فارس نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه کار شورای نگهبان تنها بررسی صلاحیت و نه ایجاد رقیب، گفت: ایجاد رقیب کار شورای نگهبان و وزارت کشور نیست، بلکه انتخابات نه تنها از ناحیه رای دادن بلکه کاندیدا شدن هم مردمی است.
کد خبر: ۸۲۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 09 February 2020

تابناک فارس ایسنا:آیت‌الله لطف‌الله دژکام یکشنبه ٢٠ بهمن در یک کنفرانس خبری بیان کرد: ٤١ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و احساسم این است که مردم ما عزم و اراده جدی خود را برای ایجاد تحول در وضعیت حاکم بر جامعه تاکنون به خوبی نشان داده، حفظ کرده و به پیش برده‌اند.

او افزود: همه کسانی که سعی کرده‌اند تردیدی در مردم و تغییر مسیری در انقلاب ایجاد کنند، دوباره شاهد باشند که مردم با گام‌های استوار و اراده محکم آماده‌اند تا در انتخابات پیش رو سرنوشت خود را تامین و تنظیم کنند.

امام جمعه شیراز گفت: ساختارهای مختلف انتخاباتی در ابعاد سیاسی و اجتماعی، دارای کاستی‌هایی است اما به این معنا نیست که حضور مردم، جدی نیست و کسی اعتقادی به حضور آنها ندارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه گاهی خطاهایی رخ می‌دهد که باید آنها را شناسایی و فرآیندها و ساختارها را اصلاح کنیم، خاطرنشان کرد: روزی که قانون به رای گذاشته شد امام(ره) فرمودند چارجوبش بد نیست و بعدا هم می‌شود متمم ایجاد کرد.

او با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا گاهی جوری القا می‌کنیم که انگار چیز غیرقابل قبولی پیش روی ما گذاشته‌اند در حالی که اصول انقلاب را که برخاسته از فطرت انسانی ماست؟ گفت: کاستی‌ها را پذیرفته‌ایم و برای ساختارها و خروج از مسائل تلاش می‌کنیم و باید باور کنیم که می‌خواهیم جامعه خود را پردازش کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: آنچه که گاهی برای جوانان ما ایجاد سوال می‌کند این است که هر چیزی در اختیارشان قرار می‌گیرد همان آرمان‌هاست، در حالی‌که به گفته رهبری هم هنوز با آرمان‌ها فاصله داریم.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه باید برای آرمان‌ها تلاش کنیم، گفت: بسیاری از افراد برای آرمان‌ها تلاش کرده‌اند که امروز برخی از آنها بازنشسته، برخی در میدان حضور دارند و برخی هم می‌خواهند وارد میدان شوند و همه یک مسئله مشترک مبنی بر پیشروی مسائل نظام را مدنظر دارند.

او خطاب به جوانانی که تجربه کتک خوردن میان خیابان در سال ۵۷، ترکش و موج انفجار ندارند، گفت: اگر مسیر حضور مردم در عرصه انتخابات را ببندیم چه راه حلی می‌ماند؟ یک راه حل این است که پای صندوق بیاییم و در یک روند مردم سالارانه اهداف را دنبال کنیم تا به آن برسیم، اگرچه گاهی در انتخابات‌ها اشتباه می‌کنیم و ممکن است منتخبین خیانت کنند.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: اگر مردم به ویژه جوانان بدانند که تجربه عراق و افغانستان پیش روی ما قرار دارد و اگر پای صندوق نیایند، کشورهای دیگر درسرنوشت ما دخالت می کنند ممکن است نظرشان تغییر کند.

آیت‌الله دژکام با بیان این نکته که زندگی کردن زیر چکمه بیگانگان ننگ است، گفت: سال ٥٧ در برابر حرکت‌های چند دهه‌ای آمریکایی‌ها ایستادگی کردیم و امید است پس از چهار دهه همچنان شاهد خلق حماسه‌های جدید به ویژه در انتخابات دوم اسفند امسال باشیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات میان دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری نیز گفت: پس از تایید صلاحیت و اعلام اسم بنده به عنوان کاندیدا در ذهنم این مهم تداعی شد که در انتخابات پیش رو تنها و بی رقیب هستم، در حالی که باید یک چالش در انتخابات باشد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ادامه داد: قانون انتخابات ما ممکن است دلچسب نباشد و گوشه‌هایی را باید تکمیل کنیم که از جمله آنها که باید دقت شود این است که رقیب باید باشد اما چه کسی مسئول است؟

آیت‌الله دژکام در پاسخ به این سوال که آیا احساس تنهایی با نداشتن رقیب در انتخابت نمی‌کنید؟ گفت: بین روحانیون آداب و احترام‌هایی وجود دارد.بنده نسبت به بزرگترها احساس می‌کردم که وظیفه دارم اگر بیایند از آنها حمایت کنم نه اینکه خودم به میدان روم بلکه صبر کردم و دیدم نیامدند. با مشورت جامعه روحانیت در آخرین روز بنده ثبت نام کردم و این نبود که از قبل برنامه‌ای داشته باشم.

رد صلاحیت‌ها در مجلس خبرگان به دلیل مسائل علمی و نه سیاسی بوده است

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه بسیاری متوجه آداب و احترام‌ها بین روحانیون نسبت به خودشان نیستند و بنده باید توضیح دهم، گفت: کسانی که ثبت نام کرده بودند جزو کسانی نیستند که صلاحیتشان از حیث مسائل اخلاقی و انقلابی زیر سوال برود بلکه موضوع امتحان علمی است و این عزیزان هم باید امتحان می‌دادند که بسیاری از آنها انصراف دادند.رد صلاحیت آنها بحث سیاسی نبوده بلکه علمی بوده است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: پس از تایید صلاحیت، یکی از کاندیداها در قم اعلام کرده بود که می‌خواهد برای انتخابات به حوزه انتخابیه استان فارس بیاید و از آنجایی که بین روحانیون ادا و اصول معنا نمی‌دهد، لذا آداب و احترام و شان را نگه می‌داریم.

او عنوان کرد: هرچه بگویم نسبت به دوست عزیزمان که از قم آمده باز هم تحلیل‌هایی می‌شود اما همه ما سرباز امام زمان(عج) هستیم.

امام جمعه شیراز با یبان اینکه در دوره‌های قبلی مجلس خبرگان یکبار نیاز به تعیین رهبری بوده است، گفت: انصافا مجلس خبرگان در انتخاب خود در آن برهه حساس بسیار خوب عمل کرد و هرچه زمان گذشت متوجه شدیم که بهترین کسی بود که می‌شد انتخاب کرد.تعارف نداریم و در هر صحنه‌ سخت نظام به لطف خدای متعال ایشان با سعه صدر و تدبیر ارزشمند آنها را حل کرده است.

آیت‌الله دژکام به موضوع نظارت در شرایط رهبری در رهبر شدن هم اشاره و با بیان اینکه این موضوع مستمرا رصد توسط اعضای مجلس خبرگان رصد می‌شود، افزود: آنها طبق شرح وظایف مسائل را بررسی می‌کنند و از این جهت فرهیختگی و تقوای اعضای مجلس به گونه‌ای بوده که این ماموریت سنگین را به خوبی انجام داده‌اند.

او گفت: یک مامویت سوم خود رهبری برای مجلس خبرگان تعیین کردند و فرمودند مجلس باید مجموعه نظام اسلامی را که در جهت گیری انقلاب و اسلام مشکلی پیش نیاید رصد کند و اگرچه این کار به عهده رهبر در قانون گذاشته شده است اما ایشان اعلام کردند که برای این وظیفه، تشکیلاتی ایجاد نکرده و این توقع است که خبرگان با ظرفیت‌هایی که دارند آن را انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین با بیان اینکه از همه اعضای ستاد خود در انتخابات خواسته‌ام که از امکانات دفتر امام جمعه استفاده نشود، گفت: تا پایان انتخابات در نماز جمعه شیراز شرکت نمی‎کنم.

آیت‌الله دژکم با بیان اینکه امام(ره) دستگاه تبلیغاتی نداشت و این کار را باز هم می‌توان تجربه کرد، گفت: بسیاری تبلیغات باید محدود و این مهم هم به یک فرهنگ تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار