معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بر فرآیند تدریس مجازی در استان نظارت می‌کند، گفت: بازخوردها، گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها از اولیا، دانش‌آموزان و معلمان صورت خواهد گرفت که به‌صورت مستمر انجام می‌شود و از آن‌ها به منظور استانداردسازی آموزش ها استفاده می‌شود؛ زیرا ما آموزش مجازی را به هر شکل قبول نداریم و باید مبتنی بر نظارت باشد.
کد خبر: ۸۲۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 03 March 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:قریب به ۱۰ روز از تعطیلی مدارس می‌گذرد و در این مدت شبکه آموزش از دهم اسفند ابتدا با ۱۰ برنامه و در ادامه با ۱۴ برنامه در روز مواد درسی مدارس را در مقاطع دوره اول و دوم ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه، فنی حرفه‌ای و کاردانش پخش می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این میان از استقبال خوب خانواده‌ها و دانش‌آموزان از اجرای طرح آموزش تلویزیونی سخن گفت و اعلام کرد که ازظرفیت شبکه‌های دیگر آموزشی نیز در این زمینه بهره‌گیری خواهد شد.

محسن حاجی‌میرزایی همچنین اظهار کرده است که باید از تهدید موجود برای توسعه آموزش‌های مجازی به فرصت بهره‌مند شویم، به نحوی که از این به بعد مدرسه ها عملا تعطیل نمی‌شود و آموزش‌های لازمه را از طریق فضای مجازی ارائه می‌دهند بنابراین در این صورت، تعطیلی مدارس مفهومی نخواهد داشت.

در حال حاضر، شبکه آموزش تلویزیون تنها جایگاهی است که امکان تدریس را در کشور فراهم کرده است؛ البته تنها درباره دروس پایه و دروسی که نیاز به آموزش تصویری دارند و خواندن مابقی درس‌ها بر عهده دانش‌آموزان یا در شرایط مطلوب بر عهده آموزش مجازی از سوی معلمان است.

زیرساخت‌های آموزش مجازی در کشور فراهم بوده و همین مساله میزان توقعات از ارائه خدمات آموزشی توسط شبکه آموزش افزایش داده است.

گرچه آموزش تلویزیونی در پی شیوع کرونا قوت یافته است، زیرساخت‌های این موضوع در کشور فراهم بوده است و همین مساله میزان توقعات از ارائه خدمات آموزشی توسط شبکه آموزش افزایش داده است؛ همچنین از تجربه دایرکردن کلاس‌های درس به صورت غیرحضوری در دوران جنگ تحمیلی، باعنوان پیشینه بهره‌گیری از راه‌هایی جز مدرسه برای آموزش یاد می‌شود. سابقه‌ای که دانش‌آموزان را در بازه زمانی طولانی از همین طریق همراهی می‌کرد.

البته، بسیاری از خانواده‌ها درباره میزان اندک ساعت پخش تلویزیونی و انتخابی بودن دروس انتقادهایی داشته‌اند؛ همچنین برخی از کیفیت تدریس و از دخالت مکرر مجری برنامه در حین آموزش گلایه می‌کنند.

شبکه‌های فراگیر تدریس مجازی هنوز فراهم نیست

با این حال، برای بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه محصلان مقطع ابتدایی، برپایی کلاس درس ضروری است، تنها از همین طریق نیاز این دانش آموزان رفع می‌شود؛ زیرا هنوز امکان ایجاد شبکه‌های فراگیر تدریس معلمان در فضای مجازی ایجاد نشده است.

یکی از معلمان منطقه سپیدان فارس که در مقطع ابتدایی آموزش می‌دهد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از زمان تعطیلی مدارس امکان آموزش مجازی از طریق شبکه‌های ارتباط جمعی فراهم نشده است.

او برای این موضوع علت‌هایی ذکر کرد و گفت: برخی خانواده‌ها علاقه‌ای به همکاری در این زمینه ندارند، برخی از اینترنت مناسب برخوردار نیستند، عده‌ای هم وضع مالی مناسبی ندارند و دغدغه شان در حال حاضر این موضوع نیست؛ بنابراین باید اجباری از سوی آموزش و پرورش و مدرسه برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد شود تا آن‌ها در این زمینه همکاری کنند.

یکی دیگر از معلمان استان فارس که در مقطع متوسطه دوم در بخش جویم لارستان تدریس می‌کند نیز به ایرنا گفت: دانش‌آموزان علاقه کافی به برگزاری کلاس‌های مجازی ندارند، در روزهای اول با پیگیری بسیار گروهی مجازی تشکیل دادیم، اما دانش‌آموزان تکالیف محول‌شده را انجام ندادند.

وی افزود: با آنکه دانش‌آموزان نوجوان همواره با گوشی موبایل خود سرگرم هستند، اما دل به آموزش دروس از طریق شبکه‌های مجازی نمی‌دهند و همین کار را مشکل کرده است.

نظارت بر آموزش مجازی، راهکار نظم‌دهی به کلاس‌ درس

بنابراین به نظر می‌رسد از سویی باید برای اجبار دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای شرکت در کلاس‌های مجازی روشی اتخاذ کرد و از سوی دیگر برای دبیران،‌ معلمان و مدیران طرح‌های تشویقی و تنبیهی تعریف کرد که در زمان تعطیلی اجباری مدارس، به وضعیت تحصیل دانش‌آموزان رسیدگی کنند.

با این حال، بسیاری از معلمان نیز بنا بر وظیفه خود، کلاس‌های درس را تعطیل نکرده‌اند و در طول ده روز گذشته، آموزش را از راه دور ادامه داده‌اند.

والدین یکی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ناحیه یک شیراز در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: از زمان تعطیلی مدارس هر روز براساس برنامه کلاسی، از ساعت هشت صبح آموزش به‌صورت مجازی و از طریق یکی از شبکه‌های پیامرسان آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۲ ادامه دارد.

او افزود: معلم با حل تمرین‌های کتاب و آموزش از طریق گرفتن فیلم و ارسال صوت، به دانش‌آموزان درس می‌دهد و برخی دروس مانند ریاضیات را نیز مرور می‌کند.

این شهروند شیرازی که فرزند دیگری در مقطع پیش‌دبستانی دارد، اظهار کرد: حتی در مقطع پیش‌دبستانی نیز مربی با ارسال بازی‌های مختلف، شعرهای جدید و نیز تکالیف مناسب از دانش‌آموزان غافل نشده است؛ همچنین مدیر مدرسه با تشکیل گروهی متشکل از همه والدین، اعلام کرده است که عدم فعالیت دانش‌آموزان را رصد می‌کند و در پایان سال، تاثیر می‌دهد.

این موضوع نشان می‌دهد که اگر مسوولان مدرسه برای معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها ساز و کار منظمی تدارک ببینند، تعطیلی مدارس هیچ آسیبی به دانش‌آموزان نمی‌رساند؛ همچنین دانش‌آموزان می‌توانند از برنامه‌های شبکه آموزش به‌عنوان مکمل بهره گیرند و همین موضوع باعث افزایش رضایت مخاطبان خواهد شد.

مذاکره برای تولید برنامه در تلویزیون

در همین زمینه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس  عنوان کرد: شبکه آموزش یکی از منابع و مراجع آموزش غیرحضوری است و فعالیت خود را به‌صورت استاندارد و در سطح ملی انجام می‌دهد؛ در عین حال کمبود زمان آموزش در این شبکه را به وزیر آموزش و پرورش انتقال داده‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس: هم معلم و هم محتوای علمی و آموزشی در استان فراهم است و آمادگی داریم افزون بر فعالیت‌های ملی در صدا و سیمای مرکز فارس نیز به دانش‌آموزان خدمات ارائه دهیم.

محمد فیاض‌پور با بیان اینکه آموزش و پرورش فارس با صدا و سیمای استان در حال مذاکره برای تولید برنامه‌های آموزشی است، گفت: هم معلم و هم محتوای علمی و آموزشی در استان فراهم است و آمادگی داریم افزون بر فعالیت‌های ملی در صدا و سیمای مرکز فارس نیز به دانش‌آموزان خدمات ارائه دهیم.

تمهید ویژه برای برخورداری روستاها و نواحی محروم از برنامه‌های آموزشی

وی ابراز داشت: آموزش و پرورش فارس با ضبط برنامه‌های این شبکه و ارائه آن به دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار و دور دست روستایی، برای ایجاد امکانات عادلانه در امر آموزش گام برمی‌دارد، این برنامه در قالب لوح فشرده و توسط راهبران آموزشی به دست دانش‌آموزان در مناطق روستایی خواهد رسید.

راهبران آموزشی همان معلمان راهنمای سابق هستند که به همه مناطق روستایی سرکشی می‌کنند و بر امر آموزش نظارت دارند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس اظهار کرد: افزون بر این، آموزش و پرورش فارس با استفاده از امکانات موجود فضاهایی را برای تداوم آموزش ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ایجاد کارگروه فضای مجازی در معاونت آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش فارس، گفت: تدریس تعدادی از همکاران خبره استان فارس و ارسال فایل تصویری آن برای همکاران،‌ دانش‌آموزان و اولیا، استفاده از پیامرسان‌های داخلی به‌منظور ایجاد گروه‌های آموزشی در رده‌های مختلف، ارائه تکالیف مهارت‌محور مبتنی بر بازی و یادگیری، بررسی آنلاین تکالیف در نرم‌افزار فارس‌آموز در برخی مدارس نواحی چهارگانه شیراز و نیز تولید محتوای الکترونیکی مکمل توسط سرگروه‌های آموزشی استان فارس که به‌صورت فراگیر در حال تهیه است، از جمله اقدامات در زمینه تداوم آموزش است.

فیاض‌پور اظهار کرد: ایجاد کانال‌های مجازی برای پایه‌های اول تا ششم با حضور همه معلمان استان برای بهره‌گیری از آموزه‌های سرگروه‌های آموزشی و تاکید بر فعالیت وبلاگ‌های مدارس و سایت‌های مجاز در حوزه آموزشی نیز از دیگر اقدامات ساماندهی امر آموزش مجازی بوده است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت ارائه آموزش‌های خاص به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: مرکز اختلالات یادگیری با توجه به اینکه آموزش به این دانش‌آموزان امری مهم و دشوار است، اقداماتی در دست انجام دارد که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آموزش مجازی مبتنی بر نظارت است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش بر فرآیند تدریس مجازی در استان نظارت می‌کند، گفت: بازخوردها، گزارش‌ها و نظرسنجی‌ها از اولیا، دانش‌آموزان و معلمان صورت خواهد گرفت که به‌صورت مستمر انجام می‌شود و از آن‌ها به منظور استانداردسازی آموزش ها استفاده می‌شود؛ زیرا ما آموزش مجازی را به هر شکل قبول نداریم و باید مبتنی بر نظارت باشد.

وی اضافه کرد: بخشنامه‌ای به شهرستان‌ها و نواحی ارسال خواهد شد که بر مبنای آن آموزگاران و مدارس موظف به ارائه گزارش هستند و در صورت عدم فعالیت و کم‌کاری با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ زیرا در کلاس‌های مجازی هم، نظم برای همکاران و دانش‌آموزان مد نظر است و وقتی اعلام می‌شود کلاس به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، به‌این معناست که همگی باید براساس نظم برنامه آموزشی را دنبال کنند.

براساس آخرین آمار ارائه شده در تاریخ ۱۲اسفندماه از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۷ استان کشور درگیر این بیماری است. یک هزار و ۵۰۱ تن مبتلا شده اند که از این تعداد ۶۶ نفر فوت کرده اند و ۲۹۱ نفر بهبود یافته اند. کرونای ۲۷ نفر در استان فارس نیز مثبت اعلام شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار