‎یک متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به این که با ایجاد تعادل در تغذیه می توان احتمال بروز کیست‌های تخمدانی را کاهش داد، گفت: دختران و زنان چاق بیشتر مستعد ایجاد کیست تخمدانی هستند، چرا که مقدار هورمون استروژن در بدن آن‌ها بیشتر است.
کد خبر: ۸۲۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 19 February 2020

 

‎دکتر لیدا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کیست تخمدان از جمله بیماری هایی است که در دختران و زنان بدون علائم و نشانه بروز می‌کند، نشانه‌هایی مثل احساس فشار در لگن و یا خونریزی‌های نامرتب و یا درد، زمانی احساس می‌شود که اندازه کیست بزرگ باشد.

‎وی با اشاره به این که از زمان جنینی تا دوران یائسگی امکان ایجاد کیست تخمدان هست، گفت: کیست تخمدان بطور معمول در سن باروری(بین 15  تا 50 سالگی) در دختران و زنان بروز می‌کند.

‎وی با تشریح چگونگی ایجاد کیست تخمدان، اظهار کرد: در چرخه ماهانه تخمک گذاری، فولیکول‌ها که وظیفه ایجاد تخمک را دارند، بطور معمول در روز چهاردهم قبل از آغاز عادت ماهیانه، پاره شده و تخمک آزاد می‌کند و اگر این پدیده فیزیولوژیک اتفاق نیوفتد باعث ایجاد  کیست‌های ساده (فولیکولی) با رشد قسمتی از فولیکول تخمدان و تجمع مایع داخل فولیکول شده و منجر به کیست می‌شود.

‎حیدری خاطر نشان کرد: گاهی چند تخمک باعث تولید چند کیست شده و با تکرار این فرآیند، تعداد زیادی کیست کوچک در تخمدان‌ها دیده می‌شود که باعث ایجاد تخمدان‌های پلی کیستیک می شود.
 
‎وی با بیان این که بیشتر کیست‌های تخمدان قابل درمان هستند، اظهارکرد: به وسیله قرص‌های ضدبارداری می توان تعادل در میزان هورمون های زنانه ایجاد کرده و به تدریج اندازه کیست ها کوچک شده و از بین می‌رود.

‎وی افزود: گاه نوعی از کیست  تخمدان به درمان دارویی جواب نمی‌دهد و پایدار باقی میماند، در  این صورت نیاز به درمان جراحی است. در بعضی مواردکیست‌های تخمدانی بدخیم بوده و منجر به بروز سرطان تخمدان در فرد می‌شود.

‎حیدری خاطرنشان کرد: زنان و دخترانی که دارای کیست تخمدان هستند، باید به طور متناوب در دوره‌های سه ماهه یا شش ماهه توسط پزشک متخصص کنترل شوند، تا روند درمان کیست‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

‎وی گفت: مواد خوراکی که به میزان بالایی دارای هورمون استروژن  هستند، می‌توانند باعث پایداری  کیست در تخمدان شوند.

حیدری در ارتباط با تاثیر سبک زندگی، ورزش کردن و نحوه کنترل این بیماری گفت: دختران و زنان با انجام ورزش و متعادل نگه داشتن وزن خود می‌توانند روند تخمک گذاری را متعادل کرده و از بروز کیست تخمدانی جلوگیری کنند.

‎وی افزود: در برخی موارد و در صورتی که اندازه کیست های تخمدانی بیش از 6 یا 8 سانتی متر باشد، ورزش کردن می‌تواند منجر به پارگی و خون ریزی کیست و یا باعث پیچش تخمدان شود در این صورت مداخله اورژانس جراحی نیاز خواهد بود.

‎وی با اشاره به مصرف قرص‌های ضدبارداری که معمول ترین روش درمان و کنترل کیست تخمدان است، افزود: برخلاف ذهنیت نادرستی که نسبت به این داروها به وجود آمده، این قرص ها عوارض چندانی نداشته و منجر به نازایی نمی‌شوند. تنها در موارد نادر منجر به لخته شدن خون در بدن  می‌شوند. 

‎ حیدری با اشاره به موهای زائدی که در اثر بروز کیست تخمدان در قسمت هایی از بدن (مثل: صورت، دور سینه، شکم و پاها) دیده می‌شود، گفت: این موها توسط قرص‌هایی مثل قرص «اسپیرونولاکتون» درمان می‌شوند؛ هم‌چنین می‌توان موهای زاید ایجاد شده را با روش هایی مثل لیزر از بین برد و برای جلوگیری از رشد مجدد موهای زائد به درمان ریشه‌ای توسط پزشک متخصص پرداخت.

‎وی خاطرنشان کرد: موهای زائد در زنان تنها در اثر کیست و بالا بودن هورمون مردانه به وجود نمی آید و می تواند دلایلی مثل مشکلات تیروئیدی و سندرم های متابولیک مثل دیابت و پرولاکتین بالا  نیز داشته باشد.

‎وی کیست تخمدان را تنها یکی از علت‌های نازایی دانست و افزود: نازایی امری است که تنها به زنان مربوط نیست و آقایان نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند. نازایی در زنان ازعواملی مثل مشکل در دهانه رحم، عوامل خارج از لگنی و فرمان ندادن درست مغز برای تخمک گذاری ایجاد می‌شود؛ هم‌چنین علل نازایی در مردان نیز می‌تواند شامل عواملی مثل مشکل در مجاری خروج اسپرم، مشکل در تولید اسپرم و یا بیماری هایی نظیر اوریون در کودکی باشد.

‎وی با اشاره به باردار شدن علی‌رغم وجود کیست تخمدانی، خاطر نشان کرد: کیست های تخمدان لزوما منجر به سقط جنین نمی‌شوند، مگر این که در درمان آنها نیاز به جراحی باشد و داروهای بیهوشی باعث سقط جنین شود؛ در غیر این صورت می توان بارداری ایمنی را  با وجود کیست تخمدان تجربه کرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار