کد خبر: ۸۲۶۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴ 27 February 2020

یکم،اثرات فیزیکی و روانی کرونا

چند روزی می شود که کرونا ویروس ناخوانده و دلهره آور میهمان بدن تعدادی از مردم و میهمان روح و روان اکثر شهروندان شده است. به واسطه حضور تاثیر گذار شبکه های احتماعی ، اطلاع رسانی های مستند و غیر مستند مانند شمشیری دو لبه عمل کرده است ؛ هر چند آگاهی شهروندان و رعایت نکات مهم برای پیشگیری ضروری است اما این اطلاع رسانی با چاشنی شایعه جامعه را ملتهب کرده و بر روی روال عادی زندگی در شهر اثر گذاشته و باب سوء استفاده را برای عده ای باز کرده است.

دوم،کرونا ویروس و دهک های ما

اجازه میخواهم مروری کنم بر واکنش متفاوت مردم در حوزه های اجتماعی مختلف در برخورد با کرونا ویروس :

دهک های پایین

دیروز گذارم افتاد به یکی از محله های پایین شهر و متحیر از آنچه می دیدم یا آنچه نمی دیدم !

نه ماسکی بر دهان و نه دستکشی بر دستان دیدم . انگار نه انگار مدتی هست همه درگیر پدیده ای وحشت آفرین با نام کرونا ویروس شده اند .

تعجم که فروکش کرد یک لحظه تصور کردم موضوع اطلاع رسانی نشده باشد ولیکن مرد میانسال مغازه دار گوشی موبایل به دست در پاسخ به من ابتدا کرونا ویروس را با زبان خودش ولی دقیق و کامل تعریف کرد . شبیه بودن به تاج شاهی ، ضریب بالای مسری بودن ، ماندگاری چندین روزه بخصوص در هوای سرد و مرطوب ، شهر ووهان ، طلبه های تبعه کشور چین ساکن در حوزه علمیه قم و ..... و در آخر اضافه کرد این طرفها اگر پولی در کیسه مردم باشد بابت نان و پنیر و تخم مرغ هزینه می شود نه ماسک و اسپری و دستکش !

صحبت مان با جمله آخرش که او تلاش می کرد بغض در گلویش نترکد و من سعی می کردم اشک در چشمانم جاری نشود خاتمه یافت :
شکم ما گرسنه و روی ما شرمنده زن و بچه و آموزه های دینی مانع خودکشی کردن ، لاجرم فرش قرمز پهن می کنیم برای کرونا ویروس و یا هر پدیده دیگری که با مرگ ناگهانی از مردن مردن های هر روزه اما تدریجی نجاتمان دهد !!!

دهک های وسطی

عده ای ماسک بر دهان و بعضی دستکش بر دستان و کسانی هر دو را ، هم بر دهان و هم بر دستان! ژل ضد عفونی کننده در جیب و گوشی موبایل مقابل دیده از این مغازه به آن مغازه با مرور توصیه هایی که مستند و غیر مستند در شبکه های اجتماعی دیده و شنیده اند به دنبال سیر و زنجبیل و لیموترش وارد مغازه ها می شدند و با چشم هایی گرد شده از فرط تعجب قیمت های نجومی ، ماسک 27 تومانی روی دهان را شل و سفت کرده غرولند کنان از اندوخته روز مبادایشان هزینه کرده صد گرم و دویست گرم سیصد گرم گویی زعفران می خریدند و ناسزاگویان از مغازه خارج می شدند .

دهک های بالایی

مشابه دهک های پایین نه ماسکی بر دهان و نه دستکشی بر دستان اما آی پد و موبایل لاکچری مقابل دیدگان ، نه در خیابان که در جکوزی و استخر طبقه منفی دو ساختمان واقع در بالای شهر ، با ال ای دی بزرگ ، تلویزیون های ماهواره ای و شبکه های مجازی را مرور می کنند و از تلفات کرونا ویروس آمار می گیرند و کم کم آماده می شوند برای سرو قهوه عصر...

سوم ؛کرونا ویروس

کرونا ویروس از کسی اجازه ورود به بدن را نخواسته و بدون اذن ورود داخل می شود . معاون وزیر یا نماینده مجلس ، پزشک یا پرستار ، شهردار یا رفتگر شهرداری ، مدیر عامل و کارمند برایش فرقی نمی کند . همان کاری را که بلد است انجام می دهد و تلاش حداکثری برای مختل کردن سیستم تنفسی و از کار انداختن ریه ها و پس از چند روز پایان کار .... ! دمش گرم کرونا ویروس ! شهرام بهرام و زن یا مرد و دارا و ندار نمی کند ....

چهارم؛ بی انصافی ویروس!

و اما...

ویروس اصلی و همیشگی ویروسی است به نام "بی انصافی" !

ویروسی که با اجازه شخص وارد بدنش شده و سیستم های انسانیت از جمله مهربانی و عطوفت و محبت کردن را از کار انداخته و سکان سیستم وجدان و انصاف را در دست گرفته مدیریت می کند .

شخص مبتلا اخبار را شبانه روز دنبال می کند :
برای تاجر و فروشنده بازار خبری مانند نایاب شدن پوشک بچه های معصوم جلب توجه کرده فورا اقدام به احتکارش می کند . مهندس اکر باشد و در کار ساخت و ساز ، می سازد و می اندازد و می رود !! ( معروف به بنداز در رو ) . پزشک باشد اول پول عمل را گرفته و سپس پروتزی تاریخ گذشته و فیک را در ستون مهره های بیمار بیهوش و از همه جا بی خبر جا می زند . صاحب منصب باشد و پست مهمی در دستش و میزی بزرگ پیش رو ، پیشانی را داغ مهر نماز زده از زیر میز و یا از روی آن چند هزار میلیاردی برداشته و می رود .میوه فروش باشد زنجبیل و سیر و لیموترش موجود در انبار را 120 ، 40 و 38 هزار تومان قیمت می زند و به دست خلق الله می دهد . داروساز و داروخانه چی ماسک را از درب پشتی انبار داروخانه با قیمت سرسام آور 40 هزارتوان عرضه می کند.

و همه اینها تلاشی می کنند مذبوحانه تا از دهک وسطی جستی زده به پنت هاوس نشین های دهک بالا پیوند بخورند . برایشان مهم نیست انرژی و خونی که باعث می شود بتوانند پرشی بلند داشته باشند زالو صفت از خون مردمانی مصیبت زده مکیده اند .

"بی انصافی ویروس" چنان کنترل را بدست می گیرد که مبتلا، غافل از این می شود روزی فرا خواهد رسید که باید جست زده برود جایی که "وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ" تکلیفش را روشن می کند .

ویروس بی انصافی روی کرونا ویروس را سفید کرده است . کرونا ویروس مانند هر ویروس دیگری به هر حال کنترل شده و خواهد رفت ولیکن ویروس بی انصافی انگار که در رگ و پوست و خون عده ای نهادینه شده است و به این راحتی نمی رود .

کرونا هم که کم آورده و رفتن را پیشه کند ، منتظر می ماند تا بحرانی دیگر از گرد راه برسد روغنی نایاب شود و برنجی کمتر شده تقاضا برای دارویی زیاد شده و انحصار بستن قراردادی خاص فراهم گردد آنگاه با ناز و کرشمه ای برای دولت و منتی بر سر ملت از اینکه می تواند مشکلی را حل و فصل کند میدان دار بحران بشود .

آخر

نگارنده به وقت حضور در مراسم هایی که قرارست گوسفندی قربانی شود حتی تاب و توان نگاه کردن به بریده شدن سر حیوان زبان بسته را ندارم ولی اینک که کار به اینجا کشیده است ناچارم پیشنهاد بدهم چنانچه حکم اشد مجازات برای مبتلایان به ویروس بی انصافی از جمله احتکارکنندگان و گران فروشان و کم فروشان به ویژه در حوزه سلامت مردم صادر شده و بلافاصله به اجرا در بیاید درس عبرتی خواهد شد و در نتیجه می توان امیدوار بود ویروس بی انصافی کنترل شده و آنگاه مانند بسیاری از کشورهای دیگر می توانیم با همه ویرس ها مباریه کرده و بدون تردید پیروز میدان شویم انشاالله

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار