دستیابی به علم روز دنیا در مرکز درمان ناباروری کرمانشاه این امکان را ایجاد کرده تا دیگر کرمانشاهیان برای داشتن حس شیرین فرزند، مسافتی دور را طی نکنند و متحمل هزینه‌های گزاف نشوند به این امید که میزان بالای ناباروری در این استان کاهش یابد.
کد خبر: ۸۱۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵ 23 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،یکی از جدی ترین مشکلاتی که زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد و یا در لرزش پایه های یک زندگی مشترک تاثیرگذار است، ناباروری است.

براساس آمار اعلام شده از سوی انجمن جنین شناسی، میزان ناباروری در استان کرمانشاه بیش از میانگین کشوری است که این آمار در کنار وضعیت نامناسب سرانه درآمد اهالی استان و هزینه زیاد درمان ناباروری، توجه ویژه برای حل مشکل این قشر را می طلبد.

نخستین راهکار درمانی در مواردی که بارداری به روش طبیعی انجام نمی شود، استفاده از روش های کمک باروری برای یاری رساندن به زوج های نابارور است، زوج هایی که ماه ها وقت و هزینه خود را صرف درمان می کنند و بی اطلاع از قابلیت ها و ظرفیت های شهر خود، راهی دیگر کلانشهرها می شوند.

مرکز درمان ناباروی (ART) جهاد دانشگاهی کرمانشاه به عنوان یک مرکز پیشرو در درمان ناباروری موفق شده که تحت نظر و کنترل کیفی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری رویان درآید و مورد استقبال شهروندان کرمانشاهی قرار گیرد.

اطلاع از عوامل ناباروری و استفاده از شرایط قانونی و جایگزین درمانی در این مرکز می تواند بسیاری از داوطلبان و مراجعه کنندگان را درمان کند و حس شیرین داشتن فرزند را به آنان ببخشد.

چنانچه مدیرمرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه به ایرنا، گفت: این مرکز از سال ۹۳ با انجام ویزیت و سونوگرافی آغاز به کار کرد و در سال ۹۵ انجام اعمال جراحی در این مرکز آغاز شد.

دکتر نازنین کریمی افزود: فریز اسپرم در این مرکز برای زوجینی است که دارای حرفه های پراسترس هستند و حتی افرادی که دچار سرطان شده اند قبل از شیمی درمانی و پرتودرمانی، با مراجعه به این مرکز می توانند اسپرم خود را ذخیره کنند.

بیش از سه هزار نفر برای فرزندآوری مراجعه کرده اند

به گفته وی، تاکنون به بیش از سه هزار و ۶۰۰ بیمار خدمات رسانی شده که مشاوره مامایی، ژنتیکی و جنین شناسی از دیگر خدمات جانبی این مرکز است.

وی با بیان اینکه با پیشرفت علم دیگر ناباروری معنایی ندارد به روش های جایگزین و قانونی همچون اهدای تخمک، رحم جایگزین و غیره نیز اشاره کرد.

کریمی معتقد است، درصد موفقیت این مرکز به حدی است که به مراکز به روز ایران از جمله رویان تهران نزدیک شده چراکه از نظر کمی و کیفی آموزش پرسنل زیرنظر رویان تهران است و از برند رویان استفاده می شود و دیگر نیازی به مراجعه کرمانشاهیان به دیگر کلانشهرها برای بارداری نیست و حتی از استان های همجوار نیز پذیرای مراجعه کنندگان هستیم.

برای بارداری چقدر زمان باقیست؟

این متخصص جنین شناسی در خصوص تعاریف ناباروری گفت: ناباروری بسته به سن زوجین تعاریف متفاوت دارد، زوجینی که کم تر از ۳۵ سال سن دارند تا یکسال می توانند به صورت مداوم برای باروری تلاش کنند که اگر نتیجه ای حاصل نشد می توان به آنان نام نابارور گذاشت که باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: زوجینی که بیش از ۳۵ سال سن دارند نیز اگر در مدت ۶ ماه برای باروری تلاش کرده و موفق نشوند نابارور تشخیص داده می شوند.

 

دکتر نازنین کریمی مدیر مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی کرمانشاه

مردان برای تشخیص ناباروری پیشقدم شوند

کریمی ادامه داد: درست نیست که تنها خانم برای درمان به این مراکز مراجعه کند چراکه تنها زمان از دست می رود و پیشنهاد می شود در ابتدا مردان برای تست و آزمایش اقدام کنند چرا که تشخیص و بررسی در مردان ساده تر و کم هزینه تر است.

وی با بیان اینکه ناباروری ثانویه در حال گسترش است، گفت: زوجینی که یک فرزند دارند و نمی توانند صاحب فرزند دوم شوند در این رده قرار می گیرند.

وی معتقد است، به دلیل افزایش سن ازدواج و تغییر نگرش ها، معمولا تولد نخستین فرزند در بیش از ۳۰ و یا ۳۵ سال سن اتفاق می افتد، گذشتگان براین باور بودند که بهتر است زن قبل از ۳۰ سالگی دارای فرزند شود و اکنون در زیر میکروسکوپ کاملا مشهود است که کیفیت تخمک و اسپرم تحت تاثیر زمان است و با بالارفتن سن، تاثیرات منفی آن کاملا مشهود است.

کریمی اضافه کرد، بهتر است در زمینه زمان فرزندآوری همچنان سنتی فکر کنیم، توصیه می شود اگر والدینی خواهان تولد فرزند دوم هستند قبل از ۳۵ سالگی اقدام کنند چرا که بسیاری از ناهنجاری کروموزومی با افزایش سن ایجاد می شود گرچه غربالگری هایی در دوران بارداری وجود دارد اما در برخی موارد عدم تشخیص آن نیز هست.

وی اظهار داشت: براساس آمار اعلام شده از سوی انجمن جنین شناسی ایران، سن ناباروری به کم تر از ۳۰ سال رسیده است و کرمانشاه از استان هایی است که میزان ناباروری آن از میانگین کشوری بالاتر است و از هر پنج زوج کرمانشاهی، یک زوج نابارور است.

کریمی در پاسخ به این سوُال که چرا میزان ناباروری در استان کرمانشاه افزایش یافته، گفت: در گذشته استرس جنگ براین مقوله تاثیرگذار بود و اکنون اعتیاد و بیکاری در این زمینه بی تقصیر نیست چرا که این معضلات موجب ترس، نگرانی و مشکلات روحی می شود که از دست رفتن آرامش بر ناباروری تاثیرگذار است.

پای ریزگرد هم به ناباروری باز شد

این متخصص جنین شناسی از ریزگرد به عنوان عامل دیگر در ناباروری یاد کرد و گفت: ریزگردها آلودگی بیولوژیکی هستند که به راحتی می توانند بر روی «دی.ان.ای» سلولها اثر منفی بگذارند و باعث ایجاد جهش شوند و حتی می تواند میزان سقط جنین را افزایش دهد و یا موجب زایمان زودرس شود.

از مزایای مالی این مرکز بهره مند شوید

به گفته وی، مرکز درمان ناباروری کرمانشاه به دنبال قراردادهای منعقدشده با علوم پزشکی و بنیاد برکت و موسسه تامین درمان بسیجیان، مزایا و یارانه هایی برای زوجین درنظر گرفته که در بسته سلامت دانشگاه علوم پزشکی برای بانوانی که یک فرزند یا بدون فرزند هستند می توانند از بسته تخفیف ۸۵ درصدی استفاده کنند که این خدمات در قرارداد بنیاد برکت برای روستاییان و عشایر کاملا رایگان است.

به گفته وی، رایزنی های اولیه با موسسه درمان حوزه علمیه در نظر گرفته شده تا بتوانند از یارانه درنظر گرفته شده نیز استفاده کنند.

مدیر مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه خاطرنشان ساخت، درصدد توسعه فضای فیزیکی هستیم تا بتوانیم به اتباع خارجی خدمت رسانی کنیم.

تجهیز مرکز ناباروری، مانع از مراجعه کرمانشاهیان به دیگر استان‌ها می‌شود

در ادامه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه به ایرنا گفت: اگر مرکز درمان ناباروری کرمانشاه توانمند شود، متقاضیان به استان‌های دیگر و کلانشهرها مراجعه نخواهند کرد که این امر علاوه بر تحکیم بنیان خانواده در کاهش هزینه‌ها نقش موثری دارد.

زهره رستمی با اشاره به بازدید اخیر خود از مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه، گفت: این مرکز باید بخوبی به مردم استان معرفی شود و می تواند با بهترین مراکز درمانی کشور رقابت کند.

زهره رستمی مدیرکل امور بانوان استانداری کرمانشاه

رستمی با بیان اینکه گاهی ناباروری در کاهش استحکام خانواده ها نقش دارد، گفت: این مرکز دارای متخصصان متبحری است و اگر تجهیزات آن کامل تر شود پاسخگوی همه نیازها خواهد بود.

وی ساخت این مرکز را از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۹۰، عنوان کرد و افزود: امید است مجموعه مدیریتی استان و ارگان های مربوطه با حمایت های مناسب به ارتقای خدمات این مرکز کمک کنند و این امر، اعتبار چندان زیادی نمی خواهد.

وی معتقد است، متخصصان بسیاری در زمینه درمان ناباروری در استان وجود دارند که باید این توانمندی را باور و معرفی کرد.

تجهیزات به روز در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی کرمانشاه

در پایان معاون پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه به ایرنا گفت: جهاددانشگاهی حفظ و ارتقا خدمات درمانی به زوجین نابارور را از اهداف اصلی خود قرار داده و در این مسیر با تمام توان در خدمت رسانی به مردم شایسته استان و غرب کشور تلاش می کند.

دکتر خلیل جلیلی ادامه داد: تجهیزات به روز، پروتکل درمانی استاندارد، کادر درمانی متعهد و مجرب و دستیابی به درصد موفقیت در حد استانداردهای بین المللی، از جمله افتخارات این مرکز است.

 دکتر خلیل جلیلی معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه

وی ادامه داد: این مرکز علاوه بر خدمات درمانی در راستای رسالت اجتماعی و سازمانی خود نسبت به برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص حفظ و بهبود سلامت باروری با همکاری بهداشت استان اقدام کرده است و برای آموزش به نوجوانان و جوانان و نیز تهیه مستندهای آموزشی در صدا و سیما اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: این مرکز بی شک بدون حمایت های بی دریغ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و مدیریت این مجموعه دانشگاهی به این موفقیت در این سطح دست نمی یافت و بی شک در راستای توسعه کمی و کیفی خدمات این مرکز نیازمند حمایت های مدیریت کلان استان هستیم و امیدواریم این مهم تحقق یابد تا همچنان با افتخار به خدمت بپردازیم.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد که تقریبا نیمی از آنها را زنان تشکیل می دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار