تمام ویتامین‌ها برای بدن ضروری‌اند تا بدن بتواند تمام عملکردهای روزانه‌ی خود را پیش ببرد. ویتامین A علاوه بر کمک به بینایی، نقش مهمی در سیستم باروری و سلامت پوست دارد.
کد خبر: ۸۲۸۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳ 04 March 2020

ویتامین A در طیف گسترده‌ای از غذاها وجود دارد؛ اما احتمال کمبود این ماده مغذی، خصوصاً در مادران باردار، نوزادان و کودکان در مراحل اولیه رشد بیشتر است. در این مطلب شما را نسبت به برخی از علائم فیزیکی کمبود ویتامین A آگاه می‌کنیم.

خشکی پوست
ویتامین A یکی از اصلی‌ترین چیزهایی است که بدن برای ترمیم بافت پوست و هیدراته نگه داشتن آن، نیاز دارد. یکی از معمول‌ترین علائم کمبود ویتامین A، ابتلا به اگزما است که زمانی رخ می‌دهد که پوست آن‌قدر خشک می‌شود که قرمز شده و با کوچک‌ترین آسیبی ملتهب می‌شود و ضمناً خارش ایجاد می‌کند.

شب‌کوری
شب‌کوری نیز یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین A است. شب‌کوری یک مشکل چشمی است که دیدن در شب را به سختی روبرو می‌کند. در عارضه‌ی شب‌کوری، در محیط‌های کم‌نور و تاریک، دقت و وضوحی که سیستم چشم باید داشته باشد تضعیف شده و پردازش تصاویر تاریک، غیرممکن می‌شود.

آکنه
همان‌طور که گفتیم ویتامین A یکی از بزرگ‌ترین ترمیم‌کننده‌های بافت پوست است که در صورت کمبود آن، صورت بسیار خشک شده و به همین دلیل چربی بیش از اندازه ترشح می‌کند که می‌تواند عاملی برای ظاهر شدن جوش و آکنه باشد. به همین دلیل ویتامین A می‌تواند برای درمان مشکلات مرتبط با آکنه به کار برود.
رتینوئیدی که از ویتامین A تولید می‌شود نه تنها در حفظ سلامت چشم‌ها و پوست نقش دارد بلکه به تولید سلول‌های T و لنفوسیت‌ها نیز کمک می‌کند. این سلول‌ها برای حفظ قدرت سیستم ایمنی مهم و لازم است

 

مشکل در باروری
اگر مشکلی در بارور شدن دارید، ممکن است کمبود ویتامین A دلیل آن باشد. سیستم باروری هم مردان و هم زنان زمانی بهترین عملکرد خود را دارد که ویتامین A به اندازه کافی مصرف شود. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین A می‌تواند قدرت باروری‌تان را افزایش بدهد. ضمناً، زنان باردار نیز باید به اندازه کافی ویتامین A در رژیم غذایی خود مصرف کنند، زیرا مشکلات بارداری نیز می‌توانند با کمبود ویتامین A مرتبط باشند.

خوب التیام نیافتن زخم
بدن معمولی باید بتواند در عرض مدت کوتاهی زخم را ترمیم کند و این را مدیون تولید کلاژن در بدن هستیم. کلاژن، پروتئینی هست که در ارگانیسم‌های سالم وجود دارد تا پوست و خون بتواند سالم بماند. ویتامین A به تولید کلاژن کمک می‌کند. بنابراین اگر متوجه شدید زخمتان به خوبی التیام نمی‌یابد، باید بررسی کنید که آیا به اندازه کافی غذای دارای ویتامین A مصرف می‌کنید یا نه، مانند هویج، پرتقال، شیر و گوشت قرمز.

کُندی رشد بدن
کُندی رشد نیز علامت بسیار مهمی است که باید خیلی به آن توجه کنید، خصوصاً در نوزادان و کودکان. مهم است که از ماه سوم بارداری ویتامین A مصرف شود و در سال‌های اولیه عمر کودک نیز طبق دستور پزشک به او ویتامین A بدهید. ویتامین A به تکامل سیستم بینایی کودک و سیستم ایمنی بدن او و ضمناً رشد جسمی او کمک می‌کند.

خشکی چشم‌ها
یکی از مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین A، عدم توانایی برای تولید اشک و رطوبت در کره‌ی چشم است. اگر احساس ناراحتی از خشکی چشم‌هایتان ادامه پیدا کند می‌تواند منجر به ضعف کلی قرنیه شده و بینایی از دست برود.

خشک و پوسته شدن پوست و ناخن
به طور طبیعی، سلول‌های لایه‌ی بیرونی پوست و سلول‌هایی که در غشای مخاطی قرار دارند، تقریباً هر دو هفته یک بار جایگزین می‌شوند. متأسفانه کمبود ویتامین A می‌تواند این فرایند را دچار اختلال کند و منجر به خشکی و پوسته شدن پوست و شوره بشود.
پوست شما لایه‌ای محافظ از سلول‌های به هم قلاب شده دارد که هر چند روز می‌میرند و باید دفع شوند. در صورت کمبود ویتامین A، این پروسه بیش از حد صورت می‌گیرد. بنابراین پوست و غشای مخاطی، سخت و سفت و زبر می‌شوند. مو و ناخنتان نیز ممکن است زبر و شکننده شوند. پایین بودن سطح رتینوئید ناشی از کمبود ویتامین A نیز می‌تواند منجر به ترک خوردن لب‌ها، خشکی زبان و یا قرمزی پوست شود.

ضعف سیستم ایمنی
رتینوئیدی که از ویتامین A تولید می‌شود نه تنها در حفظ سلامت چشم‌ها و پوست نقش دارد بلکه به تولید سلول‌های T و لنفوسیت‌ها نیز کمک می‌کند. این سلول‌ها برای حفظ قدرت سیستم ایمنی مهم و لازم است.
افرادی که کمبود ویتامین A دارند در مواجهه با یک پاتوژن که می‌تواند سبب عفونت شود، سیستم ایمنی‌شان کمتر می‌تواند واکنش دهد و بنابراین احتمال عفونت بیشتر است.
بیشتر بخوانید
ویتامین A: فواید، کمبود، مسمومیت
ویتامین A: چه بخوریم چه نخوریم؟

چه غذاهایی ویتامین A دارند؟
. تخم‌مرغ: یک تخم‌مرغ پخته حاوی 8 درصد از ویتامین A مورد نیاز روزانه است.
. سالمون: هر 100 گرم ماهی سالمون دارای 149 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
. اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته دارای 105 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
. سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین یکی از بهترین منابع ویتامین A است زیرا یک فنجان از آن دارای 122 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
. هویج: یک فنجان هویج دارای 148 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A است.
. برگه زردآلو: برگه زرد آلود هم اسنک سالم و طبیعی است و هم ویتامین A، آهن و ویتامین B6 و منیزیم دارد.
. طالبی: طالبی نیز دارای ویتامین A قابل توجهی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار