شهرام منتصری افزود شرکت عمران شهر جدید صدرا اکنون متولی این شهر است و وظیفه حراست از منابع طبیعی این شهر بر عهده این دستگاه است.
کد خبر: ۸۲۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 15 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:چند صباحی است که لودرهای پنجه آهنین، دل کوه های شهر جدید صدرا در غرب شیراز را می‌خراشند و جلو میروند که تعبیر مردم برای این نوع فعالیت ها، کوه خواری و سربرآوردن ساختمان‌های بلند است.

تعبیر کوه‌خواری را متولیان شهرجدید صدرا قبول ندارند و عملیات را امور ساختمانی معمولی می دانند که در این رهگذر امکان کنده شدن دل کوه هم وجود دارد.

قرارگیری صدرا در یکی از بهترین نقاط به لحاظ جغرافیای طبیعی اطراف شیراز باعث شده این شهر جدید به منطقه‌ای خوش آب و هوا شهره شود اما براساس مشاهدات میدانی، در سال های اخیر با سرعت زیادی منابع طبیعی این شهر در حال تخریب و سبز شدن برج و آپارتمان به جای طبیعت است.

از ورودی شهر جدید صدرا عناصر طبیعی مانند کوه و مسیل‌های گذر آب خودنمایی می‌کنند اما در ده سال گذشته رفته رفته از وسعت این منابع طبیعی کم شده و به جای آن املاک موسوم به باغشهری و آسمانخراش ساخته شده است.

به گفته اهالی شهر صدرا،کوه های غربی صدرا یکی از مناطق اصلی کوهپیمایی اهالی این شهر و کلانشهر مجاور است که با وجود فعالیت غول های آهنین تا ماه‌های آینده دیگر خبری از این منطقه بکر و طبیعی نخواهد بود.

شهر جدید صدرا در اوایل دهه ۷۰ برای اسکان سرریز جمعیت شیراز در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب این کلانشهر احداث شد و اکنون قریب به ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 


اداره کل منابع طبیعی نمی‌تواند دخالت کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس بیان کرد: منابع طبیعی اطراف شهر صدرا بطور کامل تحویل متولیان این شهر جدید شده و منابع طبیعی در این خصوص نمی‌تواند دخالتی کند.

شهرام منتصری افزود: شهر صدرا محدوده‌ای قانونی دارد که اداره کل منابع طبیعی فارس موظف به تحویل آن به مسکن و شهرسازی شد و این کار انجام و حدود شش هزار هکتار تحویل داده شده است و اکنون وظیفه حفظ و حراست از منابع طبیعی این شهر جدید به عهده متولیان این شهر است و ارتباطی با منابع طبیعی ندارد.

وی ادامه داد: شرکت عمران شهر جدید صدرا اکنون متولی این شهر است و وظیفه حراست از منابع طبیعی این شهر بر عهده این دستگاه است.

وی اضافه کرد: اگر ساخت و ساز در حریم منابع طبیعی در ردیف پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهر صدرا نباشد دادستانی هم می‌تواند به این موضوع رسیدگی کند.

 

واگذار شده به یک اداره

دادستان عمومی و انقلاب شیراز  اعلام کرد: مجموعه دادستانی شیراز در روزهای گذشته به موضوع تخریب کوه‌های شمال غربی صدرا و ارتفاعات بلوار زاگرس این شهر جدید رسیدگی کرده و بررسی‌های اولیه را انجام داده است.

حیدر آسیابی افزود: متولیان این امر در شهر جدید صدرا اعلام کردند که این اقدام با اخذ مجوزهای قانونی انجام شده و زمین‌ها متعلق به منابع طبیعی بوده و به شرکت عمران شهر جدید صدرا واگذار شده و این شرکت نیز زمین را به تعاونی مسکن یکی از ادارات واگذار کرده است.

آسیابی با بیان اینکه ارتفاعات غرب صدرا و مشرف به بلوار زاگرس این شهر به یکی از ادارات برای ساختمان سازی واگذار شده،ادامه داد: سازمان بازرسی به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و اگر در اساس واگذاری این اراضی تخلفی وجود داشته باشد دادستانی بعنوان مدعی العموم موضوع را پیگیری می کند.

کوه خواری هم مطرح است اما چنین نیست

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید صدرا بیان کرد: از گذشته یکسری واگذاری‌هایی در شهر جدید صدرا انجام شده که به لحاظ موقعیت جغرافیایی صدرا توجهی به موضوع حفظ مناظر و منابع طبیعی این شهر نشده است.

خلیل حاجی پور با اشاره به اینکه بخشی از حریم شهر صدرا در محدوده پارک ملی بمو قرار گرفته،افزود: اخیرا با حضور نمایندگانی از حفاظت اراضی اوقاف ناحیه شش شیراز، محیط زیست و شرکت عمران صدرا کارگروهی مشترک تشکیل شده که در این کارگروه دست اندازی به ارتفاعات و کوه خواری بصورت ویژه دنبال شود و این موضوع یکی از محورهای مهم مورد توجه در صدرا خواهد بود.

وی اظهار داشت: موضوع اراضی شمال شهر صدرا اخیرا تحت عنوان کوه خواری توجه برخی از فعالین اجتماعی را به خود جلب کرده که این امر مورد بررسی کارشناسان شرکت عمران صدرا نیز قرار گرفته است.

 

کوه کاربری مسکونی دارد

حاجی پور افزود: اراضی این محل از اراضی و حریم قانونی شهر جدید صدرا است که در سال ۹۲ در قالب مزایده واگذار شده و اکنون کاربری مسکونی دارد و بعد از اینکه شرکت عمران این زمین را واگذار کرده شهرداری صدرا نیز پروانه ساخت برای آن صادر کرده است.

او ادامه داد: بعد از چند سال اکنون مالک این زمین ها شروع به ساخت و ساز و خاک برداری کرده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده زمین‌ها در شهر صدرا به لحاظ جغرافیایی در اراضی شیب‌دار قرار دارد و زمانی که نیاز به آماده سازی بستر طبیعی برای ساخت و ساز باشد قطعا دخل و تصرفی در بستر طبیعت نیز اتفاق می افتد که به کوه خواری و دست اندازی به ارتفاعات عنوان می‌شود که واقعیت ندارد.

اگر امروز جلو ساخت برج و باغشهری‌های لاکچری در حریم منابع طبیعی اطراف صدرا و شیراز گرفته نشود قطعا میراث طبیعی بجا مانده از گذشتگان برای اهالی کنونی و آیندگان این شهر از دست خواهد رفت و روزی به فکر چاره خواهیم افتاد که دیگر کار از کار گذشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار