در گزارش زیر با ۱۰ ادویه و گیاه دارویی‌ آشنا خواهیم شد که از آنها می‌توانیم برای مراقبت از بخش‌های مختلف بدن خود استفاده کنیم.
کد خبر: ۸۲۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲ 24 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:گرچه بعضی افراد فقط زمانی که بیماری به سراغ شان می‌آید از گیاهان دارویی و ادویه جات مفید برای درمان خود استفاده می‌کنند، اما هر چه می‌گذرد، استفاده از دارو‌های گیاهی برای درمان بیماری‌ها به جای دارو‌های شیمیایی طرفداران بیشتری در دنیا پیدا می‌کند. تحقیقات هم ثابت کرده دارو‌های گیاهی و طبیعی می‌توانند هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی ما را افزایش دهند. گیاهان دارویی و ادویه جاتی هستند که در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند و می‌توانند به درمان سرماخوردگی و فشار خون بالا کمک کنند و حتی از سرعت پیری بکاهند.

در ادامه با ۱۰ ادویه و گیاه دارویی‌ای آشنا خواهیم شد که از آن‌ها می‌توانیم برای مراقبت از بخش‌های مختلف بدن خود استفاده کنیم.

۱- سیر
سیر برای مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است. این ماده غذایی می‌تواند فشار خون را کاهش دهد و از ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی بکاهد. سیر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کنند.

سیر کاربرد زیادی در آشپزی دارد، اما از آن به عنوان یک مکمل غذایی هم می‌توان استفاده کرد. سیر تازه را به صورت ریز شده و برش خورده مصرف کنید تا نهایت استفاده را از خواص آن ببرید.

۲- رزماری
رایحه‌ی رزماری می‌تواند حافظه، تمرکز، عملکرد و روحیه‌ی افراد را بهبود بخشد. این رایحه می‌تواند جلوی پیر شدن مغز را هم بگیرد.

برای برخورداری از خواص رزماری می‌توانید از برگ‌های آن به عنوان چاشنی در غذا استفاده کنید. رزماری به صورت عطر و روغن هم قابل استفاده است و می‌توانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

۳- فلفل چیلی
موادی که عامل تندی مزه‌ی فلفل‌های چیلی هستند از خاصیت ضد پیری برخوردارند. از فلفل چیلی می‌توان به عنوان یک مسکن برای مشکلاتی مثل سوزش معده استفاده کرد. به علاوه اگر به دنبال کاهش وزن هستید، مصرف فلفل چیلی برای شما مفید است، چون این فلفل‌ها چربی سوزی بدن را افزایش می‌دهند.

فلفل چیلی را می‌توانید به صورت خرد شده یا برش خورده به هر غذایی اضافه کنید. این ماده‌ی غذایی را هم به صورت خام می‌توانید مصرف کنید و هم می‌توانید کباب کنید یا تفت دهید. شما باید دانه‌های فلفل را جدا کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که ممکن است فلفل چیلی برای هر کسی مناسب نباشد، چون می‌تواند باعث احساس سوزش شود. به علاوه، فلفل چیلی را هرگز نباید به طور مرتب مصرف کنید.

۴- زنجبیل
زنجبیل گوارش را بهبود می‌بخشد و گاز معده و روده را کاهش می‌دهد. این ماده غذایی التهاب را کاهش می‌دهد، درد را از بین می‌برد و می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند.

زنجبیل را می‌توان به چای داغ یا سوپ اضافه کرد و به صورت روزانه آن را مصرف کرد. از زنجبیل تازه در تهیه‌ی شیرینی هم می‌توان استفاده کرد.

۵- جعفری
گیاه جعفری به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند. به علاوه، به دلیل برخورداری از ویتامین K، با افزایش استحکام استخوان‌ها به حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند.

از جعفری خشک برای طعم بخشی به غذا‌های مختلف، از جمله سوپ می‌توان استفاده کرد. از جعفری تازه هم می‌توانید در تهیه‌ی چاشنی سالاد و غذا و غذا‌های دریایی بهره ببرید.

۶- نعنا فلفلی
گیاه نعنا فلفلی به تسکین سردرد و میگرن کمک می‌کند. بخار چای نعنا فلفلی هم می‌تواند گرفتگی بینی را برطرف کند، بنابراین ممکن است به بهبود مشکلات تنفسی کمک کند.

برگ‌های نعنا فلفلی را می‌توانید به صورت خشک یا تازه در چای یا به عنوان طعم دهنده در غذا استفاده کنید. نعنا فلفلی به صورت روغن هم قابل استفاده است.

۷- دارچین
دارچین می‌تواند به مقابله با عفونت‌های بدن و ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک کند. این ماده غذایی از خاصیت ضد التهابی هم برخوردار است و می‌تواند شما را حتی از سرطان حفظ کند.

از چوب دارچین می‌توانید در چای و قهوه و از پودر آن می‌توانید در تهیه‌ی انواع دسر، اوت میل (ترکیب شیر و جو دو سر پرک شده)، اسموتی و پن کیک استفاده کنید. مصرف روزانه‌ی دارچین مانعی ندارد.

۸- بابونه
چای بابونه می‌تواند درد‌های قاعدگی را کاهش دهد و از اضطراب زنان در این دوره بکاهد. این نوشیدنی سطح قند خون بدن را هم کاهش می‌دهد و به این ترتیب به کنترل بیماری دیابت کمک می‌کند.

این گیاه دارویی علاوه بر چای، در اوت میل (ترکیب شیر و جو دو سر پرک شده) هم به صورت روزانه قابل مصرف است. از شکوفه‌ها و برگ‌های بابونه‌ی تازه هم می‌توانید در سالاد استفاده کنید.

۹- پیاز کوهی
پیاز کوهی حاوی کولین است، ماده‌ای مغذی که به بهبود خواب کمک می‌کند. این ماده غذایی حاوی فولات هم هست و باعث تولید سروتونین می‌شود، نوعی انتقال دهنده‌ی عصبی که می‌تواند به کاهش افسردگی و افزایش روحیه کمک کند.

پیاز کوهی را باید با یک کارد تیز خرد کنید، به طوری که آسیبی به خود سبزی وارد نشود. از این ماده غذایی می‌توانید در سس، غذا‌های پنیری، سوپ، سالاد و به همراه تخم مرغ استفاده کنید.

۱۰- اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس به ترمیم زخم‌ها و درمان نیش حشرات کمک می‌کند. اسطوخودوس به رفع اضطراب، بی خوابی و افسردگی هم کمک می‌کند. روغن این گیاه دارویی می‌تواند با عفونت‌هایی مقابله کند که در برابر دارو‌های ضد قارچ مقاوم هستند.

از اسطوخودوس بیشتر به شکل روغن استفاده می‌شود و شما می‌توانید از آن به عنوان مرطوب کننده‌ی پوست، روزی یک یا دو بار استفاده کنید. شما می‌توانید این روغن را با روغن نارگیل، نعنا فلفلی یا تامانو هم مخلوط کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار