مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس ادامه داد: انقلاب را باید بر اساس اصالت و ماهیت آن تحلیل کرد، اگر غیر از این باشد تحلیل غلط است و نمی‌توان انقلاب را بدون داشتن شناخت کامل ماهیت و مبانی آن تحلیل کرد؛ باید توجه داشت که انقلاب اسلامی بر اساس یک محور اسلامی قرآنی شکل گرفت.
کد خبر: ۸۱۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 01 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:حجت‌الاسلام محمدصادق محرابی ضمن تاکید بر لزوم توجه به اصالت انقلاب اسلامی و لزوم توجه به این نکته که ماهیت انقلاب اسلامی و وجه تمایز انقلاب ما با انقلاب های دیگر چیست؟ گفت: گاهی اوقات در فضای مجازی یا در مطالعات و تحقیقات مان انقلاب هایی را تجزیه تحلیل و آن را با انقلاب اسلامی مقایسه می‌کنیم که دو امر مباین منطقی نیست؛ یعنی یک انقلابی را با ماهیت و اصالت توحیدی با انقلابی با مبانی مثلا سکولار مقایسه می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما در ابتدا می‌خواهیم مخاطبین گروه هدف را به مطالعه و تحقیق پیرامون چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی سوق دهیم، زیرا مهم است که ما اول این را تحلیل و تفسیر کنیم، زیرا امکان دارد پاسخ بسیاری از سئوالات ما در همان چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی داده شود.

تحلیل‌های متعصبانه و فاقد عقبه علمی نداشته باشیم

محرابی ادامه داد: نسبت به انقلاب اسلامی با توجه به اینکه در روزهای چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم، باید از تحلیل‌های متعصبانه و تحلیل‌هایی که عقبه علمی ندارد، بپرهیزیم یعنی اگر کسی بخواهد متعصبانه حرف بزند که الان جمهوری اسلامی در همه افق ها تعیین شده صد درصد حرکت کرده و هیچ گونه نقصی در حرکت در مبانی نیست در اشتباه است و از آن طرف اگر کسی ادعا کند جمهوری اسلامی بود و نبودش فی السویه بود و هیچ کار و هیچ اقدامی در هیچ پهنه ای از پهنه های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی ایجاد نکرد باز هم سخت در اشتباه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس ادامه داد: انقلاب را باید بر اساس اصالت و ماهیت آن تحلیل کرد، اگر غیر از این باشد تحلیل غلط است و نمی‌توان انقلاب را بدون داشتن شناخت کامل ماهیت و مبانی آن تحلیل کرد؛ باید توجه داشت که انقلاب اسلامی بر اساس یک محور اسلامی قرآنی شکل گرفت.

موفقیت انقلاب اسلامی در حوزه راهبردی

او در پاسخ به این سئوال که آیا انقلاب اسلامی ایران در اهداف خود در حوزه‌های عملکردی و راهبردی موفق بوده است؟ گفت: ما باید برای این دو از هم تفکیک کنیم، من به عنوان یک شهروند اعتقاد دارم انقلاب در حوزه راهبردی موفق بوده است.

محرابی ادامه داد: منظور از حوزه راهبردی یعنی در واقع تشکیل یک جبهه هماهنگ برای تقابل با جبهه استکبار، تشکیل جبهه هماهنگ برای تقابل با استعمار، برای هدایت جریان‌های آزادی بخش در دنیا، شکستن هیمنه ابر قدرت ها و شنیدن فریاد سومی در کنار دو فریاد دیگری که می­‌گفتند دنیا یا شرق‌ست یا غرب؛ با انقلاب اسلامی صدایی دیگری آمد ولو نارسا و امروز برای ما افتخار است.

او اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم کجا هستیم اما همین نشاندن پهباد آمریکایی که رسانه‌­ها دائما آن را پوشش می­‌دادند، یعنی قرار گرفتن تکنولوژی ما در کنار تکنولوژی آنها با وجود فاصله آن، رسانه ها تقابل بین ایرا ن و آمریکا را نشان می‌دهند این یعنی به یک قدرت و تکنولوژی رسیدیم که در کنار تکنولوژی آنها نام­مان آورده و مقاسیه شود، این دید وسیع عقبه اجتماعی قوی را می‌خواهد.

محرابی گفت: امروز مجموعه دانش آموزی و دانشگاهی ممکن است با من تفاوت در تحلیل در تبیین دین داشته باشد اما مخالف دین نیستند، ممکن است بگویند این دینی که تو می­‌گویی با این سازوکار را من قبول ندارم اما با اسلامیت آن مشکلی ندارند، مثلا شاید برداشت من طلبه از حجاب، فقط چادر باشد اما نظر دانش آموز و دانشجوی ما این نباشد و حجاب را فقط چادر نداند، اما هر دو، روی عفت توافق داریم و اینکه دختر ایرانی باید عفیف باشد. اما اینکه تفاوت در نوع باشد این بحث دیگری است که باید روی آن بحث کرد.

این مقام مسئول با طرح این سئوال که آیا ما به زعم اینکه عده‌ای نظرات متفاوتی با من دارند آیا باید آنها را به مثابه لشکر مخالف با دین تلقی کرد؟ گفت: باید دید که من به عنوان یک طلبه چقدر داشته‌هایم را برای حوزه‌های دانشجویی و دانش آموزی تعریف کرده ام.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: نسبت به اصل کلیت ما باید امید بدهیم و امید داشته باشیم که انقلاب یک حرکت خوبی را شروع کرد و در حوزه راهبردی هم به نظر من به یک افق های خوب و ارزشمندی رسیده است.

وجود نقد به حوزه عملکردی

محرابی در رابطه با حوزه عملکردی انفلاب اسلامی ادامه داد: اما نکته ای که برای ما و مردم دغدغه محسوب می‌شود، حوزه عملکردی است و اینکه خواسته های مردم چه می‌شود؟ در حوزه عملکردی شما معترض هستید من هم معترض هستم، شما انتقاد دارید من هم انتقاد دارم، شما ناراضی هستید من هم ناراضی هستم.

او ادامه داد: در حوزه عملکردی چندین عامل نقش دارد؛ یکی از عوامل نقش حاکمیتی است و دیگری نقش مردم. سازوکارهایی برای مردم در حوزه حاکمیتی تعریف شده که می‌­توانند در سرنوشت خود سهیم باشند و نقش آفرینی ­کنند، مثل انتخاب ریاست جمهوری، خبرگان و مجلس شورای اسلامی که مردم با ایفای نقش در انتخاب، می‌توانند مطالبات خود را به آنها عرضه کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی صحبت کردن در حوزه عملکردی را بحث گسترده ای دانست و با بیان اینکه بررسی اینکه در حوزه‌های مختلف عملکرد چگونه بوده است، نیاز به تخصص در هر حوزه دارد، گفت: ما باید علت ها را بیابیم، فهمیدن علت ها ما را در حل معلول ها کمک خواهد کرد.

وی گفت: علت ها نیاز به آسیب شناسی دارد، در اصطلاح جامعه شناسی و فرهنگی، منظور از بررسی آسیب شناسی پیشران اینست که آنچه الان نگران کننده به نظر می‌رسد، علت نیست اینها معلول هستند، این معلول ها به چند علت برمی‌گردد؛ رعایت نکردن حقوق شهروندی، عبور از چراغ قرمز و رعایت نکردن حجاب و .... در اصطلاح علوم پایه، اینها علت نیست، بلکه معلول است.

لزوم پرداخت جدی به نقد

مدیر کل تبلیغات اسلامی گفت: در حوزه اجتماعی بحث گفتمان سازی و کرسی های آزاد اندیشی در حد شعار باقی ماند، اما اگر این بحث در بسترهای دانشگاهی اجرایی می­‌شد، می‌توانستیم نقد کنیم؛ همه باید حرف بزنند، اگر دین پاسخی برای این حرف‌ها ندارد اصلا بگذار دین نباشد، ولی بگذار یک دین توانمند و قوی بیاید به بچه شیعه، غیر شیعه به آزادی خواهان بگوید که اسلام حرف برای گفتن دارد، تا یک مسلمان به دینداری خود افتخار کند نه اینکه سرخورده شود.

محرابی با اشاره به حوادث آبانماه و در تحلیل آن رویدادها گفت: اتفاقات اخیر یک عقبه های اجتماعی دارد و یک علل و عوامل سیاسی، ما باید هم عقبه های اجتماعی را بررسی کنیم، هم عوامل سیاسی.

وی ادامه داد: نیاز نیست به گذشته های خیلی دور برگردیم، در مسیر انقلاب ما فراز و فرودهای زیادی داشتیم اینها همه نشان از حقانیت ما دارد، ما حرف برای گفتن داریم و دشمن می‌داند این حرف­ها به دل دیگران می­‌نشیند، کسانی هستند که می­‌توانند این حرف ها را هضم کنند. لذا دشمن آمد و دشمنی کرد و از این طرف در حوزه حاکمیتی نیز بعضی از حاکمان ناکارآمد بودند، دستگاه ناکارآمد و افراد ناکارآمد دست به دست هم می‌دهند و یک نارضایتی بوجود می آید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: در اتفاقات اخیر و مشخصا در بحث افزایش قیمت بنزین، مردم ناراضی و معترض بودند که این تصمیم را با ما در میان نگذاشتند، این تصمیم بر اساس شرایط معیشتی ما گرفته نشده است. مردم اغتشاش گر نبودند اما چیزی که مهم بود این بود که مطالبات، مطالبات به حقی بود اما باید فرق گذاشت بین مخالف و معارض. طبیعی است در این شرایط دشمن به میدان بیاید و از این اعتراضات استفاده کند، ما اگر تدبیر به خرج می دادیم و می‌توانستیم بستری برای شنیدن صدای مردم فراهم کنیم.دشمن مترصد فرصت هم در این صورت راهی برای ورود پیدا نمی­‌کرد تا اعتراضات را به اغتشاش تبدیل کند.

وی با بیان اینکه خلائی در مسیر رساندن صدای مردم به گوش مسئولان وجود دارد، تاکید کرد که راهکار حل این مشکل تنها تجمع در خیابان نیست و گفت: مشکل ما نبود مسئولین متعهد و آدم های عملیاتی است، امروزه آنچنان که باید مدیران در دسترس مردم نیستند.

محرابی ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی به مدیریت آن شهید اشاره کرد و گفت: او قائل به مدیریت رهبری بود نه مدیریت فرماندهی. این خیلی نکته دارد، در مدیریت رهبری، رهبر پیش از همه وسط میدان است؛ اما مدیریت فرماندهی، فرمانده فقط در اتاق مدیریت فرمان می‌دهد بدون آنکه خود به میدان بیاید؛ خیلی تفاوت است میان این دو دیدگاه اینکه من به عنوان مدیر بنشینم در اتاق مدیریت و بگویم شما بروید انجام دهید معلوم است که کار بطور مطلوب انجام نمی‌شود.

اهمیت انتخابات

وی با بیان اینکه مردم باید در معرفی افراد شاخص به یکدیگر بکوشند، گفت: امروزه همه افراد و به خصوص رسانه‌ها در بحث معرفی شاخص‌­های مطلوب وظیفه مهمی دارند، نه اینکه بخواهند جای دیگران انتخاب کرده و تصمیم بگیرند، بلکه شناساندن خصوصیت‌ها و شاخص‌های مطلوبیت؛ اینکه نگاه و توجه مردم را سمت فردی جلب می‌­کنند که می‌دانیم بعد از انتخابات ارتباط ما با وی قطع می‌شود، نشان از نیاز جامعه به شناخت افراد شاخص دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: یک جهت برمی‌گردد به انتخاب خود ما مردم، انتخاب ما باید قائل به یک جریان اسلامی-انقلابی باشد، کسی که ملاکش اسلام باشد و جز برای خدمت مردم به چیز دیگری فکر نکند؛ ما نیاز داریم به حاکمیت مردم بر مردم، این نیاز به نقش آفرینی مردم در انتخاب هایشان دارد، باید حرکت کنیم به سمتی که ملاک های ما جریان‌های سیاسی نباشند و در مورد واقعیت های دیگری با هم حرف بزنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار