غذاهای بسیاری از مناسبت‌ها، بین همه افراد جا افتاده و برای مثال همه می‌دانند که شب سال تحویل یا روز عید باید چه غذایی بخورند اما درباره برخی دیگر از مناسبت‌ها کمتر صحبت شده و شاید حتی بسیاری از افراد ندانند که آن مناسبت غذای به خصوصی دارد. یکی از این مناسبت‌هاجشن چهارشنبه سوری است.
کد خبر: ۸۳۱۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹ 15 March 2020

در این مطلب شما را با خوراکی‌های خوشمزه و غذای شب چهارشنبه سوری آشنا میکنیم. پس با ما همراه باشید.

آش رشته
بیشتر مردم مناطق مختلف ایران در شب چهارشنبه آخر سال، آش رشته یا انواع آش محلی مربوط به منطقه خود را درست می‌کنند. در واقع گفته می‌شود خوردن آش رشته به این دلیل است که رشته امور را در سال جدید به دست گرفته و سال موفق و پرباری داشته باشیم.

آش ابودردا
علاوه بر آش رشته، بسیاری از مردم آشی به نام آش ابودردانیر تهیه می‌کنند. در اصل بیشتر کسانی این آش را می‌پزند که بیماری در خانه دارند و شفای او را در سال جدید می‌خواهند. هنوز معلوم نیست که رسم خوردن آش در شب چهارشنبه سوری از چه زمانی وارد فرهنگ ایرانی‌ها شده است.
داخل آش ابودردا باید ۷ جور بنشن باشد. فرقی ندارد نخودش چه قدر باشد و لوبایش چه اندازه. مهم داشتن ۷ جور بنشن است. همین. روش تهیه‌اش هم درست مانند آش رشته است. با‌‌ همان رشته‌های درازی که قرار است تا آخر سال بعد رشته امور را به دست کاسه به دست‌ها بدهد.

پلو هفت رنگ
قدیمی‌ها شب چهارشنبه سوری پلوی معروفی داشتند به اسم "پلو هفت رنگ". روال کار نیز به این صورت است که پلو هفت رنگ را از هفت جور پلو مختلف با کلی زحمت درست می‌کردند. پلوهایی مجزا از خرما، زیره، کشمش، شوید، عدس و لوبیا که البته بسته به توان مالی هر خانواده‌ای این پلو‌ها می‌توانست فرق کند.
آلبالو پلو، سبزی پلو، رشته پلو و … هر کدام می‌توانستند انتخابی برای سفره هفت رنگ باشند. مهم فقط هفت جور پلو درست‌کردن بود.

آجیل پلو
از جمله این غذاهای فاخر یکی آجیل پلو است که همان‌طور که از نام آن پیداست، از انواع آجیل و مغزهای مقوی و خوشمزه تشکیل شده است.

رشته پلو
رشته‌پلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است که بیشتر با گوشت پخته یا پیاز داغ و خرما و کشمش یا هر دو طبخ می‌شود و فلسفه خوردن آن نیز مانند همان آش رشته است و بناست رشته امور را به دست خورندگانش بدهد.

مرصع پلو
مرصع پلو یا پلو نگین‌کار یک ویزه پلوی مخلوطی است که یکی ازغذاهای سنتی شهر قزوین است و نمونه های از این غذا در استانرفارس و خراسان سرو میشود و به خاطر مخلفات درخشانی که در آن آمیخته است این نام را گرفته است. این پلو از چلو سفید و در حدود ۱/۳ چلو زعفران داده با درآمیختن چندین جور میوه تازه یا خشک کوچک چون آلبالو و کشمشهای سبز و قرمز و تکه‌های زردآلوخشک و خلال‌های خشک شده پسته سبز و بادام و خلال پوستمرکبات که همه آنها در روغن کره کمی تفت داده شده‌اند آماده می‌شود.

آجیل چهارشنبه سوری
آجیل چهارشنبه سوری نشانه ای از یمن و شگونی است و البته مهم تر از همه سلامتی. ۷ جور میوه خشک و خوراکی با ترکیب کشمش، نخودچی، توت، انجیر، خرما زرد، قیسی و باسلوق. زرتشتیان به این آجیل هفت مغزینه لرک می گویند. این آجیل که به آجیل گهنبار هم معروف است شامل هفت مغز یا میوه خشک است: پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، انجیر و خرما. حالا هم آجیلی که توی خانه های می آید ترکیبی از این دو منو است! اما فلسفه انتخاب این خوراکی ها و عدد ۷ هم برای خودش در سه شنبه آخر سال داستانی است. اولا که عدد ۷ از تعداد ستاره هفتگانه گرفته شده و نشانه ای از آنهاست سر سفره مردم. به امید رونق بخشیدن به کارهای کسی که هر کدام از تنقلات را به دهان می گذارد. اما از نظر سلامتی هم انتخاب این میوه ها و خوراکی ها بی حکمت نیست. قدیمی آجیل چهارشنبه سوری را برای سلامت اندام هفتگانه بدن این طور انتخاب کرده اند. در نگاه قدیمی ها مغز، قلب، کلیه، کبد، معده، روده و مثانه هفت عضو اصلی هستند که باید حسابی برای تقویت و سلامت آن ها به فکر بود. برای همین انتخاب آجیل های چهارشنبه سوری را هم به نیت سلامتی این اندام ها انتخاب کردند.

رسوم شهر های مختلف
مردم شهر‌های مختلف کشور همچنین در سه شنبه آخر سال آش‌های مختلفی می‌پزند. مازندرانی‌ها آش ترش دارند که ۷ میوه ترش توی آن است و اردبیلی‌ها هم آش میوه.
در استان آذربایجان غربی آجیل چهارشنبه سوری علاوه بر اقلام گفته شده حاوی انجیر، خرما، سنجد، نخودچی، آب نبات، تخمه بدون نمک، برنجک (برنج بوداده)، برگه هلو، زردآلو و گندم برشته است .
در استان خراسان و بعضی شهرهای اطراف در این شب به جای آش، چهار نوع پلو می پزند. رشته پلو، عدس پلو، زرشک پلو و ماش پلو که معمولا به فقرا، نزدیکان و همسایگان می دهند. در آجیل خراسانی ها مطلقا نمک وجود ندارد، چون نمک را علامت شوربختی می دانند .
در اهواز پس از مراسم قاشق زنی خانواده ها خوراکی یا آجیل شور و شیرین در ظرف قاشق زنان می ریزند . در شیراز پس از دعا خواندن، حلوا و آش می پزند. گیلکی ها هم در این شب خورش «ترشه تره» می پزند و آن را با کته، ماست و دوغ می خورند.
مازنی ها در این شب انواع آش ها از جمله آش هفت ترشی می پزند که در آن از هفت نوع سبزی و هفت نوع ترشی و هفت نوع حبوبات استفاده می شود و گزنه آش هم یکی دیگر از آش های شمالی هاست که سبزی مصرفی آن گزنه است و اعتقاد بر این است که خوردن این آش بسیاری از بیماری ها و کسالت ها را از میان می برد.
در استان مرکزی هم مقداری خرما، شکر پنیر یا حلوا درست می کنند و برای خیرات از رفتگان در این شب به عابران تعارف می کنند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار