معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: بافت مجاور مجموعه آرامگاه سعدی به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری با کیفیتی بسیار ارزنده ساماندهی شود تا طیف وسیع بازدیدکنندگان را به‌ خوبی جذب کند.
کد خبر: ۸۲۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 15 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایلنا: مهندس جواد بهادری با بیان اینکه محله سعدی حدوداً 50 هزار نفر جمعیت دارد، گفت: ساخت ‌و‌ سازهای معاصر در اطراف آرامگاه سعدی عمدتاً تحت تأثیر رشد شتابان شهر شیراز و در شرایطی مشابه سکونتگاه‌های غیر‌رسمی انجام شده و عمدتاً فاقد کیفیت قابل قبول جوامع شهری، به‌ویژه در همجواری با چنین عنصر یادمانی مهم ملی در شهر شیراز است.

وی افزود: این نحوه ساخت‌و‌ساز در کنار آرامگاه سعدی، به‌عنوان یکی از قطب‌های ایرانگردی و جهانگردی در کشور، موجب تضاد بارزی مابین کیفیت بد ساخت ‌و سازها و اهمیت نقش توریستی-تفریحی این شهرک شده است.

معاون شهرسازی و معماری عنوان کرد: از طرفی به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری مجموعه آرامگاه و مجتمع فرهنگی سعدی، شایسته است بافت مجاور باکیفیتی بسیار ارزنده ساماندهی شود تا طیف وسیع بازدیدکنندگان را به‌خوبی جذب کند و از طرف دیگر وجود مسائل و مشکلات متنوع از جمله دوگانگی بافت اجتماعی، وجود بافت متراکم شرق آرامگاه، از‌ بین رفتن تدریجی پتانسیل‌های زیست‌محیطی و مناظر طبیعی، گسترش ساخت‌و‌سازهای غیر‌رسمی و... دستیابی به هدف ساماندهی بافت را دچار مشکل می‌کند که بررسی این مشکلات بر لزوم طراحی شهری و ارتقای کیفیت محیطی مجموعه تأکید می‌کند.

جواد بهادری اضافه کرد: حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری شیراز اقدام به تهیه طرح در محدوده مورد نظر با هدف ارتقای کیفیت محیطی شهرک، مطابق با نقش توریستی- تفریحی مجموعه فرهنگی سعدی است، که علاوه ‌بر آرامگاه سعدی و اطراف آن تا باغ دلگشا، حاشیه مسکونی اطراف این محدوده را نیز شامل می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری تأکید کرد: ایجاد کارایی هرچه بیشتر فرهنگی و گردشگری مجموعه سعدیه و کارکرد بهتر اقتصاد شهرک سعدی، بدون مشارکت مردمی و مداخله اجتماعی ساکنین کل شهرک، نمی‌تواند صورت گیرد.

بهادری در پایان اعلام کرد: این معاونت راهبردهایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در جهت پاسخگویی به مسائل موجود و ارتقاء کیفیت بافت اتخاذ کرده است که راهبرد کوتاه‌مدت شامل ساماندهی مسیرهای پیاده، افزایش نفوذپذیری جداره آرامگاه، تعبیه غرفه‌های تجاری و گردشگری، طراحی مسیر دوچرخه، تعریف فضای پیشخوان ورودی آرامگاه، طراحی قرارگاه‌های رفتاری، حذف گوشه‌های پنهان و ساماندهی فضاهای رهاشده می‌شود که انتظار می رود این کیفیات طی برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و بلندمدت از طریق محورهای محرک توسعه پیش‌بینی شده به بافت مجاور نفوذ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار