماری به هیچ عنوان واگیر دار نیست و هنوز درمان قطعی ندارد، ولی با مدیریت قطعا قابل کنترل است.

 

مدیریت بیماری ام اس

افراد مختلفی از جامعه می توانند ارکان این مدیریت را تشکیل دهند:
اولین رکن خود بیمار است که چگونه با این عارضه مواجه می گردد.
دومین رکن این مجموعه پزشک و تیم درمانی است که بیمار را تحت نظر و درمان دارد.
خانواده بیمار ،سومین رکن اصلی مدیریت بیماری هستند.

اما آگاهی بخشهای دیگری از جامعه می تواند زیر مجم,عه ای از مدیریت بیماری ام اس را تشکیل دهد مثلا پلیس با دانستن عوا ض این بیماری بر روی اشخاص بیمار( نوع راه رفتن بیماران ام اس گاهی همانند افراد معتاد است) می تواند نقش موثری از نظر همکاری با این بیماران داشته باشد و از بازداشت آنها جلوگیری شود.
معلمان و اساتید دانشگاه با عدم ایجاد فشارهای خاص به این افراد می توانند کمک موثری برای این افراد باشند.

ویتامین دیDدر بیماری ام اس موثر است. به همین علت به بیماران توصیه می‌شود فعالیت‌های مناسب در معرض آفتاب داشته باشند. در کشورهای پرآفتاب این بیماری بسیار کمتر است.

تحقیقات حاکی از آن است که کاهش مصرف نمک،غذاهای تند و فست فودها عاملی پیشگیرانه برای ابتلا به ام اس می باشد.

در جهان قریب به دو و نیم میلیون نفر به این بیماری مبتلا می باشند .در کشور ما ۷۰ هزار نفر مبتلا به ام لس اند که در خاورمیانه اولین رتبه را به خود اختصاد داده است. در شهر اصفهان بیشترین تعداد مبتلایان به ام اس ساکن می باشند.

 

نشانه های بالینی بیماری ام.اس چیست؟

دکتر «علیرضا میراحمدیزاده» پزشک و عضو هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص بیماری ام اس می گوید: مالتیپل اسکلروز (Multiple Sclerosis ) یکی از شایع ترین اختلالات نورولوژیک است که باعث ناتوانی در بزرگسالان جوان می شود. مالتیپل اسکلروز ( ام اس ) در اثر ایجاد ضایعه و پلاک در سیستم عصبی به وجود می آید. این بیماری، ماده سفید که وظیفه انتقال سیگنال های عصبی بین ماده خاکستری مغز و سایر نقاط بدن را بر عهده دارد را درگیر می کند.

بیمار مبتلا به مالتیپل اسکلروز هر گونه نشانه عصبی اعم از اختلال سیستم عصبی خودکار، اختلال بینایی، حرکتی، و حسی را ممکن است تجربه کند. به طور کلی، مشکل حسی یا حرکتی در ۴۵ درصد، مشکل بینایی در ۲۰ درصد، و اختلال عملکرد ساقه مغز در ۱۰ درصد بیماران مشاهده می شود.

این پزشک دانشکده بهداشت شبراز در خصوص نشانه های بالینی بیماری ام اس می گوید:مهم ترین نشانه های بالینی که در بیماران مشاهده می شود عبارتند از سوزش، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف عضلات، اسپاسم عضلات، اشکال در راه رفتن، نبود تعادل، اشکال در بلعیدن و صحبت کردن، مشکلات بینایی، احساس خستگی، دردهای حاد و مزمن، اختلال مثانه ای و روده ای، اشکال در فکر کردن، و مشکلات عاطفی مانند افسردگی و خلق ناپایدار .

وی می گوید:تشخیص بیماری بر اساس نشانه های بالینی همراه با یافته های آزمایشگاهی و تصاویر MRI صورت می پذیرد.

این پزشک علت بیماری را ناشناخته عنوان نموده ، اما این باور وجود دارد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مانند عوامل عفونی در بروز آن نقش دارند. بسیاری از میکروب ها به عنوان عامل محرک مالتیپل اسکلروز معرفی شده اند، اما رابطه هیچ یک از آن ها با این بیماری تایید نشده است. ویروس هرپس انسانس(HPV ) جزو آن دسته از ویروس هایی است که احتمال می رود در رخ داد ام اس دخالت داشته باشد. احتمال می رود که برخی از عوامل محیطی، مانند سیگار، استرس، مواجهه شغلی با برخی سموم و حلال ها نیز در رخ داد ام اس نقش داشته باشد.

اگرچه درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد، اما درمان های متعددی وجود دارند که سودمندی آن ها به اثبات رسیده است.از اهداف ابتدایی درمان می توان: بازگرداندن عملکرد پس از حمله عصبی، پیشگیری از حمله های بعدی و جلوگیری از پیشرفت و بروز ناتوانی را برای بیماران ام اس بر شمرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار