به همت دانشجویان مخترع سمنانی؛
به گزارش تابناک سمنان: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان از تولید قاشق هوشمندی برای بیماران پارکینسونی و کسانی که دچار مشکلات عصبی هستند، خبر دادند.
کد خبر: ۸۳۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹ 29 March 2020

دو دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه ای پسران سمنان توانسته اند قاشقی را بسازند که می‌تواند از شدت لرزش دست این بیماران کاسته و در خوردن غذا به آن‌ها کمک کند.


به گزارش تابناک سمنان به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان،رضا نوری یکی از مجریان این طرح ، در خصوص قاشق هوشمندی که ابداع کرده اند ، گفت: این قاشق نه تنها مخصوص بیماران پارکینسونی است بلکه کسانی که دچار لغزش و مشکلات عصبی هستند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند تا هنگام غذا خوردن مشکلی نداشته باشند.

ایشان با اشاره به جمعیت مبتلایان به پارکینسون در جهان افزود: از آنجا که یک درصد افراد مبتلا به این بیماری در ایران زندگی می‌کنند نیاز است تا شرایط زندگی آنها بهبود یابد از این رو در مطالعات خود اقدام به طراحی و ساخت قاشق‌های ویژه برای این دسته از بیماران انجام دادم.

وی در این باره توضیح داد: بيماري پاركينسون يك بيماري دستگاه عصبي مركزي است كه بيشتر در سالمندان ديده مي شود و هنگامي رخ مي دهد كه نواحي خاصي از مغز توانايي خود در توليد دوپامين (ناقل عصبي مغز) را از دست مي دهند و اين بيماري از جمله بيماري هاي مغز و اعصاب است كه بر اساس آمار جهاني از هر ‎ 100نفر با سن بالاي ‎ 60سال، يك نفر به آن مبتلا مي شود.

دانشجوی رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه ای پسران سمنان با اشاره به وجود موتورهایی در داخل این قاشق یادآور شد: این موتورها با اندازه گیری میزان اغتشاش وارد شده به دست متناسب با آن پاسخ می‌دهد یا به نوعی حرکت عکس اعمال شده را ایجاد می‌کند تا دست تا حدی ثابت بماند. از این طریق بیمار می‌تواند بدون نیاز به کمک غذای خود را میل کند.

این محقق، قابلیت تعویض و شستشوی بخش جلویی قاشق را از مزیت‌های دیگر این محصول نام برد و گفت: علاوه بر آن این محصول به گونه‌ای ساخته شده که می‌توان چنگال هم روی نوک آن نصب کرد.


این دانشجوی مخترع با بیان اینکه این محصول می‌تواند با اقداماتی ، به تولید انبوه برسد، افزود: طراحی این قاشق به این صورت است که با لرزش دست عکس العملی معکوس نشان می‌دهد و نمی‌گذارد محتوای درون قاشق به بیرون بریزد و تعادل شخص را حفظ می‌کند.


نوری در ادامه با عنوان این مطلب که با تخمین تمامی هزینه‌ها چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای ساخت این وسیله صرف کرده ام و در حال حاضر به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: به غیر از ایران، دو کشور دیگر آمریکا و چین هم توانستند چنین محصولی تولید کنند که قیمت این نمونه‌های مشابه در بازار حدود ۵ میلیون تومان است. طبیعتا ساخت کالای داخلی با همان کیفیت می‌تواند با هزینه کمتری به دست مصرف کننده برسد.

شایان ذکر است رضا نوری را در این اختراع مجتبی زارع مقدم یاری رسانده است و این دو محقق از دانشجویان برتر رشته مهندسی برق دانشکده فنی و حرفه ای پسران سمنان می باشند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار