رئیس اتحادیه صنف قالیشویان شیراز از عدم افزایش نرخ قالی‌شویی خبر داد و گفت: شست و شوی قالی نه‌ تنها امسال هیچ‌افزایش قیمتی نداشته بلکه در مقایسه با سال گذشته، تورم و گران شدن مواد اولیه به نظر می‌رسد ارانتر هم شده است.
کد خبر: ۸۲۵۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹ 24 February 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:محمدحسین پایداراظهار داشت: مهمترین مشکلی که در ایام نوروز در صنف قالی‌شویی گزارش می‌شود، سرقت قالی‌ها توسط شرکت‌‌های قالیشویی قلابی و اخذ هزینه‌‌های گزاف توسط برخی از مراکز قالیشویی است.

وی با بیان اینکه هرسال با پایان یافتن سال برخی مراکز قالیشویی به‌صورت سلیقه‌ای نرخ‌‌هایی را تعیین و در برابر تقاضای شست‌و‌شوی فرش، لیستی ارائه می‌‌دهند، اذعان داشت: در این لیست انواع و اقسام شست ‌و ‌شوها در آن درج شده است که این موضوع باعث سردرگمی مراجعه کنندگان می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر به دلیل نزدیک شدن به شب عید، بازار قالیشویی به شدت داغ شده است و مردم می‌توانند به قالیشویان مجازی که از سوی اتحادیه مشخص شده مراجعه و از طریق سامانه 118 شماره قالیشوی های ثبت شده را دریافت کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

وی با هشدار درباره فعالیت غیرقانونی برخی از قالیشویان غیرمجاز گفت: تعداد فعالیت قالیشویان غیرمجاز در کلانشهر شیراز مخصوصا دراین ایام افزوده می شود که معمولا این افراد غیرمجاز در طول سال شغل و حرفه دیگری دارند و در ماه های بهمن و اسفند با داشتن یک وانت بار و خط تلفن همراه شروع به فعالیت می کنند که خسارت های زیادی به شهروندان وارد می کنند وحتی موجب بدنامی صنف قالیشویی می شوند.

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان شیراز با اشاره به خساراتی که این فرصت‌طلبان به اعتماد مشتریان و برش‌های آنها می‌زنند، خاطرنشان کرد: در مواقعی خدمات بی‌کیفیت ناشیان این صنعت منجر به پارگی قالی ها می شود.
پایدار افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت اتحادیه صنفی قالیشویان از فعالیت وقیمت تعیین شده جویا شوند ویا در صورت وقوع هرگونه تخلف باید از طریق شماره 3234000ویا سامانه 124 گزارش خود را مطرح کنند.

این مقام صنفی با تاکید براینکه شستشوی فرشهای کهنه تمام ،عتیقه ،ابریشم،رنگ برداری پرداخت و رفو انواع فرش دستبافت بصورت توافقی انجام می شود، تصریح کرد: هزینه حمل‌و‌نقل برعهده مشتری است و معمولا از 15‌هزار تومان شروع می‌شود ، البته در بسیاری مواقع هزینه حمل‌و‌نقل رایگان است ویا برای تبلیغ بیشتر مبلغ کمتری نیز دریافت می کنند.

پایدار با تاکید براینکه در برخی از فاکتورهای قالیشویی‌ها قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب وجود دارد، افزود: بعضی رقم‌ها مبنی بربرخی ادعاهای کذب از سوی مراکز قالیشویی غیرمعتبر به متقاضیان شست‌و‌شوی فرش، ارائه می شود، با این عنوان که شست‌و‌شوی ویژه باانواع شامپوهای خارجی صورت می‌گیرد و این صرفا یک ادعای کذب است.
وی ادامه داد: در واقعیت امر شست‌و‌شوی فرش‌‌ها عمدتا از شامپو، پودر و آب است و این ادعاها که محلول‌های شوینده از محصولات و برندهای جهانی معروف است، دروغ محض است زیراتمامی قالیشویی‌ها موظف هستند فرش را تمیز و سالم به مالک آن تحویل دهد.
وی با بیان این‌که شست و ‌شوی فرش هیچ وقت به صورت تخته‌ای محاسبه نشده و بر حس مترمربع فرش محاسبه وبه مشتری اعلام می شود، افزود: با توجه به قرار گرفتن در آستانه شب عید و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش نیافتن قیمت انواع کالا و خدمات تا پس از تعطیلات نوروزی، انتظار می‌رود که محصول یا خدماتی گران‌تر نشود تا شهروندان بتوانند با خیال آسوده برای عید نوروز و تعطیلات آن آماده شوند.
این مقام مسئول اضافه کرد: هنگام تحویل ودریافت فرش باید بازبینی و نظارت لازم انجام شود و در صورت مشاهده هرگونه پارگی کثیفی در رسید تحویلی موضوع قید شود.
پایدار از شهروندان خواست برای انجام هر گونه شست وشو مربوط به فرش به قالیشویان دارای پروانه کسب مراجعه کنند تا در صورت وقوع هر گونه مشکل بتوانیم از طریق اتحادیه موضوع را بررسی واز حق حقوق مشتری دفاع کنیم.
مرتضی جفرسته کارگری کار واحد های صنفی قالیشویی نیز در رابطه با بازار داغ قالیشویی در ایام نوروز گفت: سنت خانه تکانی در روزهای پایانی سال، یک رسم قدیمی است که موجب می شود بسیاری از مشاغل به بهانه انجام این سنت دیرینه کسب وکارشان سکه شود.
وی گفت: تقاضای بالا برای شست‌وشوی فرش در روزهای آخر اسفند ماه حتی شنیده می شود زمینه سودجویی برای برخی افراد سود جو در این شغل را فراهم کند و در قالب ارائه خدمات ویژه برای تمیزی فرش، هزینه‌های گزافی را از همشهریان دریافت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار