پژوهشگر طب سنتی گفت: افرادی که دچار نفخ و سنگینی معده هستند باید از خوردن لبنیات، سالاد، ترشی‌ها، سرکه و آبغوره خودداری کنند.
کد خبر: ۸۲۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 22 February 2020

ابناک فارس به نقل از فارس: کیمیا علوی پژوهشگر طب سنتی درباره «پرهیز‌های غذایی برای مبتلایان به نفخ معده»، اظهار داشت: بسیاری از بیماران به هر علت که مراجعه کرده باشند، دچار سوءهاضمه هستند. برخی بعد از صرف غذایی معمولی، آنقدر سنگین می‌شوند که به آسانی نمی‌توانند راه بروند و ترجیح می‌دهند لم داده یا دراز بکشند.

وی ادامه داد: بسیاری از آنان دچار نفخ (جمع شدن گاز زیاد در معده و یا روده) می‌شوند؛ بعضی از آن‌ها از آبریزش شبانه دهان ناراحت هستند و بسیاری از آن‌ها از غذا خوردن می‌ترسند؛ زیرا پس از آن دچار برگشت مواد از معده به مری می‌شوند و اصطلاحاً ترش می‌کنند.

این کارشناس طب سنتی افزود: کندی هضم هم از شکایات دیگر آنان است. اغلب کسانی که مبتلا به کبد چرب هستند یا به افزایش کلسترول و تری گلیسیرید دچارند، از این نشانه‌ها نیز رنج می‌برند؛ این نشانه‌ها معمولاً به سبب کاهش گرمی معده و افزایش تری آن روی می‌دهد؛ در واقع، غلبه سردی و تری در معده با نشانه‌های گفته شده، مشخص می‌شود.

علوی اضافه کرد: برای این بیماران، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی همچون ماست و دوغ، پنیر بی نمک، خامه و سرشیر، شیر سرد به خصوص هنگام ناشتا، خیار و گوجه فرنگی، سالاد شیرازی و سالاد‌های مجلسی به خصوص با سس مایونز، کدو و کلم میوه‌های تابستانی که هنوز کاملاً شیرین نشده باشند، کیوی پرتقال و گریپ فروت، نوشیدن زیاد آب بدون تشنگی، ترشی‌ها، سرکه و آبغوره مضر است.

وی متذکر شد: بعضی از بیماران وقتی این فهرست را می‌بینند، با نارضایتی می‌پرسند: «پس چه بخوریم؟» این افراد درست نمی‌دانند که با خوردن همین خوراکی‌ها به این وضع بد و ناخوشایند دچار شده‌اند و علاوه بر ناراحتی‌های گوارشی، مشکلات دیگری مانند بد رنگی پوست، چاقی، بی حالی، رخوت و سستی هم با این خوردنی‌ها بدتر می‌شود.

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: البته همه این پرهیز‌ها پس از درمان مناسب و کافی به تدریج قطع می‌شوند و فرد می‌تواند با رعایت برخی تدابیر از آن‌ها استفاده کند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار