قرار بود در سال جاری بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ عیدی کارمندان یک میلیون و ۷۸ هزار تومان باشد، اما دولت تصمیم گرفت این میزان عیدی را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد که این موضوع توسط جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به سازمان‌های دولتی ابلاغ شد. قرار است در بهمن ماه سال جاری، عیدی کارمندان پرداخت شود.
کد خبر: ۸۲۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ 07 February 2020

بیشترین عیدی آخر سال به حساب چه کسی واریز می‌شود؟ کارگر، کارمند یا بازنشسته؟!

تابناک اقتصادیبا توجه به اینکه حقوق پایه امسال یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است، بنابراین مشمولان قانون کار دست کم دو برابر این مبلغ یعنی ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان عیدی دریافت خواهند کرد. همچنین میزان حداکثر عیدی پرداخت به کارگران در سال جاری ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سال ۱۳۹۸ هم دارد به پایان خود نزدیک می‌شود و صدای پای سال ۹۹ و عید نوروز به گوش می‌رسد. در این ماه‌ها و روز‌های پایانی سال، خبری که بیشتر از همه در رسانه‌ها به گوش می‌رسد و یا دیده می‌شود، موضوع پرداخت عیدی آخر سال است. در این ایام پایانی سال، بحث عیدی کارمندان، کارگران، بازنشستگان دولت و تامین اجتماعی داغ و این پرسش‌ها مطرح می‌شود که میزان عیدی آخر سال چقدر است؟ چرا عیدی‌های پرداختی با یکدیگر متفاوت است؟ این عیدی‌ها در سال‌های گذشته برای کارگران و کارمندان چقدر بوده است و در این سال‌ها رشد تورم و رشد عیدی چقدر بوده است؟

عیدی آخر سال کارمندان چقدر است و کی پرداخت می‌شود؟

عیدی آخر سال کارمندان معمولا در لایحه بودجه توسط دولت اعلام می‌شود و تقریباً کارمندان دولت می‌توانند از یک سال قبل از حدود عیدی که قرار است به آن‌ها پرداخت شود آگاه شوند. البته اشاره به این نکته ضروری است که هر چند دولت میزان عیدی کارمندان را در لایحه بودجه لحاظ می‌کند، باز هم در سال بعد و به هنگام پرداخت عیدی کارمندان، دولت تصمیم نهایی را در این رابطه می‌گیرد که به همان میزان تعیین شده در قانون بودجه به کارمندان خود عیدی پرداخت کند و یا اینکه آن را تغییر دهد. معمولاً تصمیم بر آن است که به میزان تعیین شده در قانون بودجه عیدی پرداخت شود. قرار بود در سال جاری بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ عیدی کارمندان یک میلیون و ۷۸ هزار تومان باشد، اما دولت تصمیم گرفت این میزان عیدی را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد که این موضوع توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به سازمان‌های دولتی ابلاغ شد. قرار است در بهمن ماه سال جاری عیدی کارمندان پرداخت شود.

البته این رقم عیدی برای کارمندانی است که تمام وقت در ارگان‌های دولتی مشغول به کارند. اگر شخصی نیمه وقت و یا قراردادی کار می‌کند، عیدی وی نسبت به کار تمام وقت محاسبه و پرداخت می‌شود. مثلا اگر کارمند دولتی به جای ۸ ساعت کار در روز، روزانه ۶ ساعت در یک سازمان مشغول به کار هست، عیدی وی سه چهارم کل عیدی محاسبه می‌شود و به وی ۹۰۰ هزار تومان عیدی پرداخت خواهد شد. البته طبق ابلاغیه دولت، نباید مبلغ عیدی پرداختی، کمتر از نصف کل مبلغ عیدی یعنی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان باشد؛ بنابراین، همه کارمندان دولت حداقل ۶۰۰ هزار تومان عیدی در سال جاری دریافت خواهند کرد.

عیدی کارمندان در سال‌های گذشته چقدر بوده است؟

در جدول زیر میزان عیدی کارمندان و رشد آن نسبت به سال قبل، از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۸ را ملاحظه می‌کنید. بیشترین میزان رشد عیدی کارمندان، مربوط به سال ۱۳۹۴ با ۷۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل است. در سال جاری نیز میزان عیدی در مقایسه با سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته، اما این رشد متناسب با نرخ تورم ۳۸.۶ درصدی که در دی ماه ۱۳۹۸ گزارش شده است، نیست.

کارگران و کارمندان و بازنشستگان امسال چقدر عیدی می گیرند؟ چرا همه ساله عیدی کارگران بیشتر از کارمندان است؟

عیدی آخر سال کارگران چقدر است و کی پرداخت می شود؟

در تعیین عیدی کارگران، قانون کار است که تصمیم می‌گیرد و کارفرما را مکلف می‌کند دو تا سه برابر میزان پایه حقوق تعیین شده عیدی پرداخت کند. امسال نیز به موجب ماده واحده قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود.

با توجه به اینکه حقوق پایه امسال یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است، بنابراین مشمولان قانون کار دست کم دو برابر این مبلغ یعنی ۳ میلیون و ۳۲ هزار تومان عیدی دریافت خواهند کرد. همچنین میزان حداکثر عیدی پرداخت به کارگران در سال جاری ۴ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان خواهد بود.

عیدی‌های فوق الذکر برای کارگرانی است که یک سال کامل در مکانی مشغول به کار بوده اند. کارگرانی که به هر دلیل، کمتر از یک سال در یک مکان مشغول به کار بوده اند، به میزان کارکردشان عیدی دریافت خواهند کرد. به عنوان نمونه کارگری که تنها شش ماه از سال را در یک مکان مشغول به کار بوده است، حداقل نصف کمترین عیدی پرداختی یعنی یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان و حداکثر نصف بیشترین عیدی پرداختی یعنی دو میلیون و ۲۷۴ هزار تومان عیدی دریافت خواهد کرد.

عیدی کارگران دیرتر از عیدی کارمندان پرداخت می‌شود و کارگران در اسفندماه و معمولا نیمه اسفندماه به بعد عیدی خود را دریافت می‌کنند.

عیدی کارگران در سال‌های گذشته چقدر بوده است؟

همان گونه که ملاحظه می‌شود، بیشترین رشد عیدی پرداختی به کارگران، مربوط به سال جاری است که عیدی کارگران در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷ رشد ۳۶.۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. این رشد تقریباً برابر با نرخ تورم اعلامی در دی ماه سال جاری است. اگر نرخ تورم به مانند ماه‌های گذشته، روند نزولی داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که رشد عیدی کارگران در سال جاری بیشتر از نرخ تورم باشد

کارگران و کارمندان و بازنشستگان امسال چقدر عیدی می گیرند؟ چرا همه ساله عیدی کارگران بیشتر از کارمندان است؟

چرا عیدی کارگران بیشتر از کارمندان است؟

دلیل اختلاف‌های زیاد بین عیدی کارگران و کارمندان به تفاوت‌های موجود در قانون کار و قانون استخدامی بازمی‌گردد؛ هر چند عیدی کارگران بیشتر از کارمندان است، کارمندان در عوض دارای ثبات شغلی بیشتری نسبت به کارگران می‌باشند و معمولا وقتی به استخدام دولت درمی‌آیند، سی سال در همان شغل مشغول به فعالیت هستند، اما خطر اخراج همواره بیخ گوش کارگران است. با این که قانون کار در راستای حمایت از کارگران در برابر کارفرمایان تدوین شده است، تسهیلاتی که در دوران خدمت کارمندان به آن‌ها پرداخت می‌شود، قابل قیاس با کارگران نیست. همچنین حقوق کارمندان همه ساله در بودجه دولت در نظر گرفته و با فرمول خاصی و بنا به امتیازاتی که کارمند در طول دوره خدمت به دست می‌آورد محاسبه می‌شود، حال آنکه حقوق کارگر بر اساس نماینده کارگر، کارفرما و دولت محاسبه می‌شود.

عیدی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت به یک میزان عیدی دریافت خواهند کرد و عیدی آن‌ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و همزمان با حقوق بهمن ماه آن‌ها به حسابشان واریز خواهد شد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار