رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند قوه‌قضاییه: تخلفات کرونایی را به ما گزارش دهید / دفاع یک نماینده از قرنطینه نشدن مردم / نیازمند قانونِ قانون نویسی هستیم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰ 27 March 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کرونا دستکاری بیوتروریستی شده است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «کرونا دستکاری بیوتروریستی شده است» گفت: وزارت بهداشت و وزارت خارجه باید مشترک دیپلماسی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی را فعال کنند. حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط کنونی، باید دیپلماسی کشور مربوط به حوزه بهداشت و سلامت عمومی در دنیا فعال شود که این وظیفه مشترک دو وزارتخانه خارجه و بهداشت است./ایسنا

الکل توزیعی با نام تجاری «پارس الکل» تقلبی و خطرناک است

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: الکل با نام تجاری «پارس الکل» که به عنوان اتانول در استان پخش شده، تقلبی بوده و بسیار خطرناک است. این الکل به عنوان اتانول ۹۶ درصد در استان عرضه شده ولی طبق آنالیز صورت گرفته، متانول خالص با درجه ۹۷.۱ بوده که نه تنها خاصیت ضدعفونی کنندگی ندارد بلکه با جذب از راه پوست باعث کوری و مرگ می‌شود./نور نیوز

ترامپ ناگزیر به تغییر موضع کرونایی در برابر چین شد

ساعاتی پس از قرار گرفتن آمریکا در صدر فهرست مبتلایان به کرونا در جهان، دونالد ترامپ که تا امروز اصرار داشت از عبارت «ویروسی چینی» یا «ویروس ووهان» به جای ویروس کرونا استفاده کند، در توئیتی از تماس تلفنی اش با همتای چینی خود درباره «ویروس کرونا» خبر داد. شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در گفت وگوی تلفنی با دونالد ترامپ: جامعه جهانی تنها از طریق همکاری جمعی و همگرایی می تواند ویروس کرونا را شکست دهد. ویروس کرونا مرز و نژاد نمی شناسد و دشمن مشترک همه بشریت است./ ایرنا

کرونا ده ها میلیون شغل را نابود می‌کند

سازمان بین المللی کار وابسته به سازمان ملل، تا هفته گذشته و بنا بر فرضیه های متفاوتی درخصوص میزان اثرگذاری شیوع این بیماری بر اقتصاد جهان، برآورد کرده بود ممکن است حدود ۲۵ میلیون تن در جهان شغل خود را از دست بدهند. مدیر اداره سیاست های استخدامی سازمان بین المللی کار به رویترز گفته که میزان بیکاری ناشی از شیوع کرونا فراتر آن چیزی است که پیش از این تصور می رفت. رویترز با اشاره به بیکار شدن ۲۲ میلیون تن در جریان رکود اقتصادی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ، نوشت که تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت اشتغال در جهان، بیشتر از رکود اقتصادی گسترده این سال ها خواهد بود. شبکه خبری سی ان ان نیز امروز درگزارشی از ده برابر شدن شمار بیکاران در آمریکا طی یک هفته اخیر خبر داد./ ایرنا

فرانسه برای مقابله با کرونا دست به دامان ارتش آلمان شد

دویچه وله نوشت: براساس اطلاعاتی که نشریه خبری آلمانی اشپیگل به دست آورده، دولت فرانسه از طریق ارتباطات دیپلماتیک و نظامی از وزارت دفاع آلمان درخواست کرده که نیروهای نظامی آلمانی به کشور همسایه‌شان فرانسه در وضعیت اضطراری کنونی کمک کنند. بر اساس این گزارش، فرانسه نیاز مبرم و فوری به بالگرد دارد تا به کمک بیماران کرونایی بشتابد یا آنها را جابجا کند. در این گزارش همچنین آمده که احتمال فعال شدن بریگاد آلمانی ـ فرانسوی در این عرصه وجود دارد. روز گذشته ارتش آمریکا نیز برای امدادرسانی به بیماران کرونایی در نیویورک که شرایط وخیمی به سر می برند وارد این شهر شد. /نور نیوز

احتمال ادامه تعطیلی دانشگاه‌ها تا دو ماه آینده

مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم گفت: امکان بازگشایی دانشگاه ها به روال معمول یک تا دو ماه آینده وجود ندارد و احتمال فعال شدن کلاس های درس پایین است. گسترش این بیماری در ایران و سایر کشورهای جهان، احتمال بازگرداندن شرایط را به حالت عادی کاهش داده است؛ بنابراین، برنامه ریزی دانشگاه ها باید متناسب با احتمال های بالاتر مبنی بر ادامه تعطیلی دانشگاه ها باشد. نتیجه اقدامات دانشگاه ها در پایان تعطیلات نوروز مشخص می شود.

اولین نفری که کرونا گرفت چه کسی بود؟

اولین نفری که آزمایش کرونایش در ووهان چین مثبت شد، زنی میگوفروش بود که در ۵۰۰ متری بازار فروش موجودات دریایی زندگی می‌کرد و یازدهم دسامبر دچار تب کرونایی شد. خانم «وی Wei» با تصور اینکه آنلفوانزا دارد و مشغول کار تب کرده بود، به مطب دکتر رفت و پنج روز بعد علائم بیماری وخیم شد و به بیمارستان رفت. جزییات هویتی وی فاش نشده، اما اطلاعات طبقه بندی شده نشان می‌دهد، اولین عفونت در هفدهم نوامبر به ثبت رسیده است. وال استریت ژورنال نوشته است زن ۵۷ ساله نامش Wei Guixian بوده است که زنده مانده و بهبود یافته است. او هر سال آنفلوانزا می‌گرفته، اما این بار خستگی عجیبی بر بدنش حکمفرما می‌شود. مرکز CDC چین اعلام کرد، ویروس از طریق حیوانات وحشی فروخته شده در بازار Huanan به انسان سرایت کرده است.

کارت تردد برای شاغلان صادر می‌شود

محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: طرح محدودیت تردد تا دو هفته ادامه دارد و تغییرات احتمالی اطلاع رسانی می‌شود، ضمن اینکه استانداری تهران آمادگی لازم را برای اجرای دو هفته‌ای این طرح دارد و امید است، هموطنان با مشارکت و همراهی کمک کنند تا طرح به خوبی اجرایی شود. در مورد وضعیت شاغلینی که محل کار و محل سکونتشان متفاوت است نیز سازوکاری در نظر گرفته شده تا کارمندان و کارگرانی که در استان‌های تهران، البرز و یا سمنان سکونت دارند و یا شاغل هستند با دریافت کارتی مشخص بتوانند تردد داشته باشند.

زیباکلام: هیچ نوری در انتهای تونل برای دولت در سال ۹۹ نمی بینم

صادق زیباکلام: وضعیت اقتصادی به شدت خراب خواهد شد. حدس زده می شود که بین پنج تا هشت میلیون نفر در ایران که حقوق بگیر دولت نیستند، درآمدشان متوقف بماند. ما داریم به سمت دو هفته یا سه هفته ای می رویم که در آن همه یا بخش بزرگی از فعالیت های اقتصادی کمابیش متوقف شده اند. دولت به خاطر تحریم ها و این که قادر به فروش نفت و گاز پتروشیمی نیست، قبل از کرونا حدود یک سوم (چیزی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان) کسر بودجه داشت. این کسری با بحران کرونا قطعا بیشتر هم شده است. بنابراین دولت چگونه می خواهد به این چند میلیون نفری که حقوق بگیر نیستند کمک کند؟ به همین دلیل متاسفانه من هیچ نوری در انتهای تونل برای دولت آقای روحانی در سال ۹۹ نمی بینم.
 
خبر مهم آقای نماینده از موافقت صندوق بین المللی پول با درخواست ایران

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در توئیتی با هشتگ های ظریف، صندوق بین المللی پول، کرونا، ایران و سلامت نوشت: با بخش قابل توجهی از درخواست ۵ میلیارد دلاری دکتر ظریف از صندوق بین المللی پول موافقت شده است. تامین این رقم می تواند مقابله با ویروس کرونا را در ایران سرعت ببخشد. مدیریت صحیح و تقویت نظارت بر توزیع منابع و امکانات موجود، مناطق مختلف ایران را عادلانه در این نبرد سلامت بهره مند می کند.

حمله استقلالی‌های خشمگین به صفحه داور عصرجدید

هواداران استقلال از دست آریا عظیمی نژاد عصبانی هستند. آریا عظیمی نژاد داور برنامه عصر جدید شب گذشته در این برنامه آندره آ استراماچونی، سرمربی سابق تیم استقلال را موجودی ماقبل از تاریخ نامید. اتفاقی عجیب که هواداران استقلال را عصبانی کرد و باعث شد تا آن ها با حضور در صفحه اینستاگرام او و گذاشتن حدود سه هزار کامنت زیر آخرین پست عظیمی نژاد، از این صحبت او انتقاد کنند. عظیمی نژاد هم با انتشار یک استوری در خصوص این صحبتش توضیحاتی ارائه کرد.

درخواست‌های مهم رئیس جمهور از سه وزیر

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری در توئیتر نوشت: امروز روحانی از زنگنه خواست به شهروندان اطمینان دهد خللی در تامین بنزین رخ نمی دهد. علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری در توئیتی با هشتگ های روحانی، زنگنه، بنزین، رحمانی فضلی، فاصله گذاری اجتماعی و دکتر نمکی نوشت: امروز روحانی از زنگنه خواست به شهروندان اطمینان دهد خللی در تامین بنزین رخ نمی دهد؛ همینطور از رحمانی فضلی نیز خواست که فاصله گذاری اجتماعی بدون آسیب به امنیت روانی جامعه، دقیق اجرا شود؛ از دکتر نمکی هم درخواست کرد دو وزارت بهداشت و کشور، به هنگام به شبهات و شایعات پاسخ گویند.

پزشکیان: مگر مجلس یکدست، هنر است؟

پزشکیان تلویحا از رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها که فرصتی برای حضور همه صداها در رقابت انتخاباتی را نداد گلایه دارد و می گوید: «مجلس یکدست که هنر و دستاورد نیست» او در پاسخ به این که: «با توجه به انتخابات دوم اسفند و نتیجه‌ای که حاصل شد ما با مجلسی رو به رو هستیم که تقریبا یکدست و همه از جناح اصولگرا هستیم، خود شما به عنوان معدود چهره های اصلاح طلبی که راهی مجلس آینده شده اید، چقدر نگران تند شدن فضای مجلس آینده خصوصا در مقابل دولت هستید؟» گفت: بله متاسفانه امروز شاهد آنیم که یک مجلسی کاملا یکدست از یک جریان سیاسی خاص روی کار آمده است. البته درباره تندروی‌ها من نگرانی از این بابت ندارم؛ اما نگرانی عمده اینجاست که ما با این اقدامات هر روز سرمایه اجتماعی بیشتری را از دست می‌دهیم اینکه فقط یک جناح و یک گروه مجلس را به دست بگیرد، اینکه دستاورد و هنر نیست.

خبر مهم روحانی از ارسال یک نامه ویژه به رهبر انقلاب با موضوع کرونا

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا از ارسال نامه ای ویژه به رهبری انقلاب خبر داد و گفت: در جلسه امروز حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین بیمه بیکاری در سه ماه پیش روی در نظر گرفتیم. بخش بهداشت و درمان کشور هم به بودجه بیشتری نیاز دارد که مجموع آن به همراه رقمی که برای بیمه بیکاری نیاز داریم، مبلغی حدود یک میلیارد دلار است. وی گفت: برای برداشت این مبلغ از صندوق توسعه ملی، امروز نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت کنند تا مبلغ یک میلیارد دلار را از این صندوق برداشت کنیم. برای تجهیز بیمارستان‌ها و تامین هزینه بهداشت و درمان به این بودجه نیاز داریم. روحانی تاکید کرد: مردم بدانند که دولت هم به سلامت آنها و هم به چرخش تولید و اقتصاد کشور توجه می کند. ذخایر کشور به اندازه‌ای است که نیازهای اساسی مردم تامین شود. در این زمینه، شرایط ما از بسیاری از کشورهای جهان بهتر است، با وجود اینکه ما در فشار تحریم بودیم. کشورهای دیگر نه تنها در تحریم نیستند، بلکه اتحادیه‌هایی دارند و منابع فراوانی در اختیار دارند. خوشبختانه کشور ما با آبرو در این مسیر پیش رفته است.
 
نیازمند قانونِ قانون نویسی هستیم

حقوقدان شورای نگهبان گفت: نمود‌های سیاست‌های کلی قانون‌گذاری باید در آیین‌نامه داخلی مجلس تجلی پیدا کند و در این زمینه نیاز به قانونِ قانون‌نویسی داریم. هادی طحان نظیف، حقوقدان شورای نگهبان، درباره مشکلات شیوه قانون‌گذاری در کشور اظهار کرد: قانون‌های مصوب مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین نباید به سرعت دچار تغییر شود. این موضوع چارچوب‌هایی نیاز دارد که پیشتر مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری، نکاتی دقیق را ذکر کرده‌اند. هر چه کار دقیق‌تر، جامع‌تر و چارچوب‌مندتری انجام شود، قانون‌گذاری با کیفیت‌تری را شاهد خواهیم بود. طحان نظیف با بیان اینکه رسیدن به قانون با کیفیت، راهکار‌های مشخصی دارد، گفت: باید در مسیری حرکت شود که مصوبات مجلس بیشتر از طرح، لایحه باشد؛ معمولاً روی لایحه‌ها کارشناسی بیشتری صورت می‌گیرد. حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: در سطوح زیرین دستگاه اجرایی یک فرآیند قانونی پیشنهادی شروع می‌شود و در سطوح مختلف بررسی می‌شود که پس از آن، لایحه به مجلس ارائه خواهد شد. این اتفاق به واقعیت و مقام عمل نزدیک‌تر است.
 
حمله همه‌جانبه میرسلیم به روشنفکرنما‌ها

سید مصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با مهر با اشاره به فرمایش های رهبر انقلاب مبنی بر بی‌صبری برخی مسئولین و روشنفکرنما‌ها گفت: روشنفکرنما کسی است کعبۀ آمال و آرزوهایش آمریکا و اروپاست؛ البته از نظر رفاه طلبی و زندگی دنیوی و خوش‌گذرانی و بی قیدی و نه لزوماً دستیابی به پیشرفت علمی و حرکت شتابان در صحنۀ فناوری چراکه بعضی از روشنفکرنما‌ها در منتهای ناباوری، حتی ایران و ایرانی را فاقد قابلیت دستیابی بدان پیشرفت‌ها می‌دانند.
 
وی افزود: عناصر این جریان از اینکه می‌بینند به پیشرفت‌های انکارناپذیری در تولید علمی در زمینه‌های هوافضا، مکانیک پرتاب و هدایت موشکی، نانوفناوری و…دست یافته‌ایم قلبا ناراحتند. میرسلیم تاکید کرد: آن‌ها گمان می‌کنند و معتقدند تنها راه نجات کشور، سازش با آمریکا و اروپاست و حتی با اینکه فهمیده‌اند اساساً اروپا اگر استقلال رأی داشته باشد قطعاً استقلال عمل ندارد و بشدت از اقدام برخلاف منویات آمریکا هراس دارد، اما سر تعظیم در مقابل اروپا فرود آوردن را مقدمه و علامت سازش با آمریکا می‌دانند. رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: روشنفکرنماها، چون آمریکا را به نوعی ارباب خود می‌دانند در ابراز سرسپردگی از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند؛ نمونۀ آن مذاکرات برجامی است که وقتی در مذاکره باز شد، آن روشنفکرنما‌ها حتی در اجرای نسخۀ برجامی که هنوز نه به بار بود و نه به دار، پیش‌دستی کردند و خسارات هنگفتی به صنعت هسته‌ای ما وارد آوردند که جبران آن خسارات امروز بیش از صد میلیارد دلار هزینه بر کشور ما تحمیل خواهد کرد، بدون آنکه مطمئن باشیم کاملاً به همان نقطۀ قبل از برجام می‌رسیم.
 
میرسلیم تاکید کرد: آنها چون با ساده لوحی یا بی‌هویتی خویش، فکر می‌کردند آن مذاکرات سریع به نتیجۀ مورد نظرشان می‌رسد، همۀ فعالیت‌های اساسی و حتی بعضاً جاری کشور را معطل به اصطلاح موفقیت در مذاکرات نمودند و بسیاری از کشور‌های دوست را به آزردگی کشاندند، در حالی که اگر قدری مطالعات تاریخی خود را عمق می‌بخشیدند، می‌فهمیدند که آمریکا با کینه‌توزی خود نسبت به اسلام و ایران، جز به ذلت مسلمانان و تسلیم صریح ایران برای اجبار به کنار گذاشتن ارزش‌های آرمانی‌اش، فکر نمی‌کند و راضی نمی‌شود. منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تاکید کرد: البته این نکته را امروز، با خباثت‌هایی که امریکا از خود نشان داده است، اغلب مردم فهمیده‌اند، ولی روشنفکرنما‌ها متأسفانه در موضع باطل خود لجاجت می‌ورزند. برخی حتی حاضرند مردم فدا بشوند تا آن‌ها با نوعی دریوزگی، مذاکرات بی‌فرجام را به خیال خام خود به رفع تحریم‌های ظالمانه برسانند، در حالی که رفع تحریم‌ها و شکستن شاخ غول و طاغوت استکبار نیاز به الهام گرفتن از فرآیند اشداء علی الکفار دارد.

دفاع یک نماینده از قرنطینه نشدن مردم

یک عضو کمیسیون بهداشت گفت: فکر نکنید تعداد هزار یا ۲ هزار کشته بر اثر کرونا زیاد است، چون آلودگی هوا در طول سال بیش از این رقم قربانی می‌گیرد، منتها اعلام نمی‌شود و یک نوع مرگ خاموش است. ابوالفضل سروش، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: برخی پژوهشگرهای اپیدمی لوژیک می‌گویند شاید قرنطینه مبنای علمی نداشته باشد. از سوی دیگر وضعیت اجتماعی ما به صورتی نیست که بتوانیم قرنطینه کنیم و قرنطینه باعث بروز مشکلات مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌شود.
 
او با اشاره به زمزمه‌های قرنطینه تهران و واکنش مردم به این موضوع ادامه داد: با شایعه قرنطینه رفتار مردم را دیدیم و مردم به هایپرمارکت‌ها، میوه و تره‌بارها و... هجوم بردند. اما مهم‌ترین مساله این است که معلوم نیست قرنطینه مبنای علمی داشته باشد.این نماینده مجلس در پاسخ سوالی که به قرنطینه در برخی کشورها همچون ایتالیا و چین اشاره داشت، توضیح داد: این کشورها هم کامل قرنطینه را اعمال نکردند بلکه محدودیت‌ در رفت‌وآمدهای شهری را در نظر گرفتند. قرنطینه یعنی کاملاً یک شهر محاصره شود و هیچ ورود و خروجی در آن صورت نگیرد. من ندیدم که این کشورها چنین اقدامی انجام داده باشند. ووهان چین یک مورد استثنا بود. با این حال گمان نمی‌کنم در این شهر هم قرنطینه به معنای این بود که هیچ رفت‌وآمدی انجام نشود.
 
قوه‌قضاییه: تخلفات کرونایی را به ما گزارش دهید

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی قوه قضاییه گفت که شهروندان و اعضای سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضاییه (سجام) در صورت مشاهده تخلفاتی که باعث شیوع بیماری کرونا می‌شوند می‌توانند در سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir گزارش‌های خود را ثبت کنند.
 
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمد باقر الفت گفت: احتکار، گرانفروشی و هرگونه تخلف در توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم از قبیل: (ماسک، دستکش، الکل، ژل ضد عفونی و...)، تهیه یا توزیع اقلام بهداشتی تقلبی و غیرمجاز، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، جایگاه‌های عرضه سوخت، نانوایی‌ها و مراکز عرضه نان با توجه به موارد مندرج در صفحه ویژه گزارش‌های کرونا، می‌توانند تخلفات را اعلام کنند. وی افزود: اعلام تخلف فعالیت واحد‌های صنفی که باید تعطیل باشند، از دیگر مواردی است که شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده در قسمت ثبت گزارش این سامانه ثبت کنند.
 
در این گزارش آمده است، برای رسیدگی دقیق و به هنگام ضروری است آدرس دقیق محل وقوع تخلف شامل استان، شهرستان، منطقه یا محله، خیابان، کوچه، پلاک، طبقه و هر مشخصه دیگری که موجب دستیابی سریع به محل مورد نظر می‌شود در ابتدای گزارش درج شود. همچنین باید موضوع گزارش به صورت موردی و دقیق ذکر و از ارسال گزارش به صورت مبهم یا کلی خودداری شود. در متن گزارش موضوع تخلف و مشخصات افراد متخلف در حد امکان به صورت دقیق تشریح و از هرگونه ماجراجویی، موازی کاری و به خطر انداختن سلامت خود و دیگران به طور جدی خودداری شود.
 
ادعای عضو فراکسیون امید علیه صداوسیما

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره نحوه برخورد صداوسیما در پوشش اخبار نمایندگان می‌گوید: صداوسیما لیستی دارد که بر اساس آن از نمایندگان در برنامه‌ها دعوت می‌کنند و تنها در صورتی که آن‌ها که در اولویتش هستند، نتوانند در برنامه‌ها حضور یابند، به سراغ گروه‌های دوم و سوم می‌روند و دوستان اصلاح‌طلب نیز عموماً در لایه‌های بعدی قرار دارند. جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه پوشش اخبار نمایندگان در برنامه‌های صداوسیما به ایرناپلاس می‌گوید: این موضوع تازگی ندارد. یک نهاد حاکمیتی مانند صداوسیما که در روند آموزش، سرگرمی و جامعه‌پذیری سیاسی نقش مؤثری دارد، باید بهتر از این عمل کند.
 
وی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود در شرایط و حوادث، صاحب نظران وابسته به جناح‌های مختلف سیاسی را دعوت کنند. دوستان اصلاح‌طلب نیز به این وضعیت که آن‌ها را دعوت نمی‌کنند عادت کرده‌اند. این عضو فراکسیون امید در ادامه تأکید می‌کند: حتی اگر نطق میان دستور، تذکر یا مصاحبه‌ای از نمایندگان اصلاح طلب پخش کنند، نوعاً به گونه‌ای عمل می‌کنند که هزینه‌ای برای این نمایندگان داشته باشد. میرزایی در پاسخ به اینکه «پیامد این رفتار صداوسیما چه خواهد بود؟»، تصریح می‌کند: این رفتار به یک رویه تبدیل شده است و استثنا نیست. مردم اگر دیدگاه‌ها و نظرات مختلف را در برنامه‌های صداوسیما نبینند، مسیر دیگری را انتخاب می‌کنند و صداوسیما مخاطبان خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب تأثیر صداوسیما در رویداد‌های سیاسی و اجتماعی نیز کاهش می‌یابد. مثلاً آن گونه که انتظار داشتند، در مساله انتخابات تأثیرگذاری سابق را نداشتند.
 
ادامه مداخله‌جویی‌های فرانسه در امور ایران

وزیر خارجه فرانسه در پیامی توئیتری خواستار رفع بازداشت یکی از شهروندان دو تابعیتی این کشور از سوی ایران شد. به گزارش مهر، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه با انتشار پیامی توئیتری، خواستار آزادی «فریبا عادل‌خواه» شهروند فرانسوی-ایرانی شد. وی در این پیام مدعی شد: واقعاً امیدوارم مقامات ایرانی پیامی که بار‌ها رئیس‌جمهوری فرانسه و اینجانب برای آزادی ایشان منتقل کرده‌ایم را بشنوند. این در حالی است که روز اول فروردین، در جریان تبادل زندانی، ایران «رولاند گابریل مارشال» تبعه فرانسوی را در ازای بازگشت جلال روح الله نژاد، آزاد کرد.
 
کنایه کرونایی به بی‌بی‌سی

علی علیزاده، کارشناس سیاسی مقیم خارج ابتلای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به کرونا را یک رسوایی بزرگ برای این دستگاه استعماری انگلیس دانست. بی بی سی، این رسانه خبری دروغین استعمار پیر از روز نخست تاسیس خود ثابت کرد که از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به ایران و ایرانی فروگذار نکرده است. انتشار خبر‌های دروغ، سیاه نمایی و کارشناسی‌های یکطرفه و مغرضانه از ابزار‌های این رسانه استعماری برای ضربه زدن به کشور ما بوده است. همین حدود یک ماه پیش بود که پس از ابتلا تعدادی از مقامات کشورمان به کرونا این رسانه دروغین با پروپاگاندای استعماری خود تلاش کرد با ارائه تحلیل‌های مغرضانه و نادرست به ایرانیان القا کند که ابتلا مقامات ایرانی به کرونا ناشی از پنهانکاری آن‌ها بوده است. این در حالی است که حالا خبر ابتلای چارلز، پسر ارشد ملکه انگلیس و همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به کرونا رسانه‌ای شده است.
 
حسین علیزاده، کارشناس سیاسی مقیم خارج با اشاره به این موضوع در توئیتی نوشت: «یک ماه پیش بی‌بی‌سی فارسی و حسین باستانی دلیل ابتلای سیاستمداران ایرانی به کرونا را پنهانکاری و دروغگویی استثنایی جمهوری اسلامی اعلام کردند. حالا امروز تست کرونای بوریس جانسون مثبت اعلام شد. هیچ چیز مثل کرونا پروپاگاندای استعماری بی‌بی‌سی فارسی را رسوا و بی‌آبرو نکرد.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار