رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه گفت: طی دوسال اخیر تمامی نسخ خطی قدیمی قرآن مساجد پاوه مورد مرمت قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۲۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ 15 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،هادی شریفی ، بااشاره به مرمت پنج نسخه دست نویس و قدیمی قرآن مساجد پاوه، اظهارکرد: طی دوسال گذشته چهار قرآن قدیمی مساجد روستاهای دودان(دو نسخه)، زردویی و دخان پاوه مورد مرمت قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: حدود چهارماه پیش هم مرمت قرآن دست نویس مسجد میرعمر شروع شد و اخیرا هم به پایان رسیده که برای عید نوروز از آن رونمایی خواهیم کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی پاوه اظهار کرد: باتوجه به اتمام مرمت این نسخ خطی، فضای استانداردی را در مساجد محل نگهداری آنها ایجاد کرده‌ایم تا گردشگران بتوانند در ایام نوروز 1399 امکان بازدید از این نسخ خطی را داشته باشند.

وی در ادامه به اهمیت و جایگاه این نسخ قرآن قدیمی در بین مردم بومی منطقه اشاره کرد و گفت: آنطوری که مردم محلی عنوان می‌کنند، نسخ خطی و قدیمی این مساجد توسط بانوان کتابت شده‌ که البته در این زمینه سندی در دست نداریم.

شریفی قدمت نسخ قدیمی مساجد پاوه را مربوط به سالهای حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هجری قمری اعلام کرد و گفت: باتوجه به نوع تزئینات و نقوش این کتب مقدس به‌نظر می‌رسد همگی آنها مربوط به یک دوره یعنی دوره تیموریان باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه علاوه براین چهار نسخه قدیمی قرآن، نسخ دست نویس و قدیمی دیگری نیز بین مردم این منطقه وجود دارد، عنوان کرد: مرمت نسخ دست نویس مساجد روستاهای دودان، دخان، زردویی و میرعمر نهضتی را درخصوص مرمت نسخ قدیمی در این شهرستان بوجود آورده و مردمی که نسخ قدیمی در دست دارند، علاقمند و مشتاق به مرمت نسخ خود شده‌اند.

رئیس میراث فرهنگی پاوه یادآورشد: قطعا گذشت زمان و تاثیر نم و رطوبت آسیب دیدگی نسخ خطی قدیمی بویژه نسخی که در منازل هستند را بدنبال دارد، لذا برای حفظ این میراث با مردم همکاری می‌کنیم و نسخ آنها را مرمت خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار