معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مناسب بودن شرایط آب و هوایی برای ظهور و اپیدمی شدن بیماری‌های برگی گندم، جو و کلزا؛ کشاورزان مزارع را با قارچ کش سم پاشی کنند.
کد خبر: ۸۳۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ 28 March 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: حسین پژمان گفت: با توجه به مناسب بودن شرایط آب و هوایی برای ظهور و اپیدمی شدن بیماری‌های برگی گندم، جو و کلزا؛ کشاورزان مزارع خود را در اسرع وقت با قارچ کش سم پاشی کنند.

او تصریح کرد: قارچ کش مناسب بیماری‌های برگی شامل تیلت، فولیکور، امیستاراکسترا و ... است.

پژمان افزود: مجموعه بیماری‌های برگی مانند زنگ زرد، سپتوریوز، سفیدک سطحی و سایر لکه برگی می‌توانند تا ۵۰ درصد محصول را کاهش دهند.

او ابراز کرد: استفاده از قارچ کش ظهور گره دوم ساقه و ظهور برگ پرچم (برگ زیر خوشه) انجام می‌شود که اگر کشاورزان با محدودیت مواجه باشند یک مرحله سم پاشی در زمان ظهور برگ پرچم نیز می‌تواند نتایج مناسب و افزایش درآمد اقتصادی برای کشاورزان داشته باشد.

این مقام مسئول یادآور شد: طبق آزمایشات انجام شده در داخل و خارج از کشور در شرایط وجود بیماری با کاربرد ترکیبات قارچ کش می‌توان عملکرد گندم را برحسب پتانسیل ارقام و اقلیم کشت حداقل ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم در هکتار افزایش داد.

پژمان بیان کرد: برای مبارزه با بیماری‌های برگی گندم می‌توان با حداقل یک مرحله سم پاشی ترکیبات قارچ کش با قیمت مناسب مانند تیلت با هزینه حداکثر ۲۰۰ هزار تومان در هکتار (هر لیتر ۱۰۰ هزار تومان به علاوه ۱۰۰ هزار تومان هزینه سم پاشی)، حداقل یک میلیون تومان ارزش افزوده ناشی از افزایش عملکرد محصول در واحد سطح ایجاد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کشاورزان خواست برای حصول نتیجه بهتر قبل از استفاده از هر نوع قارچ کش با کارشناسان حفظ نباتات و یا کلینیک‌های کشاورزی مشورت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار