کد خبر: ۸۲۵۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 23 February 2020

افزایش دمای هوا در سراسر دنیا از بارزترین و آشکارترین پیامدهای گرمایش جهانی است. از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۸ انتشار دی اکسید کربن جهش قابل ملاحظه‌ای داشته و مخاطرات اقلیمی با ادامه این روند، افزایش خواهد داشت. در حاضر نیز پیامدهای  تشدید رویدادهای آب و هوایی را در نقاط مختلف به شکل ثبت دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین و همچنین باران‌های شدید، خشکسالی، توفان‌های مهیب و ذوب شدن یخ‌های قطبی می‌توان دید.

 رویدادها، تلفات و خسارات ناشی از پدیده‌های هواشناسی، آبشناسی و اقلیم‌شناسی از سال‌ 1980 تا 2018 روند افزایشی داشته و 4 و نیم میلیارد نفر در دنیا متاثر از مخاطرات طبیعی هستند که تقریباً 96 درصد این مخاطرات طبیعی نیز مربوط به پدیده‌های متاثر از آب و هوا مانند سیلاب، خشکسالی وتوفان می‌باشد.

سیاوش محمدی  در خصوص عوامل تغییر اقلیمی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای واقع در کمربند خشک و نیمه خشک جهان، همواره با کم آبی و خشکسالی‌های متناوب مواجه بوده است، بطوریکه ارتفاعات استان اردبیل نیز طی سال‌های نه چندان دور در طول دوره سرد سال و حتی تا اوایل تابستان پوشیده از برف بود اما سیمای کنونی آن دستخوش تغییر شده است.

محمدی ادامه داد: افزایش میانگین دما در سطح استان و تغییر حالت ریزش بارش‌ها از جامد به مایع و همچنین افزایش وزش بادهای جنوبی و جنوب غربی موجب ماندگاری کمتر برف در ارتفاعات استان شده است.

سامانه‌های جوی که در فصل پائیز و زمستان بیشتر استان را تحت تاثیر قرار می دهند سامانه‌های مدیترانه‌ای است که در حالت نرمال از غرب به شرق در حال حرکت بوده و با تشکیل تراف باعث بارش نرمال در سطح استان می‌گردند.

وی اضافه کرد: امسال در اثر پدیده بلاکینگ،(پشته ارتفاعی) سیستم های مدیترانه ای تغییر جهت داده و بیشتر به سمت شمال یا جنوب غرب و جنوب کشور کشیده شده و رطوبت این سامانه‌ها بیشتر به عرض‌های پائین تر تزریق می گردد. همچنین همین الگو باعث استقرار پشته پر ارتفاع بر روی استان شده که اثر آن کاهش نفوذ رطوبت سامانه‌های دینامیکی غربی و جنوبی به منطقه می‌باشد. به همین منظور در استان شاهد کاهش بارش‌ها در فصل پائیز بودیم.

مدیرکل هواشناسی استان اضافه کرد: عوامل یادشده در همین بازه، در سایر استانهای شمال غرب کشور مانند آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب کاهش بارش این مناطق نیز نسبت به دوره بلند مدت و سال گذشته شده است بطوریکه کشور ترکیه نیز در ماه نوامبر 2019 کاهش بارش‌هایی تا 40 میلیمتر کمتر از میانگین بلند مدت را تجربه کرده و کاهش بارش شرق ترکیه نیز شدیدتر بوده است.

کاهش 8 درصدی بارندگی‌ها در ده سال گذشته

محمدی با بیان اینکه میانگین بارش استان از اول سال زراعی امسال یعنی اول مهرماه سال98  تا  سی ام دی ماه سال 98 (88.4 میلیمتر ) است، خاطرنشان کرد: این میزان نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی (95.7 میلیمتر) حدود 8 درصد کاهش داشته است و نسبت به بلند مدت (105.7 میلیمتر)16 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در همین بازه زمانی بیشترین کاهش بارش نسبت به بلند مدت در شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی به ترتیب با 41 و 38 و 34 درصد اتفاق افتاده است. به غیر از شهرستان سرعین، نیر و اردبیل این کاهش بارش در تمامی شهرهای استان رخ داده است.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: بررسی نقشه‌های پهنه بندی خشکسالی بر اساس شاخصSPEI   در دوره ده ساله اخیر تا پایان آذر ماه 98 در اکثر مناطق استان خشکسالی متوسط تا شدید را نشان می دهند. براساس این نقشه‌ها حدود 86.5 درصد مساحت استان تحت تاثیر درجات مختلفی از خشکسالی می‌باشد. 22.4 مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیارشدید،30.4 درصد مساحت استان خشکسالی شدید،23.1 درصد خشکسالی متوسط و 10.6 درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی خفیف می‌باشد.11.3 درصد مساحت استان در حد نرمال ، 1.9 درصد مساحت استان تر سالی ضعیف و 0.3 مساحت استان تر سالی متوسط را دارد.

به گزارش ایسنا، براساس پیش بینی فصلی بارش و دمای کشور که در دی ماه سال جاری توسط پژوهشکده اقلیم شناسی کشور صادر شده است بارش برای ماه‌های بهمن و اسفند در سطح استان در حد نرمال و بالاتر از نرمال پیش بینی شده است.همچنین میانگین دمای بهمن ماه در مناطق شمالی استان در حد نرمال، در مناطق مرکزی و جنوبی استان یک درجه کمتر از نرمال و دمای اسفند  ماه در حد نرمال پیش بینی شده است. ذکر این نکته لازم است که صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای کشور بین 65 تا 70 درصد می‌باشد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار