مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: سالانه ۷ هزار و ۷۰۰ بیمار مبتلا به سرطان در استان فارس ، شناسایی و ثبت می‌شود که بیش از ۴ هزار مورد از آن‌ها مرد و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر زن هستند.
کد خبر: ۸۱۸۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 28 January 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:فریبا مرادی مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز سه شنبه با گرامیداشت پویش ملی مبارزه با سرطان افزود: شاخص بروز استاندارد شده سنی مردان مبتلا به سرطان در استان فارس ۱۸۸ نفر در صد هزار تن و برای بانوان، ۱۵۰ نفر در صد هزار تن است.

دکتر مرادی مهمترین دلایل افزایش شاخص بروز سرطان در ایران و جهان را تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پُرکالری، کم تحرکی و عوامل محیطی، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان دانستو گفت: شاخص بروز سرطان با افزایش سن، افزایش می یابد.

او تاکید کرد: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سزطان، برنامه ریزی برای کنترل سرطان، با اقداماتی شامل توجه به محورهای پیشگیری، تشخیص زودهنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت های تسکینی ضروری است و زیربنای همه محورهای یادشده، اجرای دقیق و مستمر دو فعالیت زیرساختی برنامه ثبت و پژوهش در سرطان است.

این مقام مسوول در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، یادآور شد: معاونت بهداشت دانشگاه در راستای شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان، سه برنامه شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم را مطابق با مجموعه مداخله های اساسی بیماری های غیرواگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران به شبکه های زیرمجموعه، ابلاغ کرده است.

مرادی درباره گروه های هدف در برنامه تشخیص زودهنگام سرطان‌های یاد شده گفت: برنامه تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ ویژه تمامی بانوان و مردان ۵۰ تا ۶۹ ساله، برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان ویژه بانوان ۳۰ تا ۶۹ ساله و برنامه تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم ویژه بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله است.

به گفته وی در ایران، سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار مورد به سرطان مبتلا می شوند که این عدد تا سال ۲۰۳۰ میلادی یا ۱۴۰۹ خورشیدی با افزایش دست کم ۸۰ درصد، به بیش از ۱۶۰ هزار مورد در سال می رسد.

پویش ملی مبارزه با سرطان در بهمن ماه فعال است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار