بیش از ۱۹۰ هزار رای اولی، دوم اسفند ماه امسال امکان حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان فارس را دارند، شور و شوق اولین حضور در انتخابات و رنگی شدن انگشت اشاره، خاطره ای است که برای همیشه در اذهان جوانان این مرز و بوم ماندگار می‌شود.
کد خبر: ۸۲۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ 18 February 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:طبق قانون انتخابات سن رای دادن در ایران ۱۸ سال تمام است و افراد بالای این سن در صورت داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانند رای بدهند. بر این اساس در انتخابات مجلس ۹۸ که در روز ۲ اسفند برگزار می شود متولدین ۲ اسفند ۸۰ به قبل می توانند رای دهند.

آخرین کسانی که در انتخابات خرداد ۹۶ توانستند در رای گیری مشارکت داشته باشند متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ به قبل بودند. لذا متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ الی متولدین ۲ اسفند ۱۳۸۰ رای اولی های انتخابات مجلس یازدهم محسوب می شوند.

هجده ساله ها از همان ساعات اولیه برای حضور در پای صندوق های رای شور و اشتیاق خاصی دارند ، بعضی عطر و ادوکلن می زنند ، بهترین لباسهایشان را می پوشند و با غیرت ایرانی در انتخابات حضور دارند ، حس و حال جوانی و نوجوانی ایجاب می کند که آنها رای خود را تاثیر گذار در سرنوشت آینده خود بدانند از این رو با امید و آرزو به آینده بهتر را رای خود را به صندوق می اندازند .

به روزترها معمولا هنگام حضور در پای صندوق از خود عکس سلفی می گیرند و خوراکی هم برای صفحات مجازی تهیه می کنند ، گاه انگشت اشاره رنگی شده خود را به لنز دوربین ها نزدیک می کنند و با هشتگ هایی که معمولا رواج می یابد عکس‌های خود را به اشتراک می گذارند .

رای اولی ها وجدان پاک ، روح لطیف ، سرشت نیکو و دلی بی کینه دارند ، کاش نمایندگانی که با رای همین رای اولی ها به مجلس راه می یابند بیش از پیش هوای دل پاک آنها را داشته باشند و برای تامین آتیه و روشنی آینده آنها کاری کنند ، کاش نمایندگانی که مدیون رای مردم هستند بهتر و بیشتر چشمان نجیب رای اولی ها را ببینند ، کاش آنها نجابت حضور رای اولی ها را پای صندوق های رای نفروشند و این نوجوانان و جوانان پاک سرشت را فرزندان خود بدانند و برای حل مشکلاتشان آستین همت بالا بزنند .

برخی از دختران و پسران این سرزمین با هزاران امید و آرزو و با کلنجارهای مداوم که در فضای مسموم رسانه های بیگانه ایجاد شده است برای حضور در انتخابات یازدهیمن دوره مجلس شورای اسلامی سرانجام تصمیم گرفته اند که به پای صندوق رای بیایند ، برخی نیز از همان ابتدا با قاطعیت تصمیم خود را گرفته اند و حضور در پای صندوق رای را وظیفه شرعی و قانونی می دانند ، اما در هر صورت آنها در تعیین سرنوشت و آینده چهار سال قانونگذاری و نظارت بر قانون در این سرزمین سهیم هستند ، نمایندگان آتی مجلس باید خود را در مقابل رای دختران و پسران دغدغه مند مسوول بدانند .

رای اولی ها در انتخابات های گذشته نقش تماشاچی را داشته اند و حسرت آنکه کاش زودتر بزرگ شوند ، آنها در این انتخابات به بلوغ سیاسی رسیده اند و رای اولی ها را شکل داده اند ، روز انتخابات در تقویم زندگی دختران و پسران رای اولی این سرزمین برجسته خواهد بود ، آنها همراه با خانواده به پای صندوق های رای می آیند و در سرنوشت کشور به عنوان ادای یک تکلیف شرکت می کنند.

رای اولی ها با تجربه اولین رای خود عرصه مشارکت حداکثری را رقم می زنند ، بسیاری از آنها از اینکه می توانند در سرنوشت خود و کشور مشارکت کنند احساس غرور دارند و چشم انتظار شکل گیری مجلس قوی و قاطع در راه سازندگی و دفاع از میهن عزیزمان هستند .

دختران و پسران جوان و نوجوان و رای اولی معمولا آرمان گرا هستند ، آنها معمولا در سال‌های آخر دوران دانش آموزی یا پشت کنکوری هستند از این رو می توان امید داشت که با علم، آگاهی و مشورت انتخاب کنند ، رای اولی ها در ابتدای آرمان گرایی به اصلاح امور با انتخابی شایسته دل بسته اند ، نمایندگانی که به مجلس یازدهم راه می یابند باید هر روز به دل بستگی ها فرزندان این سرزمین بیندیشند .

حضور پر شور و گسترده مردم در همه انتخابات های مختلف چشمگیر بوده و نشان داده که مردم در تعیین سرنوشت کشورشان حضور می یابند اما حضور پر رنگ رای اولی ها به انتخابات شور و حال و رنگ و بوی جوانی می دهد ، هر چه این حضور مسوولانه تر باشد برای آینده کشور بسیار حائز اهمیت است.

نوجوانان و جوانان همیشه در تصمیم گیری های مهم نقش ایفا کرده اند ، حتی در صحنه دفاع از میهن اسلامی نیز همین جوانان و نوجوانان گوی سبقت را از سایرین ربودند و در قامت فرمانده و رزمنده جوان رشادت ها آفریدند ، آنها در انتخابات هم نقش مهمی دارند و می توانند در این رویداد سیاسی حضور یابند و نشان دهند که تک تک آرا برای انتخاب نماینده و سرنوشت کشور چقدر اهمیت دارد.

به گفته رییس ستاد انتخابات استان فارس ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در استان فارس واجد شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸ هستند.از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر متعلق به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است.

سید احمد احمدی‌زاده افزود: ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ نفر از واجدین شرکت در انتخابات در استان رای اولی هستند. تعداد کاندیداهای نمایندگی مجلس در استان فارس ۳۲۵ نفر است و از این تعداد ۲۹۰ نفر مرد و ۳۵ نفر زن هستند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود. در استان فارس و چهار استان دیگر، به صورت همزمان انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.

سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در استان فارس برای اخذ رای از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند پیش‌بینی شده است.استان فارس دربرگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار