بارش برف که از ساعتی پیش در شیراز و شهرهای استان فارس آغاز شده موجب خوشحالی مردم و سفیدپوش شدن زمین شده است.
کد خبر: ۸۱۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲ 22 January 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: بارش برف که از ساعتی پیش در شیراز و شهرهای استان فارس آغاز شده موجب خوشحالی مردم و سفیدپوش شدن زمین شده است. براساس سامانه پیش‌بینی هواشناسی استان فارس سامانه بارشی از صبح امروز وارد استان شده و تا صبح جمعه ادامه دارد.

به گفته مسعود دهملایی، مدیرکل هواشناسی استان فارس این سامانه بارشی شامل بارش برف، باران، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی است که در روز چهارشنبه در نیمه شمالی، غربی و مرکزی استان و از غروب امروز در بخش‌های جنوب استان بارش شروع می‌شود.

وی درباره وضعیت استان در روز پنج‌شنبه و جمعه می‌گوید: پنج‌شنبه در کل استان با افزایش شدت بارش روبه‌رو هستیم و در روز جمعه نیز کاهش 4 تا 12 درجه‌ای دما و یخ‌زدگی سطح زمین پیش‌بینی می‌شود.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان فارس بامداد جمعه پایان این سامانه است. همچنین تا صبح امروز شهرستان سپیدان 3 سانتی‌متر برف و سد درودزن یک سانتی‌متر برف داشته‌اند.

بر این اساس میانگین بارندگی استان فارس در سال زراعی جاری تا صبح امروز 237 میلی‌متر و میانگین بارندگی استان در سال زراعی گذشته در مدت مشابه 115.4 میلی‌متر بوده است همچنین میانگین بلندمدت بارندگی سال زراعی استان در مدت مشابه عدد 136.7 میلی‌متر را نشان می‌دهد.

 

درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بارندگی سال زراعی گذشته در مدت مشابه 105درصد افزایش و درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت استان فارس در مدت مشابه 73 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در همین راستا مدیریت بحران استانداری فارس نیز هشدارهایی به اهالی استان فارس داده و اعلام کرده « این سامانه بارشی، موجب سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه ها، آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال تردد در محور‌های مواصلاتی، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید می‌شود، شهروندان و عشایر از تردد و اسکان در کنار مسیل ها، رودخانه‌ها و ارتفاعات خودداری کنند.

همچنین عشایر از چرای دام در مناطق مستعد سیل و رعد و برق اجتناب کنندو کشاورزان، تمهیدات لازم برای کاهش سرمازدگی انجام دهند.

در همین راستا نادر محمودی، رئیس اداره بحران جهاد کشاورزی استان فارس از کشاورزان درخواست کرده در این روزها از دادن کودهای ازت جدا خودداری کنند و سطح خاک را در صورت عدم بارندگی مرطوب نگه دارند زیرا این اقدام به جلوگیری از سرمازدگی در اراضی زراعی کمک می‌کند.

وی همچنین استفاده از بخاری و تولید گرما در باغ‌ها و استفاده از مواد دودزا برای جلوگیری از کاهش دما را موثر دانسته و به باغداران به ویژه باغ‌های مرکبات توصیه کرده است.

 

برچسب ها: بارش ، برف ، باران ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار