به مدد بارش های سال زراعی جدید بیش از ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب به ذخایر آبی سدهای استان فارس افزوده شده است.
کد خبر: ۸۲۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰ 17 February 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی استان فارس گفت: تا نیمه بهمن ذخیره آبی سدهای استان به یک هزارو ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب رسید.
صالحی افزود: این ذخایر در مدت مشابه سال گذشته ۱ هزار و ۷۸ میلیون متر مکعب بود.
وی اظهارداشت: در حال حاضر یک هزار و ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب از این ذخایر قابل استفاده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال این حجم حدود ۲ برابر افزایش یافته است.
صالحی با بیان اینکه تا نیمه بهمن سدهای سلمان فارسی، رودبال و خسویه به ظرفیت آبگیری بالای ۸۰ درصد رسیدند افزود: در ۴ ماه و نیم گذشته در مجموع ظرفیت آبگیری سدهای استان به ۵۸ درصد رسیده است.
حاتمی مدیر بهره برداری و نگهداری از سد سلمان فارسی گفت: به مدد بارش ها و سیلاب های سال زراعی جدید سد سلمان فارسی ۸۵ درصد آبگیری شد.
وی ادامه داد: در پی بارش های خوب مهر تاکنون ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد سلمان فارسی شد.
این در حالیست که آذر ۱۰۰ میلیون متر مکعب و در دی یکصد و ۱۵ میلیون متر مکعب آب وارد سد سلمان فارسی شده است.
حاتمی افزود: ظرفیت ذخیره این سد با احتساب خروجی آن در نیمه بهمن به ۸۰۷ میلیون متر مکعب رسید.
وی با بیان اینکه در پایان شهریور ماه حجم ذخیره آب این سد ۶۷۰ میلیون متر مکعب آب بود، افزود: در سال زراعی جاری ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به ذخیره این سد افزوده شده است.
حاتمی گفت: به منظور کنترل و مدیریت سیلاب های احتمای ماه های آینده در منطقه و مناطق پایین دست سد، ضروری بود حجم ذخیره سد از ۸۰۰ بالاتر نرود بنابراین با دبی های کنترل شده بین ۲۰ تا ۵۰ متر مکعب در ثانیه تا نیمه بهمن، حجم اضافه ذخیره آبی این سد رها سازی شد.
علی دوست مدیر سد و نیروگاه درودزن گفت: تا نیمه بهمن سد درودزن ۶۴ درصد آبگیری شده است و به حجم ذخیره ۶۲۰ میلیون متر مکعب آب رسیده است.
وی افزود: این سد در مدت مشابه پارسال ۳۲۵ میلیون متر مکعب آب داشت که امسال نزدیک به ۲ برابر افزایش نشان می دهد.
علیدوست گفت: میزان ورودی آب به این سد در بهمن ماه به ۲۳متر مکعب در ثانیه رسید که این ورودی در مهر ماه هفت دهم مترمکعب بر ثانیه بود.
مدیر سد و نیروگاه درودزن اضافه کرد: با توجه به وابسته بودن ورودی سد درودزن به حجم خروجی سد ملاصدرا، حدود ۱۱ مترمکعب بر ثانیه از حجم ورودی درودزن مربوط به خروجی سد ملاصدرا ست.
وی گفت: در حال حاضر حجم مخزن سد درودزن ۶۲۵ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد که حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعر آن قابل استفاده است.
در یک جمع بندی با وجود بارش های خوب امسال استان و وضعیت خوب سدهای استان، اما باتوجه به گرمایش جهانی و رشد ۱۰ برابری تبخیر سطحی نسبت به میزان بارش ها، صرفه جویی و مدیریت مصرف آب همچنان در اولویت مدیریت منابع آبی است که باید مورد توجه مصرف کنندگان این ذخایر قرار بگیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار