استاندار فارس گفت:همچنین به میراث پُر شمار تاریخی و باستانی استان فارس اشاره و بیان کرد: این استان در مسیر جغرافیای خود، داشته‌های غنی فرهنگی، تاریخی و اقلیمی را در خود جای داده است که باید برای حفظ این داشته‌ها و افزودن بر آن تلاش شود و بدون مشارکت مردم نمی‌توان به درستی از این میراث غنی حفاظت کرد.
کد خبر: ۸۲۳۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵ 15 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عنایت‌الله رحیمی، شنبه در نشست بین‌المللی محوطه‌های میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که با محوریت ابعاد حقوقی در شیراز برگزار شد، افزود: همچنین برای میراث فرهنگی و تاریخی که در حریم شهرها قرار گرفته باید مجموعه مدیریت شهری برای حفاظت و حراست از آنها برنامه‌ریزی جامعی تدوین کند.

استاندار فارس اظهار داشت: بسیاری از قوانین موجود در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی، آمرانه است، حدود و حریم و کاربری‌ها در اطراف میراث تاریخی مشخص شده و اگر در برخی موارد تعارضاتی نیز وجود دارد باید با گفت و گو، مذاکره و بیان اهمیت ملی و جهانی موضوع به مردم، این مشکلات رفع شود.

رحیمی، بر موضوع جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم برای حفظ بناهای تاریخی و باستانی نیز تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی عمومی برای جلب توجه و مشارکت مردم در حفظ میراث فرهنگی، مهمترین راهکار برای توسعه پایدار این بخش است.

وی بیان داشت: رسانه‌های مکتوب و مجازی، شوراهای اسلامی و سایر دستگاه‌های فرهنگی در گسترش و جا انداختن قوانین موجود در حوزه حفاظت از میراث و یادمان‌های تاریخی نقش بسیار پُر رنگی دارند.

استاندار فارس اضافه کرد: کشور ایران با مرزهای امروزی، مهد تمدن‌های بزرگی است که باید میراث فرهنگی و باستانی این خطه به دنیا معرفی و از آنها حفاظت و نگهداری شود.

رحیمی با بیان اینکه ایرانیان با تمدنی کهن، همواره انسان‌های صلح‌جویی بوده اند، گفت: این انتظار از جامعه بین‌المللی نیز وجود دارد که با مردم با اخلاق و متمدن ایران در همین چارچوب و بر مبنای گفت و گو برخورد کنند.

وی همچنین به میراث پُر شمار تاریخی و باستانی استان فارس اشاره و بیان کرد: این استان در مسیر جغرافیای خود، داشته‌های غنی فرهنگی، تاریخی و اقلیمی را در خود جای داده است که باید برای حفظ این داشته‌ها و افزودن بر آن تلاش شود و بدون مشارکت مردم نمی‌توان به درستی از این میراث غنی حفاظت کرد.

رحیمی اظهار داشت: ضروری است دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و رسانه‌ها در حوزه جلب مشارکت مردم در حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی، فعالانه تلاش کنند.

وی افزود: امروزه استان فارس، پذیرای گردشگرانی با دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلف از سراسر دنیاست و خوشبختانه در این استان انواع ظرفیت‌های گردشگری طبیعی، مذهبی و تاریخی برای اقناع هر نوع سلیقه گردشگری وجود دارد.

استاندار فارس، همچنین ثبت و جهانی شدن آثار تاریخی را دارای مزیت‌های فراوانی دانست و گفت: ثبت جهانی میراث فرهنگی و تاریخی رونق اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری و افزایش مراودات بین المللی را در پی دارد.

دانشگاه در مسیر حفظ میراث

رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست بیان داشت: میراث فرهنگی مادی و معنوی، سرآغاز گفتمان چیستی ملت‌ها محسوب می‌شود.

حمید نادگران افزود: با هم‌افزایی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز کنفرانس بین‌المللی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو در شیراز برگزار شده که این موضوع نشان از عزم جدی دانشگاه برای توسعه پایدار کشور دارد.

وی ادامه داد: ورود دانشکده حقوق دانشگاه شیراز به مباحث حقوقی میراث فرهنگی و حفاظت از آن بسیار جدی است و این دانشکده تلاش دارد تا با مطالعات حقوقی و ساز و کارهای قانونی، موضوع جلوگیری از تعرض به میراث فرهنگی را برجسته کند.

نشست بین‌المللی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو، با حضور پرفسور آدریانو روسی، رییس موسسه ایزمئو، نماینده دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و باستان شناسان و فعالان میراث فرهنگی ملی و استانی برگزار شد و در این گردهمایی پیام سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز قرائت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار