سال ۱۳۹۸ با تمام این اتفاقات برای مازندران تمام شد و حالا مردم مازندران در جدال با کرونا امیدوارند که پس از شکست این ویروس، سالی بهتر را تجربه کنند و در پایان آن، تعداد خبرهای خوشایندی که با مرور تقویم سال ۱۳۹۹ برای‌شان یادآوری می‌شود، بیشتر از خبرهای ناراحت کننده باشد.
کد خبر: ۸۳۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 20 March 2020

مرور تقویمی به رویدادها ،اتفاقات و خبرهای مازندران در سال ۱۳۹۸ تصاویر متعددی را از رویدادهای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی در این استان ترسیم می کند.

سال ۱۳۹۸ پشت سر گذاشته شد و حالا که نگاهی به وقایع و رویدادهای مازندران در این سال کهنه و پایان یافته می‌اندازیم با انبوهی از خبرها مواجه می‌شویم که بعضی از آن‌ها بسیار پربازدید بودند، برخی‌شان تلخی زیادی داشتند و تعدادی هم در دسته خبرهای روتین و عادی قرار می‌گیرند.

نگاه تقویمی به رویدادهای پشت‌سر گذاشته شده مازندران تصاویر زیادی از اتفاقات این استان را به ذهن متبادر می‌کند. اتفاقاتی که در انبوه خبرها و اتفاقات سال ۱۳۹۸ شاید حالا بسیاری از آن‌ها را به یاد نداشته باشیم. سالی که با سیل پایان سال قبل‌اش آغاز شد و پس از مجموعه‌ای از اتفاقات مختلف، حالا با شیوع کرونا به سال جدید پیوند می‌خورد.

فروردین؛ سین هشتم نوروز

مازندران سال نو را با سیل فراگیری که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ امده و ادامه یافت آغاز کرد. سیلی که بر اثر بارش کم‌سابقه باران در این استان و پس از آن در سایر استان‌ها رخ داد. سال ۱۳۹۸ در مازندران برای هزاران خانواده درگیر سیل، میان انبوهی از گل و لای به جا مانده از سیل و خسارات سنگین مالی آغاز شد. سیلی که از شهرستان سیمرغ در این استان آغاز شد و طی چند روز با فعال شدن سامانه شدید بارشی بسیاری از استان‌ها را درگیر کرد و ده‌ها کشته بر جای گذاشت. سیل، رانش زمین و جاده‌های کوهستانی و بارندگی‌های مداوم سبب شده بود که تقریبا در تمام طول تعطیلات نوروز، شرایط این استان بحرانی باشد. با این حال مسئولان استان اعلام کرده بودند که غرب استان پذیرای مسافران است و مشکلی در ارائه خدمات وجود ندارد.

در حالی که عده‌ای از ساکنان مناطق شرقی مازندران درگیر سیل بودند، میلیون‌ها مسافر به مناطق غربی این استان سفر کردند. همزمان بارش برف سنگین در ارتفاعات استان نیز راه دسترسی برخی روستاهای کوهستانی را قطع کرده بود. قطعی چند روزه آب در برخی مناطق استان به ویژه شهر بابل چالش‌های زیادی را برای شهروندان ایجاد کرد. در برخی روستاهای کوهستانی استان هم برق قطع شده بود.

فقط یک روز از سال جدید گذشته بود که انتشار خبر وقوع زلزله ۴.۹ ریشتری در دریای خزر نگرانی‌هایی را در مازندرانی‌ها ایجاد کرد. نخستین غریق مازندران در سال ۱۳۹۸ نیز در همین روز ثبت شد. جوان جویباری که برای صیادی به دریا رفته بود ۱۱ روز بعد جسدش به ساحل بازگشت. همچنین سیل ناگهانی نخستین‌ روزهای سال که در شیراز رخ داده بود جان دو مسافر مازندرانی را گرفت.

سیل انتهای سال قبل و ابتدای امسال پای مسئولان ملی زیادی را در نخستین روزهای سال به مازندران باز کرد. چند وزیر، معاون اول، رئیس مجلس و رئیس سازمان مدیریت بحران و در نهایت رئیس‌جمهور به مازندران سفر کردند. سوم فروردین «علی لاریجانی» از مناطق سیل‌زده مازندران بازدید کرد. یک روز بعد هم «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو وارد مازندران شدند.

در بحبوحه سیل، نساجی نخستین بازی رسمی فوتبال ایران در سال ۱۳۹۸ را هفت فروردین در شهر قدس مقابل سایپا برگزار کرد. در همین روز رئیس‌جمهور وارد مازندران شد و از نزدیک در جریان وضعیت مناطق سیل‌زده قرار گرفت و یک روز بعد مازندران را ترک کرد. هنوز خسارات سیل در مازندران به طور کامل برآورد نشده بود که ۱۲ فروردین یک بار دیگر سیل گریبان مازندران را گرفت و این بار شهرستان سوادکوه را درنوردید و علاوه بر خسارت‌های زیرساختی گسترده، باعث افزایش رانش‌ها، تخریب چند واحد مسکونی و بسته شدن مسیر ریلی شمال شد.

غرق شدن معاون اورژانس کشور در یکی از رودخانه‌های بخش کجور نوشهر نیز از خبرهای مهم فروردین ۹۸ بود. در همین ماه تعدادی از کارکنان شرکت‌های بهره‌بردار جنگل به خاطر مبهم بودن وضعیت قراردادی‌شان دست به تجمع اعتراضی زدند. آتش‌سوزی در یکی از معدن‌های سوادکوه نیز با ۱۱ مصدوم در آخرین روز فروردین به حوادث این ماه اضافه شد.

یکی از مهم‌ترین خبرهای مدیریتی مازندران در این ماه انتصاب «مهدی عبوری» شهردار ساری به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی بود که ۲۷ فروردین اتفاق افتاد. در آخرین روز فروردین شورای شهر ساری «عبدالحمید فرزانه» را به عنوان سرپرست شهرداری ساری و جانشین موقت «مهدی عبوری» معرفی کرد. تغییر مدیرکل راهداری مازندران و انتصاب «عباسعلی نجفی» هم در ۲۸ فروردین از خبرهای مدیریتی این استان در نخستین ماه سال بود.

اردیبهشت؛ حال خوش فرهنگی با وارش

مهم‌ترین خبر فرهنگی و هنری اردیبهشت ماه مازندران برپایی جشنواره بین‌المللی فیلم وارش پس از ۴ سال بود که با استقبال کم‌نظیر فیلمسازان داخلی و خارجی مواجه شد. این جشنواره از ۹ تا ۱۳ اردیبهشت در بابل، ساری و رامسر برگزار شد و بیش از یکصد فیلم در آن به نمایش در آمد. از ویژگی‌های مهم این جشنواره چندبعدی بودن آن و برپایی ده‌ها برنامه‌ فرهنگی دیگر در کنار این رویداد به عنوان بخش‌های جانبی جشنواره بود. همچنین در این جشنواره مجتمع سینمایی بابل به نام «وارش» نامگذاری شد و یک سالن آمفی‌تئاتر در این مجتمع سینمایی با حضور خانواده زنده‌یاد «داوود رشیدی» به نام این هنرمند فقید ثبت شد. در مراسم اختتامیه این جشنواره هم نشان «داوود رشیدی» به «علی دنیوی ساروی» هنرمند مازندرانی اهدا شد.

اردیبهشت هم برای مازندران همچنان با خبرهای مربوط به سیل آغاز شد. در دومین روز از این ماه سد شهید رجایی پس از ۶ سال به دلیل پر شدن ظرفیت مخزن سرریز کرد و به یکی از خبرهای مهم استان تبدیل شد. در همین روز برف بهاری ارتفاعات مازندران را سفیدپوش کرد و به باغ‌های میوه خساراتی وارد شد. پارگی خطوط لوله انتقال گاز در گیلان باعث شد که در سومین روز اردیبهشت گاز جایگاه‌های سوخت سی‌.‌ان‌.جی مازندران به استان گیلان ارسال شود و صف‌های طولانی مقابل این جایگاه‌ها ایجاد کند. در نخستین روزهای این ماه قطعی مکرر برق هم در مناطق مرکزی و شرقی مازندران گلایه‌های زیادی را ایجاد کرده بود.

بارندگی در سومین روز اردیبهشت یک بار دیگر سوادکوه را با چالش مواجه کرد و به سوادکوه شمالی ۱۲ میلیارد تومان خسارت زد. مازندرانی‌ها در این ماه گرمای تابستانی را هم تجربه کردند. دمای هوا در روزهای میانی اردیبهشت افزایش یافت و حتی به ۳۷ درجه نیز رسید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این ماه سفری به مازندران داشت و چند طرح گردشگری را افتتاح کرد. موزه گنجینه بابل با دستور تخلیه از سوی اداره اوقاف بابت پرداخت نکردن حق اجاره، در اردیبهشت به یکی از سوژه‌های خبری رسانه‌های استان تبدیل شد. کمبود شکر در بازار کشور نیز اردیبهشت یکی از خبرهای مهم بود. در مازندران هم اردیبهشت ماه صف‌های خرید شکر دولتی تشکیل شده بود.

در حوزه مدیریت در دومین روز این ماه عبدالرضا شیخ‌الاسلامی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی مازندران شد. اما چند اتفاق مربوط به شهرداری‌ها در مازندران بیشتر در این ماه به چشم آمد. استعفای شهردار آمل از خبرهای مهم مازندران در دومین ماه سال بود. «احمد امیرسلیمانی» پس از حدود ۷ سال تصدی کرسی شهرداری آمل، استعفا داد و «محمد مقدس» به عنوان سرپرست جانشین او شد. اعضای شورای شهر مرزن‌آباد هم در این ماه «کیانوش ردایی» شهردار مرزن‌آباد را برکنار کردند. اتفاق عجیب‌تر مدیریتی در این ماه استعفای «بهمن معین‌پور» شهردار قائمشهر و انتصاب «عباس صالح‌زاده» رئیس شورای شهر در همان روز و بلافاصله پس از استعفای معین‌پور بود. در ساری هم فرآیند انتخاب شهردار توسط شورا در روندی پرحاشیه به معرفی «حمیدرضا فرزانه» به عنوان شهردار منتهی شد که انتقادات زیادی را در پی داشت. در آخرین روز اردیبهشت هم «حمید بخشی» شهردار فریدونکنار از سمت خود استعفا داد.

اختلافات مدیریتی بین مالکان باشگاه نساجی در این ماه پررنگ‌تر به چشم آمد و حاشیه‌های این تیم را بیشتر کرد. تا جایی که مربی تیم و یکی از مالکان باشگاه در رسانه‌ها علیه یکدیگر مصاحبه‌های تندی منتشر کردند و در نهایت سرپرست نساجی اخراج شد. حتی پیش از آخرین دیدار نساجی در لیگ هجدهم «مجید جلالی» سرمربی تیم از سمت خود کناره‌گیری کرد. اما برای بازی با پیکان روی نیمکت نشست و لیگ را با نساجی به پایان برد و از این تیم جدا شد. پس از این بازی حاشیه‌های نساجی به شکل پررنگی سر باز کرد.

خرداد؛ برپایی سه‌گانه اقتصادی

مازندران در این ماه میزبان هجدهمین اجلاس رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر نیز بود که با حضور فعالان اقتصادی کشورهای همسایه و مسئولان استانی و ملی برگزار شد. نخستین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان مازندران نیز به موازات میزبانی مازندران از این اجلاس بین‌المللی برگزار شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمان ویژه این مراسم بود.

سومین ماه سال از نظر اقلیمی برای مازندرانی‌ها بی‌ثبات بود. از یک سو گرمای زیاد هوا افزایش مصرف برق و قطعی‌های مکرر را در برخی مناطق استان در پی داشت و در عین حال با کاهش محسوس دما سرما مهمان این استان شد. حتی برف بهاری کوچ دامداران را به تاخیر انداخت.

در اتفاقی عجیب و تلخ روز ۷ خرداد و در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت ۴ نفر در رودخانه هراز غرق شدند. هشتم خرداد استاندار مازندران از برنامه‌ریزی برای تشکیل هلدینگ سرمایه‌گذاری به منظور حمایت از فرصت‌های اقتصادی مازندران خبر داد. اقدامی که در ماه‌های بعد نیز پیگیری شد.

مشکلات مالی بزرگترین کارخانه تولید کاغذ کشور در این ماه بیشتر از همیشه به چشم آمد و حتی زمزمه‌های فروش و تعطیلی این واحد بزرگ نیز مطرح شد.

شانزدهمین روز سومین ماه سال، سقوط پاراگلایدر در ساحل سلمانشهر باعث مصدومیت ۱۵ نفر از مسافران شد و یکی از اتفاقات عجیب گردشگری مازندران در سال ۹۸ را رقم زد. ۲۵ خرداد هم سقوط یک پاراگلایدر منجر به مرگ سرنشین آن شد.

اختلافات مدیریتی نساجی در این ماه بالا گرفت و سبب شد که استاندار مازندران برای دومین بار با مالکان تیم جلسه‌ای اختصاصی برگزار کند و پیگیر حل مشکلات باشگاه شود. هرچند که میانجیگری استاندار نتیجه دلخواه او را نداشت و این حاشیه‌ها تا مدت‌ها بعد پابرجا ماندند. در روزهای پایانی خرداد «رضا مهاجری» به عنوان سرمربی نساجی انتخاب شد و کار خود را در روزهای بحرانی نساجی آغاز کرد. در همین ماه «رضا لک» به عنوان سرمربی تیم فوتسال لیگ برتیر شهروند ساری شد. همچنین برای نخستین بار مراسم قرعه‌کشی مسابقات لیگ برتر فوتسال خارج از تهران برگزار شد و میزبانی این رویداد ورزشی نیز به مازندران و شهر ساری سپرده شد که در ۱۹ خرداد برگزار شده بود.

دکتر «کوروش نوذری» نیز در این ماه با حکم وزیر علوم به عنوان رئیس دانشگاه مازندران منصوب شد. اعضای شورای شهر فریدونکنار در این ماه «محمدعلی آزادی کناری» را به عنوان شهردار فریدونکنار انتخاب کردند و «شکرالله جعفری» که سرپرست این شهرداری بود، مدیریت شهر را به آزادی واگذار کرد. بلاتکلیفی‌ها و اختلافات اعضای شورای شهر بهشهر سبب شد که با اعلام دادگستری و ورود دادستان هر پنج عضو این شورا جلب و تفهیم اتهام شوند.

انتشار فیلمی از حمله به توله خرسی در سوادکوه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های کشور و فضای مجازی داشت. این فیلم ۲۵ خرداد متشر شده بود و پس از آن تا چند روز به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها و فضای مجازی تبدیل شد. کشته شدن دو کارگر معدن در سوادکوه بر اثر گازگرفتگی نیز از حوادث این استان در خرداد بود.

۲۸ خرداد نخستین جشنواره ملی قصه‌گویی در ساری آغاز به کار کرد و در نخستین روز آن از «بزرگ راک» مادربزرگ اهل سوادکوه که ده‌ها قصه قدیمی و بومی از زبان او ثبت و منتشر شده تقدیر شد.

استاندار مازندران سه روز پیش از پایان خرداد ضرب‌الاجل یک ماهه را به همه نهادهای دولتی دارای تفریحگاه ساحلی برای عقب‌نشینی از حریم ساحل ابلاغ کرد.

تیر؛ ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

ثبت جنگل‌های هیرکانی به نام ایران و قرار داشتن بخش اصلی نقاط ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو تقریبا مهم‌ترین خبر تیر ماه بود که در چهل‌وسومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به میزبانی باکو رقم خورد. این اتفاق حساسیت روی جنگل‌های شمال را بیشتر کرد.

در چهارمین ماه سال استاندار مازندران اعلام کرد که طرح منطقه آزاد سه منطقه‌ای مازندران به امضای رئیس‌جمهور رسیده و قرار است پس از تبدیل شدن به لایحه، برای تصویب به مجلس فرستاده شود. پل جدید کمربندی نوشهر که به جای پل تخریب شده ماشلک در سیل ابتدای سال ساخته شده بود، تیر ماه به بهره‌برداری رسید.

در این ماه «محمود شالویی» که تیر ۱۳۹۷ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شده بود از این پست کنار رفت و «عباس زارع» که از سال ۱۳۹۲ معاون فرهنگی این اداره کل بود، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شد. انتصاب «راحله شمس ناتری» به عنوان بخشدار مرکزی چالوس و نخستین بخشدار زن در غرب مازندران هم از اتفاقات قابل توجه مدیریتی مازندران در تیر ماه بود. شورای شهر جویبار هم در آخرین روز تیر ماه «علی یاری سرخی» را پیش از یک سال شدن مدت حضورش در مسئولیت شهرداری، از این پست برکنار کرد.

شهرداری ساری در این ماه نیز خبرساز شده بود. وزارت کشور صلاحیت «عبدالحمید فرزانه»، شهردار پیشنهادی شورای شهر مرکز استان را تایید نکرد تا این شورا به فکر گزینه دیگری برای شهرداری بیفتد. مدیرکل تامین اجتماعی مازندران هم از بدهی ۲۸۰ میلیارد تومانی شهرداری ساری به این دستگاه پرده برداشت. مدتی پیش از این نیز دادستان مرکز مازندران اعلام کرده بود پرونده تخلفات اقتصادی شهرداری ساری برای رسیدگی به تهران فرستاده شد.

فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در این ماه شال و نشان پهلوانی را به خاطر خدمات استاندار مازندران به سیل‌زدگان به «احمد حسین‌زادگان» اهدا کرد.

مهم‌ترین خبر ورزشی مازندران در تیر ماه، تغییر کادر مدیریتی نساجی بود. مالکان باشگاه در نخستین روز تیر ماه اعلام کردند که باشگاه را به مالک جدیدی واگذار کردند. «فرهاد صنیعی‌فر» نیز با انتشار نامه‌ای از هواداران خداحافظی کرد. مالکیت باشگاه نساجی به «محمد اژدری» واگذار شد که اطلاعات زیادی از او وجود نداشت و البته این مالکیت به دو ماه هم نرسید. در همین ماه بحث واگذاری باشگاه خونه‌به‌خونه به استانی دیگر نیز بالا گرفت و مسئولان استان را وارد جریان ورزشی دیگری برای حفظ امتیاز این تیم در مازندران کرد. حاشیه‌های خونه‌به‌خونه سوژه رسانه‌های سراسری نیز شد. تیم فوتبال بانوان سپیدار قائمشهر هم که یک فصل در لیگ برتر فوتبال زنان بازی کرد، پس از متحمل شدن ۱۹ باخت از ۲۲ بازی به لیگ دسته یک سقوط کرد. «کمیل قاسمی» کشتی‌گیر سنگین‌وزن و پرافتخار جویباری نیز در این ماه به طور رسمی پس از شکست مقابل «یدالله محبی» در رقابت‌های انتخابی تیم ملی از مسابقات کشتی خداحافظی کرد.

آتش‌سوزی بخش‌هایی از تالاب میانکاله را سوزاند. کارخانه فوم ساری هم در دومین روز تیر دچار حریق شد و حدود ۱۰ میلیارد تومان به این واحد صنعتی خسارت وارد شد. پنجم تیر نخستین جان‌باخته فلای‌برد در مازندران در ساحل سلمانشهر ثبت شد.

در این ماه افزایش مصرف برق برخی واحدهای صنعتی مسئولان برق استان را به استخراج بیت‌کویین در این واحدها مشکوک کرد و مشخص شد که در بعضی از این واحدها استخراج بیت‌کویین انجام می‌شود. کاهش قیمت برنج در این ماه نگرانی‌های زیادی را برای کشاورزان ایجاد کرد.

تور کنسرت‌های «شهر خاموش» با حضور «کیهان کلهر» در این ماه به ساری رسید و در آخرین شب اجرا از اساتید «ابوالحسن خوشرو» و «محمدرضا اسحاقی» تقدیر شد.

مرداد؛ مازندران در دود

طرح عقب‌نشینی پلاژهای دولتی از سواحل که ۲۷ خرداد توسط استاندار مازندران به عنوان یک ضرب‌الاجل یک ماهه ابلاغ شده بود تا پایان تیر به پایان نرسید و همین سبب شد که در پنجمین ماه سال نیز استاندار بر لزوم تمکین ادارات از قانون تأکید کند.

اعلام خبر فرار مالیاتی ۳۰۰ میلیارد تومانی توسط یک فعال اقتصادی در مازندران در نخستین روزهای مرداد توجه بسیاری از رسانه‌ها و مخاطبان فضای مجازی را به خود جلب کرد. مدیرکل امور مالیاتی مازندران سوم مرداد گفته بود که این فرد فقط از سود حساب بانکی‌اش در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۶ میلیارد تومان سود دریافت کرده بود و در یک سال ۱۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشت.

جشن سال نو تبری در این ماه پررنگ‌تر از سال‌های گذشته در مازندران برگزار شد و بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

علاوه بر وقوع چند آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های مازندران به دلیل گرمای هوا و سهل‌انگاری برخی افراد، در این ماه بخش‌های زیادی از مازندران در محاصره دود ناشی از آتش زدن مزارع قرار گرفت. به طوری که در برخی شهرهای مرکزی روی شعاع دید نیز تاثیر گذاشت و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرد. برای چند تن از متخلفان نیز امسال برای اولین بار پرونده تشکیل شد. سایت زباله فریدونکنار هم در این ماه دچار آتش سوزی شد و ۱۷ ساعت در آتش سوخت.

یکی از خبرهای پربازخورد مربوط به مازندران در این ماه، ضرب و شتم دوچرخه‌سوار خارجی در غرب مازندران بود که ابعاد رسانه‌ای گسترده‌ای پیدا کرد و منجر به دلجویی مسئولان ارشد استان از این جهانگرد شد.

«احمد توکلی» شهردار رویان در این ماه به عنوان مدیرکل دفتر فنی استانداری منصوب شد. پس از حدود دو ماه بلاتکلیفی سازمان صمت مازندران، هشتم مرداد «حسینعلی قوانلو» به عنوان رئیس این سازمان و جانشین «محمد محمدپور عمران» معرفی شد. شورای شهر ساری هم بالاخره دوازدهم مرداد از بین گزینه‌های نهایی، «عباس رجبی» را به عنوان شهردار مرکز استان انتخاب کرد. شورای شهر آمل پس از پایان فرصت سه ماهه برای انتخاب شهردار ناچار شد در این ماه سرپرست شهرداری را تغییر دهد و «دوست محمد کوهستانی» را به عنوان سرپرست و جایگزین «‌علی محمد مقدس» سرپرست قبلی شهرداری آمل معرفی کند. «سعید آرام» مدیرکل بهزیستی مازندران هم در این ماه از این مسئولیت کنار گذاشته شد و «جمال باقری» به عنوان سرپرست جایگزین او شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این ماه نیز به مازندران سفر کرد و چند طرح گردشگری از جمله ۴۳ واحد بومگردی با حضور او افتتاح شد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سفیر اتریش در ایران نیز از مهمانان مطرح مازندران در این ماه بودند. پایان مرداد هم معاون اول رئیس‌جمهور به مازندران آمد و مرکز تجارت بین‌المللی برنج ایران را در آمل افتتاح کرد.

استاندار مازندران در این ماه اعلام کرد که آزادسازی کاخ صفی‌آباد در هفته دولت –شهریور ماه- محقق می‌شود. البته این اتفاق نیفتاد.

۱۷ مرداد درگیری بین نیروهای نظامی یک اقامتگاه تفریحی متعلق به نیروهای مسلح و اهالی این منطقه در محمود اباد منجر به تیراندازی و کشته شدن دو شهروند شد و به سرعت به خبر اصلی رسانه‌های داخلی و برخی رسانه‌های خارجی تبدیل شد.

جشنواره ملی روز جهانی دریای خزر ۲۴ مرداد با حضور سفرای چهار کشور حاشیه این دریا و معاون رئیس‌جمهور در بابلسر برگزار شد.

مالکیت باشگاه نساجی در این ماه یک بار دیگر به مالکان قبلی سپرده شد و اژدری از این باشگاه کنار رفت. در بابل هم امتیاز تیم فوتبال خونه‌به‌خونه پس از حاشیه‌های فراوان با واگذاری به سرمایه‌گذار بومی از مازندران خارج نشد و این تیم با نام «رایکا» به فعالیت خود ادامه داد. البته این تغییر پایان حاشیه‌های تیم نبود و پس از آن نیز حاشیه‌های متعددی در این باشگاه رخ داد. تیم فوتسال بانوان جوان شهروند ساری در این ماه قهرمان لیگ برتر فوتسال بانوان جوان ایران شد. کمیسیون انضباطی کمیته بین‌المللی المپیک در این ماه اعلام کرد که نمونه آزمایش دوپینگ «آرتور تایمازوف» کشتی‌گیر سنگین وزن ازبکستانی در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن مثبت اعلام شد و به این ترتیب مدال طلای این کشتی‌گیر باید به «کمیل قاسمی» که در آن رقابت‌ها مدال نقره را کسب کرده بود داده شود.

در حوزه فرهنگی نیز برپایی نمایشگاه عکس «کیوسک» در ساری با آثار تعدادی از عکاسان خبری مازندران و به نمایش گذاشتن تصاویری از مهم‌ترین رویدادهای سال‌های ۹۷ و ۹۸ مازندران یکی از مهم‌ترین رویدادهای استان بود که پای تعداد زیادی از مسئولان از جمله استاندار را به محل برپایی این نمایشگاه باز کرد.

شهریور؛ ماه قیچی و روبان

روزهای ابتدایی شهریور ۱۳۹۸ علاوه بر افتتاح پروژه‌ها با افزایش محسوس دما همراه بود. به طوری که دمای هوا در نخستین روزهای شهریور در این استان از ۴۰ درجه هم فراتر رفت و مصرف برق مازندرانی‌ها را ۷۵ درصد افزایش داد. البته در میانه‌های این ماه بارندگی‌های شدید هم رخ داد که باعث طغیان برخی رودخانه‌ها شد.

ششمین ماه سال در مازندران مانند هر سال و مثل همه استان‌های دیگر با افتتاح پروژه‌های مختلف به مناسبت هفته دولت آغاز شد و چند تن از مسئولان ملی برای افتتاح طرح‌های مختلف به مازندران سفر کردند. «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات یکی از همین مسئولان بود که در آخرین روز هفته دولت به مازندران آمد.

سومین روز شهریور یک هیأت اقتصادی از استان سارتف روسیه برای دومین بار طی یک سال به مازندران سفر کرد.

طرح آزادسازی سواحل مازندران که از اواخر خرداد اولتیماتوم یک ماهه آن توسط استاندار صادر شده بود همچنان در این ماه ادامه یافت تا به سرانجام برسد. طرح منطقه آزاد سه نقطه‌ای مازندران نیز در این ماه به تصویب هیأت دولت رسید تا برای تبدیل شدن به لایحه و ارائه به مجلس آماده شود. در همین ماه اعتراضات مردم چهاردانگه به استمرار انتقال زباله ساری به این منطقه خبرساز شد و حاشیه‌هایی در پی داشت.

دادگستری مازندران در دهمین روز از این ماه، حکم قطعی اعضای سابق شورای شهر بابل را که در شهریور ۱۳۹۷ مسائل اخلاقی درباره آن‌ها افشا شده بود منتشر کرد. انفجار یک معدن در چمستان نور در هفدهمین روز شهریور سبب مرگ یک کارگر شد. انتشار فیلمی از حیوان‌آزاری یک جوان اهل شرق مازندران در فضای مجازی بازخوردهای منفی گسترده‌ای بین کاربران فضای مجازی کشور داشت و منجر به دستگیری این فرد متخلف شد.

حکم «عباس رجبی» شهردار منتخب شورای شهر ساری در آخرین روزهای این ماه به تایید وزارت کشور رسید. شورای شهر آمل هم پس از چند ماه اختلاف نظر و حاشیه بالاخره روز ۲۳ شهریور «سید حمید هاشمی» را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کرد. حکم «محمد ردایی» و «همت محمدنژاد» شهرداران مرزن‌آباد و جویبار هم در این ماه تایید شد. جابه‌جایی محمدنژاد از کیاسر به جویبار در حالی که شهردار کیاسر بود و توسط شورای جویبار به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد از اتفاق‌های مدیریتی حاشیه‌ساز مازندران در این ماه بود. اعضای شورای شهر بهشهر هم که خرداد ماه توسط دادگستری جلب و تفهیم اتهام شده بودند، ۲۶ شهریور تعلیق شدند و اعضای جدید به عضویت این شورا در آمدند.

شانزدهم شهریور با سفر «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در سوادکوه، عملیات اجرایی آخرین قطعه از محور چهاربانده قائمشهر تهران، یعنی پل کابلی مرکز شهر پل‌سفید آغاز شد. اسلامی در این سفر کمربندی محمودآباد را هم افتتاح کرد. اما پرحاشیه‌ترین افتتاح رقم خورده در این سفر، بهره‌برداری از مسجد جامع ساری با حضور وزیر راه و شهردار سابق ساری بود که بدون هماهنگی با استانداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رقم خورد و حاشیه‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌ها به دنبال داشت. وزیر علوم هم از مسئولانی بود که ۲۵ شهریور به مازندران سفر کرد و کلنگ ساخت نخستین پردیس پارک علم و فناوری مازندران را به زمین زد.

مهم‌ترین اتفاق ورزشی این ماه آغاز بازی‌های لیگ برتر بود که برای مازندرانی‌ها با توجه به حضور نساجی در لیگ نوزدهم از اهمیت خاصی برخوردار بود. ماجرای الزامی شدن تجهیز استادیوم‌های لیگ برتری به استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا چند بار زمزمه‌ برگزاری بازی‌های خانگی نساجی در استادیومی دیگر را مطرح کرد. اما استادیوم قدیمی شهید وطنی به سرعت تجهیز شد و ظاهری متفاوت به خود گرفت. نساجی هم در این ماه نتایج قابل قبولی کسب کرد و حتی تا رتبه سوم جدول رده‌بندی صعود کرد.

تابستان برای مازندران با کاهش تعداد غریق‌ نسبت به سال ۱۳۹۷ پایان یافت. اتفاق خوب دیگر تابستان ۱۳۹۸ برای مازندران شکسته شدن رکورد تولید برنج پس از ۲۰ سال بود. اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک در این استان تولید شد که ۱۲۰ هزار تن رکورد قبلی مازندران را افزایش داد.

مهر؛ ورود مهمانان زمستان‌گذران

در دومین روز از پاییز یک هیأت اقتصادی از مازندران به ولگاگراد روسیه رفت و نخستین سرای تجاری مازندران در روسیه به بهره‌برداری رسید. اولین پارک بانوان غرب مازندران چهارم مهر در نوشهر به بهره‌برداری رسید.

سریال برکناری و استعفای شهرداران مازندران در هشتمین روز از مهر با برکناری «نجم‌الدین پورعلی» از شهرداری کلاردشت توسط اعضای شورای این شهر ادامه یافت. «مجید حسنی» هم در این ماه حکم تاییدیه شهرداری خود در امامزاده عبدالله(ع) آمل را از استاندار دریافت کرد.

«لیلا عرب» نیز همین ماه به عنوان رئیس اداره ورزش جوانان بابل منصوب شد و تعداد بانوان دارای پست مدیریتی در مازندران به ۱۷ نفر رسید. در همین ماه «معصومه ابتکار» معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به مازندران سفر کرد و اعلام شد که سند ارتقای وضعیت بانوان مازندران وارد مرحله اجرایی شد.

مسئولان مرکز استان پس از استمرار اعتراض‌های مردم چهاردانگه به انتقال زباله به منطقه پشتکوه، در این ماه چند بازدید از نیروگاه زباله‌سوز داشتند و خبرنگاران را نیز در یکی از بازدیدها همراه کردند و وعده بهره‌برداری از این نیروگاه در بهار ۱۳۹۹ را دادند.

یکی از خبرهای مهم و بین‌المللی مرتبط با مازندران در این ماه انتخاب ساری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ بود. پس از این تصمیم کارگروه‌هایی برای آماده شدن ساری و مازندران در میزبانی از این رویداد بین‌المللی تشکیل شد.

نخستین گروه از پرندگان مهاجر و زمستان‌گذران در سیزدهمین روز مهر به میانکاله وارد شدند. فلامینگوهایی که چند ماه بعد مرگ دسته‌جمعی‌شان توجه رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد. یک روز به پایان ماه مهر باقی مانده بود که «امید»، تک درنای سفید سیبری به مازندران آمد و در فریدونکنار دوران زمستان‌گذارنی خود را آغاز کرد و تا میانه‌های اسفند در این منطقه ماند.

نیمه مهر ماه «محسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش برای شرکت در سومین دوره آموزشی کارشناسان قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش وارد رامسر شد.

بارندگی‌های شدید ۲۰ و ۲۱ مهر سبب آبگرفتگی معابر و برخی واحدهای مسکونی در غرب مازندران از جمله شهرهای عباس‌آباد، رامسر و چالوس شد.

۲۲ مهر نمایندگان مازندران در مجلس خبرساز شدند. نمایندگان مازندران و تعدادی از نمایندگان استان‌های گیلان و گلستان در مخالفت با انتقال آب دریای خزر با در دست گرفتن کاغذنوشته‌هایی به جایگاه هیأت رئیسه رفتند و تجمع کردند و سب متشنج شدن جو مجلس شدند.

۲۳ مهر چراغ سالن شماره ۲ سینما سپهر ساری پس از سال‌ها خاموشی روشن شد و اکران فیلم در این سالن پس از سال‌ها از سر گرفته شد.

تیم فوتبال نساجی از ابتدای پاییز وارد یک دوره سه ماهه ناکامی شد و پس از چند هفته کسب نتایج خوب، با حذف از جام حذفی پاییز را آغاز کرد و ناکامی‌های این تیم در لیگ نوزدهم نیز پس از آن آغاز شد. نساجی در همین ماه سنگین‌ترین شکست خانگی خود طی سال‌های اخیر را با دریافت ۴ گل از تراکتورسازی در قائمشهر پذیرفت. حاشیه‌ها نیز در این ماه بار دیگر سراغ نساجی آمدند و این بار جنگ لفظی بین یکی از مالکان نساجی و یکی از نمایندگان قائمشهر در رسانه‌ها بالا گرفت.

آبان؛ اتفاقات بنزینی

پیامدهای اجتماعی از سرگیری اقدامات برای تصویب طرح انتقال آب دریای خزر به مازندران در آبان نیز ادامه داشت. نخستین روز آبان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اظهار نظری با حمایت از اجرای این طرح اعلام کرد که آن را نباید سیاسی کرد و همین موضوع سبب افزایش مخالفت‌ها در مازندران شد. سوم آبان شهروندان مازندرانی و گلستانی در قسمت‌هایی از سواحل دریای خزر به صورت نمادین زنجیره انسانی تشکیل دادند.

با وجود این که بازار پرندگان فریدونکنار برای فعالیت با منع قانونی مواجه بود، با آغاز ورود پرندگان مهاجر به مازندران، فعالیت این بازار نیز در نخستین روزهای آبان از سر گرفته شد.

حجت‌الاسلام «مختار نظری» امام جمعه نکا در نخستین روز آبان درگذشت. در دهمین روز این ماه نیز آیت‌الله «نورالله طبرسی» استعفای خود از نمایندگی ولی فقیه در مازندران و امامت جمعه ساری را به دلیل کهولت سن و شرایط جسمی اعلام کرد. ۶ روز بعد حجت‌الاسلام «محمدباقر محمدی لایینی» به عنوان نماینده ولی فقیه در مازندران منصوب شد. در همین روز «سلمان حاتم‌نژاد» که مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران را عهده‌دار بود به عنوان مدیر جدید مدیریت تعاون روستایی استان معرفی شد. اعضای شورای شهر سرخرود ۱۸ آبان «محسن کبود فیروزجایی» شهردار اسبق بابل را به عنوان شهردار این شهر انتخاب کردند. ۲۱ آبان «عباس شیرینی همپا» به عنوان فرماندار عباس‌آباد معرفی شد. «حمید بخشی» نیز در روزهای پایانی این ماه به عنوان سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل مازندران منصوب شد و پس از آن طرح جامع پدافند غیرعامل مازندران رونمایی شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز ۱۶ آبان به غرب مازندران سفر کرد و با حضورش چند پروژه آموزشی به بهره‌برداری رسید. «فرهاد دژپسند» وزیر اقتصاد نیز در همین روز به مازندران سفر کرد. «یوجانگ هیان» سفیر کره جنوبی در ایران نیز از مهمان مازندران در آبان ماه بود که در بابلسر دیداری با استاندار مازندران داشت. «آندره فوکاسیان» استاندار ارمنستان هم ۱۸ آبان برای بررسی ظرفیت‌های اقتصادی مشترک دو استان به مازندران سفر کرد.

بارندگی‌های میانه آبان در برخی مناطق شرقی استان سیلاب به راه انداخت و سبب بروز خساراتی در این مناطق شد. بارندگی‌های پاییزی در دهه سوم آبان نیز به مناطق مرکزی مازندران از جمله روستاهای محمودآباد خسارت وارد کرد. مجتمع مرغ لاین «آرین» بابل پس از چند سال رکود در این ماه با تزریق اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی از سوی وزارت جهاد کشاورزی از سر گرفته شد.

در روزهای پایانی آبان مازندران نیز مانند سایر استان‌های کشور با افزایش قیمت بنزین شاهد برخی نوسان‌ها در بازار و نارضایتی‌های اجتماعی بود. قطعی سراسری یک هفته‌ای اینترنت در این ماه بسیاری از فعالان کسب و کار اینترنتی در مازندران را متضرر کرد. بنا به اعلام مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران دست‌کم ۲۰ هزار نفر از فعالان مشاغل اینترنتی مازندران در قطعی اینترنت آبان ماه با مشکل مواجه شدند. به گفته مسئولان استان، مازندران در اعتراضات آبان فضای امن و آرامی داشت. با این حال روند افزایش قیمت‌ها از این ماه در مازندران هم آغاز شد که ورود دستگاه‌های نظارتی و برخورد با متخلفان را در پی داشت.

۲۷ آبان لایحه ایجاد منطقه آزاد مازندران در مجلس اعلام وصول شد تا این استان یک گام دیگر به منطقه آزاد شدن نزدیک شود.

آبان ماه در مازندران چند رویداد فرهنگی مهم برگزار شد. سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران در روزهای ۲۰ تا ۲۳ آبان به میزبانی ساری برگزار شد که تعداد بالای گروه‌های راه یافته به بخش نهایی این جشنواره و سطح کیفی پایین آثار مورد انتقاد بسیاری از اهالی تئاتر قرار گرفت.

برپایی نمایشگاه کتاب و نمایشگاه مطبوعات مازندران و همچنین برنامه‌های ویژه هفته مازندران هم از دیگر رویدادهای فرهنگی مازندران در هشتمین ماه سال بودند. ۲۱ آبان نیز در شب تولد نیما یوشیج، نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاد ابوالحسن خوشرو اهدا شد.

نتایج ضعیف نساجی در این ماه نیز ادامه داشت و حتی منجر به استعفای «رضا مهاجری» شد. استعفایی که پذیرفته نشد. مدیریت تیم فوتبال رایکا پس از استمرار کسب نتایج ضعیف در این ماه به «هادی شکوری» بازیکن اسبق استقلال سپرده شد. این شوک باعث شد که رایکا در نخستین دیدار با شکوری نخستین پیروزی در لیگ را کسب کند. اما این روند ادامه نداشت.

آذر؛ تعدد سفرهای مسئولان

نهمین ماه سال برای مازندران مانند سراسر کشور بدون اینترنت آغاز شد و بالاخره در سومین روز این ماه اینترنت مشترکان تلفن ثابت مازندران وصل شد.

شروع این ماه با حضور دو مسئول ملی و به بهره‌برداری رسیدن چند پروژه و کلنگ‌زنی چند طرح همراه بود. «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و «سید رضا صالحی امیری» رئیس کمیته ملی المپیک در دومین روز آذر به مازندران آمدند و طرح‌هایی را افتتاح کردند. بهسازی و تجهیز استادیوم شهید متقی ساری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌های کشور نیز در همین ماه با حضور صالحی امیری آغاز شد.

وزیر علوم نیز در چهارمین روز آذر به مازندران سفر کرد. سفر دو روزه وزیر صمت به مازندران هم از دیگر خبرهای مازندران در آذر ماه بود که افتتاح چند پروژه از جمله نخستین برج اصناف کشور در بابل را در پی داشت. در این سفر چند واحد صنعتی که پس از چند سال رکود حمایت شدند نیز رسما به مدار تولید بازگشتند. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز در این ماه بازسازی و احیای خط تولید کارخانه نساجی مازندران را بر عهده گرفت.

سفرهای بین‌المللی به مازندران نیز در این ماه ادامه داشت. یک هیأت اقتصادی روس از استان سامارا بیستم آذر به مازندران سفر کردند. این ماه چند انتصاب مدیریتی نیز برای مازندران رقم خورد. «علی غفاریان مسلمی» پس از سال‌ها تصدی مدیرکلی زندان‌های مازندران جای خود را به «علی استادی» داد. «مجید شعبان‌نژاد» به عنوان شهردار نشتارود منصوب شد. «جعفر حسین‌زاده» در شهرداری رویان جانشین «احمد توکلی» که به استانداری آمده بود شد و «محمد کریمی» مسئولیت دادستانی عمومی و انقلاب شهرستان آمل را بر عهده گرفت.

فعالیت‌های انتخاباتی در مازندران از ۹ آذر با فعال شدن ستاد انتخابات شکلی رسمی به خود گرفت. هرچند که اتفاقات متعدد سبب شد تا آخرین روزهای بهمن حال و هوای انتخابات در استان بسیار کمرنگ باشد. با این حال عمده توجه رسانه‌های مازندران و بخشی از جامعه در این ماه و از زمان آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات، به حضور افراد در فرمانداری‌ها برای ثبت‌نام بود.

رشد عجیب و چشمگیر قیمت گوشت در این ماه اعتراض بسیاری از مردم و حتی مسئولان را به دنبال داشت. قیمت گوشت در آذر ماه از کیلویی صد هزار تومان فراتر رفت. گرانی‌ها باعث شد که تعداد تماس‌های مردمی در مازندران با سامانه ۱۲۴ نیز در این ماه افزایش چشمگیری داشته باشد.

ویروس آنفلوانزای نوع یک یا H۱N۱ به مازندران در نخستین روزهای آذر به مازندران رسید و بسیاری از مازندرانی‌ها را روانه بیمارستان‌ها کرد و برخی‌ها را نیز به خانه ابدی فرستاد.

از خبرهای پر سر و صدای آذر ماه، توزیع کیک‌های حاوی قرص در استان‌های مختلف بود. مازندران هم از این کیک‌ها بی‌نصیب نماند و در برخی شهرها این کیک‌های قرص‌دار مشاهده شد.

مازندرانی‌ها در این ماه فرصت ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن را یافتند و در اتفاقی عجیب به جز دو شهر، ظرفیت ثبت‌نام در تمام شهرهای مازندران طی کمتر از ۴ ساعت تکمیل شد.

پایان نگارش دانشنامه مازندران، برگزاری هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان مازندران و برپایی یازدهمین دوره نمایشگاه الکامپ مازندران نیز از رویدادهای فرهنگی و علمی مهم مازندران در این ماه بودند.

در حوزه ورزش مازندران این ماه اتفاقات قابل توجهی داشت. از نتیجه‌گیری‌های خوب والیبال کاله در لیگ برتر تا روند رو به رشد تیم فوتسال شهروند ساری در لیگ برتر فوتسال گرفته تا پیدا شدن مالک جدید برای باشگاه خونه‌به‌خونه سابق که امروز با نام رایکا بازی می‌کند.

نساجی هم در این ماه کم خبرساز نبود؛ از شکست خانگی مقابل استقلال و تساوی با سپاهان و استمرار نتایج ضعیف طی ۱۰ هفته لیگ که بگذریم، فسخ یک طرفه قرارداد توسط برخی بازیکنان به اتکای بندی در قراردادشان خبرساز شده بود. مهم‌ترین خبر مرتبط با نساجی هم در این ماه خداحافظی رسمی «فرهاد صنیعی‌فر» از نساجی و واگذاری کامل سهام باشگاه به «رضا حدادیان» بود. نساجی دو روز مانده به زمستان توانست گل‌گهر را در قائمشهر شکست دهد تا پاییز را بدون پیروزی تمام نکند.

دی؛ ماه تلخ ایران

دهمین ماه سال برای مازندرانی‌ها با استمرار حضور آنفلوانزای نوع یک در این استان آغاز شد و با اتفاقات تلخ ملی پایان یافت.

سفر مسئولان ملی در این ماه نیز مانند ماه‌های گذشته به مازندران ادامه یافت. وزیر راه و شهرسازی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزیر اقتصاد پنجم دی سفر مشترکی به مازندران داشتند و از کاخ صفی‌آباد و تالاب میانکاله هم بازدید کردند. ساخت کمربندی شمالی ساری با حضور وزیر راه آغاز شد. اسلامی در این سفر از نهایی شدن قرارداد برقی کردن راه‌آهن شمال توسط یک شرکت روسی خبر داد و درباره پروژه مترو تهران شمال نیز گفت که مطالعات طرح در حال انجام است.

وزیر میراث فرهنگی هم به بابلسر رفت تا در جشن ثبت جنگل‌های هیرکانی شرکت کند. وزیر ورزش هم جداگانه به مازندران آمد و به غرب استان رفت تا خانه کشتی تنکابن و استادیوم ورزشی شهید ناطق‌نوری نور را افتتاح کند.

یازدهم آبان هم «عبدالرضا رحمانی فضلی» به مازندران سفر کرد و در چند جلسه مدیریت استان حضور یافت. فضلی بازدیدی هم از بندر امیرآباد داشت.

در حالی که چند سال صحبت از پیگیری برای ساخت پردیس سینمایی در ساری مطرح بود، در پنجمین روز دی کلنگ ساخت پردیس سینمایی در شهر نور به زمین خورد.

سالن آمفی‌تئاتر هتل جدید رامسر در پنجمین روز دی طعمه حریق شد و تقریبا به طور کامل در آتش سوخت. ۶ هکتار از جنگل‌های مازندران نیز در این ماه طی دو روز در آتش سوخت.

از خبرهای عجیب این ماه اعلام تخفیف ۲۴ میلیارد تومانی توسط یکی از اعضای شورای شهر ساری از سوی شهرداری این شهر در دوره مدیریت قبلی به یکی از واحدهای تجاری بود.

مهم‌ترین خبر دی ماه نه تنها در مازندران، بلکه در ایران و جهان، ترور سردار «قاسم سلیمانی» در عراق به دستور مستقیم رئیس‌جمهور امریکا بود. اتفاقی که توجه تمام رسانه‌های مطرح دنیا را به خود جلب کرد. مازندرانی‌ها چند ساعت پس از این اقدام که در نخستین ساعات ۱۳ دی رقم خورد، ظهر همان روز راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در شهرهای مختلف استان برگزار کردند و برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت این چهره شاخص ملی تدارک دیدند. چندین خیابان و میدان و فضای عمومی نیز به نام سردار سلیمانی ثبت شد.

تلخی‌های دی ماه با سانحه تلخ هواپیمای اوکراینی و جان باختن همه ۱۷۶ سرنشین آن ادامه یافت که از این تعداد ۱۴۶ نفر ایرانی بودند. پنج تن از سرنشینان هواپیما نیز مازندرانی بودند که پس از شناسایی اجسادشان مراسم تشییع آن‌ها در مازندران برگزار شد. دو روز بعد از حادثه اعلام شد که هواپیما بر اثر خطای انسانی و شلیک پدافند سپاه سقوط کرد.

۱۹ دی نیز واژگونی یک اتوبوس در محور سوادکوه بر اثر نقص در سیستم ترمز سبب جان باختن ۱۹ سرنشین این اتوبوس شد. وقوع تندباد در رامسر و انفجار گاز در آمل با چهار کشته را نیز باید به حوادث این ماه اضافه کرد.

اعلام وجود سم افلاتوکسین در شیرهای پاستوریزه در روزهای پایانی دی ماه بازار شیر مازندران را دچار تلاطم جدی کرد. به طوری که برای چند روز فروش شیر پاستوریزه در فروشگاه‌ها مختل شد و مصرف شیر را کاهش داد.

رونمایی از کتاب «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» در آمل و ثبت شدن نام استاد «ابوالحسن خوشرو» در فهرست گنجینه های زنده بشری میراث فرهنگی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی مازندران در دهمین ماه سال بود.

بهمن؛ گَردِ مرگ در میانکاله

بهمن ماه نیز برای مازندران پر از خبرهای خاص و پر سر و صدا بود. مانند مرگ مشکوک پرنگان مهاجر در تالاب میانکاله که برای مدتی طولانی ادامه یافت. مرگ پرنده‌ها از نخستین روزهای بهمن آغاز شد و چند هفته ادامه یافت و به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌های کشور و حتی برخی رسانه‌های خارجی تبدیل شد. طولانی شدن روند مرگ پرنده‌ها و تعداد بالای تلفات در کنار زمان زیادی که برای انجام آزمایش‌های علت مرگ صرف شد ابهامات زیادی را در کشور ایجاد کرد. پس از ورود سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور به این ماجرا در نهایت علت مرگ پرنده‌ها بوتولیسم اعلام شد. البته مرگ این پرنده‌ها حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت؛ از ممنوعیت شکار در شرق استان تا عرضه لاشه‌ پرنده‌های تلف شده در برخی بازارها و در نهایت هم انتشار بیانیه‌ای منتسب به تعدادی از شکارچیان درباره دلیل مرگ پرنده‌های مهاجر.

تنور انتخابات مجلس یازدهم از نخستین روزهای بهمن در مازندران داغ‌تر شد و در نهایت ۱۵۳ نامزد برای رقابت در این انتخابات باقی ماندند. البته اضافه شدن «احد جاودانی» به انتخابات در حوزه انتخابیه نوشهر، چالوس و کلاردشت در فاصله چند دقیقه تا پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی هم از اتفاقات جالب انتخاباتی در مازندران بود.

احتمالا بهترین خبر صنعتی مازندران در یازدهمین ماه سال، تزریق اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومانی به شرکت چوب و کاغذ مازندران و خروج این مجموعه بزرگ صنعتی از ورشکستگی بود. خبری که در ابتدای بهمن منتشر شد.

نوزدهم بهمن حجت‌الاسلام «نورالله طبرسی» نماینده سابق ولی فقیه در مازندران، پس از تحمل چند ماه بیماری در سن ۸۷ سالگی درگشت. در مازندران به مناسبت درگذشت آیت‌الله طبرسی ۲ روز عزای عمومی اعلام شد.

به مناسبت دهه فجر چند تن از مسئولان ملی و وزرا در این ماه نیز به مازندران سفر کردند. «سعید نمکی» وزیر بهداشت ۱۹ بهمن طرح توسعه بیمارستان رازی و ساختمان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران را افتتاح کرد. او در این سفر اعلام کرده بود که تا آن روز هیچ نمونه مثبت کرونا در کشور مشاهده نشد.

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور، «محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، «رضا اردکانیان» وزیر نیرو و «لعیا جنیدی» معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز از مسئولانی بودند که بهمن ماه به مازندران سفر کردند.

مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی بهمن ۱۳۹۸ در مازندران اکران فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، اجرای ۵ گروه موسیقی در قالب سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر برای نخستین بار در مازندران و روی صحنه رفتن ارکستر فیلارمونیک مازندران بودند.

از اتفاقات قابل توجه اکران فیلم‌های فجر سی‌وهشتم در مازندران، حضور استاندار و همسرش برای دومین سال پیاپی در سینما سپهر بود. این بار استاندار در صف خرید بلیط ایستاد و پس از آن به تماشای فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی نشست. تعداد مخاطبان این جشنواره در مازندران نسبت به سال ۱۳۹۷ با کاهش حدود ۵ هزار نفری به حدود ۱۲ هزار نفر رسید.

پایان جشنواره فجر سی‌وهشتم برای هنر مازندران خوشحال‌کننده بود. «محمدحسین مهدویان» کارگردان جوان اهل بابل سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره را دریافت کرد و تا این جایزه مهم سال برای نخستین بار به نام مازندران گره بخورد.

در این ماه دو مدیرکل جدید نیز در مازندران معرفی شدند. «فرزاد گوهردهی» مدیرکل بهزیستی مازندران شد و «علیرضا سعدی‌پور» در اداره کل آموزش و پرورش مازندران مسئولیت مدیرکلی را به عهده گرفت.

حاشیه‌سازی‌ها و نتیجه نگرفتن‌های تیم فوتبال رایکا در این ماه نیز ادامه یافت. این تیم در بهمن ماه برای پنجمین بار در یک فصل تصمیم به تغییر سرمربی گرفت. نساجی هم کماکان روی نوار ناکامی‌ها قرار داشت و با کسب چند نتیجه بسیار ضعیف مقابل تیم‌های پایین‌تر از خودش زمزمه‌های تغییر سرمربی در این تیم مطرح شد و در نهایت «رضا مهاجری» در سومین روز ماه آخر سال از سمت خود کناره‌گیری کرد و سه روز بعد «محمود فکری» جانشین او شد.

اسفند؛ سایه سنگین کرونا

اسفند عجیب‌ترین ماه سال برای مازندرانی‌ها بود. مانند سراسر کشور این استان نیز درگیر ویروس مرموز چینی شد. اما هجوم و اصرار مسافران به این استان با وجود تأکید بر ممنوعیت سفر به مازندران حاشیه‌ها و تنش‌های زیادی را در فضای واقعی و مجازی این استان ایجاد کرد.

آخرین ماه سال با اوج فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات مجلس یازدهم در مازندران شروع شد و انتخابات هم دوم اسفند برگزار شد. در اتفاقی بی‌سابقه هیچ کدام از ۱۲ نماینده نتوانستند در انتخابات پیروز شوند و مازندرانی‌ها یک خانه‌تکانی اساسی برای مجمع نمایندگان استان انجام دادند و ۱۲ نماینده جدید را به مجلس فرستادند. فاصله ۲۵۰ رأی بین نفر دوم یعنی «علی بابایی کارنامی» و نفر سوم یعنی «عالیه زمانی کیاسری» در حوزه انتخابیه ساری نزدیک‌ترین فاصله آرا در انتخابات مجلس یازدهم سراسر کشور بود که برای چند روز حاشیه‌هایی هم داشت.

از همین روزهای ابتدایی زمزمه‌های شیوع کرونا در مازندران هم شنیده شد. دوم اسفند و در روز انتخابات استاندار مازندران اعلام کرد که هیچ مورد مثبت بیماری کرونا در مازندران گزارش نشد. اما در همین روز دو فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل بستری شدند و موج شیوع کرونادر مازندران آغاز شد.

به تدریج برنامه‌های مقابله با کرونا در مازندران جدی‌تر شد. از ۴ اسفند توزیع هرگونه غذای نذری ممنوع اعلام شد و به مرور فعالیت‌ آموزشگاه‌ها، مدارس، مهدهای کودک، دانشگاه‌ها و اماکن ورزشی و آرایشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. ضد عفونی کردن اماکن همگانی هم در دستور کار قرار گرفت. ۶ بیمارستان در نقاط مختلف استان به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافت و کم‌کم مازندران به شرایط هشدار رسید و پس از آن هم از میانه‌های اسفند وارد شرایط بحرانی شد.

کرونا رفته‌رفته بازارها را هم تعطیل کرد و کمبود مایحتاج بهداشتی ضروری مانند ماسک و دستکش و محلول ضدعفونی کننده در مازندران پررنگ شد. ۶ اسفند اعلام شد که نتیجه آزمایش سه نفر در مازندران مثبت شد.

۸ اسفند با دستور استاندار مازندران تب‌سنجی برای ممانعت از ورود مسافران دارای علائم مشهود کرونا به مازندران در محور سوادکوه آغاز شد. از اوایل دهه دوم اسفند رشد تعداد مبتلایان به کرونا در مازندران به شکل محسوسی افزایش یافت و از ۲۵ نفر در روز ۱۰ اسفند به ۸۸۶ نفر در روز ۲۰ اسفند رسید. میانه‌های اسفند نیز ظرفیت مراکز درمانی دولتی استان به طور تقریبی پر شد و رفته رفته بر تعداد مرگ‌های ناشی از کرونا نیز افزوده شد.

با این که استاندار مازندران از میانه‌های اسفند ممنوعیت پذیرش مسافران در این استان را بارها اعلام کرد و مردم استان نیز خواستار حضور نیافتن مسافران در این استان شدند، تعطیلی مراکز آموزشی در برخی استان‌های همسایه به ویژه تهران سبب شد که بسیاری از مسافران به مازندران سفر کنند.

نگرانی مازندرانی‌ها از حضور مسافران منجر به راه‌اندازی پویش‌های مجازی برای جلوگیری از ورود آن‌ها و ممنوعیت ارائه خدمات به مسافران شد. در نهایت با تصمیم مقامات استانی جاده‌های ورودی مازندران به روی مسافران بسته شد و فقط اجازه ورود بومیان به استان داده می‌شد. اما این تصمیم کمتر از ۴۸ ساعت پابرجا ماند و با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، راه‌های استان باز شد.

بازگشایی مسیرهای استان اعتراض ساکنان برخی مناطق استان از جمله آمل را در پی داشت. در برخی روستاها و شهرها نیز مردم تصمیم گرفتند که به غیربومیان اجازه ورود ندهند. این تصمیم مدتی بعد با دستور مسئولان شهرستانی جنبه رسمی پیدا کرد.

کرونا تمام اجزای زندگی مردم مازندران و فعالیت‌های مختلف این استان را نه مانند سایر استان‌ها، بلکه به دلیل حضور مسافران بیشتر از استان‌های دیگر درگیر کرد. تا پایان اسفند ۱۳۹۸ تعداد رسمی مبتلایان به کرونا در مازندران ۱۵۵۲ نفر اعلام شد که این آمار همچنان رو به افزایش است و با توجه به حضور مسافران قطعا تا پایان نوروز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کرونا در اسفند جان تعدادی از مسئولان و پزشکن و پرستاران مازندرانی را نیز گرفت و تعدادی از مدیران استان را به قرنطینه فرستاد. دکتر «حسن مکرمی» مدیر نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، هفت تن از کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل، دو پزشک ساروی، یکی از اعضای کادر درمانی مرکز بهداشت پایین‌دزا در ساری، فرمانده سپاه فریدونکنار و رئیس اداره بهداشت شهرستان رامسر در بحران کرونا جان باختند و تعدادی از مدیران استان از جمله مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، مدیرکل پدافند غیرعامل و چند مدیر استانی و شهرستانی دیگر نیز بر اثر ابتلا به کرونا به قرنطینه منتقل شدند.

ظرفیت بیمارستان‌های استان پر شد و در برخی شهرها مانند بابل، قائمشهر و بهشهر سالن ورزشی برای ایجاد نقاهتگاه بیماران کرونایی تجهیز شد.

در دل بحران کرونا چالش مهم دیگری در مازندران هم ایجاد شد که ناشی از مصرف الکل صنعتی و مسمومیت و مرگ با این ماده بود. ۱۳ نفر در مازندران طی این ماه به دلیل مصرف الکل جان خود را از دست دادند.

مازندران در این ماه دو چهره شاخص فرهنگی را نیز از دست داد. استاد «ابوالحسن خوشرو» ۱۰ اسفند پس از دو سال مبارزه با بیماری درگذشت. «غضنفر بالی‌لاشک» شاعر برجسته غرب مازندران نیز در همین ماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. چاپ دانشنامه تبرستان و مازندران در روزهای پایانی این ماه نیز از اتفاقات مهم فرهنگی مازندران در اسفند ۱۳۹۸ بود. عمارت صفی‌آباد بهشهر هم در همین ماه به طور اداری از وزارت اطلاعات به میراث فرهنگی تحویل داده شد تا در سال جدید اقدامات واگذاری فیزیکی آن نیز انجام شود.

سال ۱۳۹۸ با تمام این اتفاقات برای مازندران تمام شد و حالا مردم مازندران در جدال با کرونا امیدوارند که پس از شکست این ویروس، سالی بهتر را تجربه کنند و در پایان آن، تعداد خبرهای خوشایندی که با مرور تقویم سال ۱۳۹۹ برای‌شان یادآوری می‌شود، بیشتر از خبرهای ناراحت کننده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار