منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنعت استان فارس حال و روز خوبی ندارد، به تشریح دلایل این موضوع پرداخت.
کد خبر: ۸۳۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸ 30 March 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم:جعفر قادری با اشاره به اینکه صنعت استان فارس حال و روز خوبی ندارد، اظهار داشت: مقیاس تولید در واحدهای صنعتی استان مقیاس بزرگ نیست و واحدهای صنعتی استان ظرفیت بالایی ندارند.

وی با تشریح دلایل وضعیت صنعت استان فارس گفت: بیشتر واحدهای صنعتی در استان غیربومی و خانوادگی هستند، صنعتگران از ظرفیت بازار بورس برای جذب سرمایه‌های فارسی‌ها و غیر فارسی‌ها استفاده مناسبی نداشته‌اند علاوه بر آن زنجیره تولید در واحدهای صنعتی استان کامل نیست و آسیب‌پذیری واحدهای صنعتی استان در مقابل شوک‌های اقتصادی زیاد است.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: عموم مردم استان فارس دارای فرهنگ مشارکتی و سهامداری نیستند بنابراین بیشتر نقدینگی مردم در بانک‌ها پس‌انداز شده در حالی که در دیگر استان‌ها تسهیلات جذب صنعت می‌شود.

قادری با بیان اینکه در استان هلدینگ‌های تخصصی شکل نگرفته است و سرمایه‌گذاران قَدَر و بزرگ برای ورود به حوزه‌های مختلف صنعتی در استان وجود ندارد، بیان کرد: صنایع استان بر مبنای مزیت‌های نسبی استان شکل نگرفته است، ما در استان از مزیت نفت و گاز و پتروشیمی، معدن و بخش کشاورزی و صنعت الکترونیک به درستی استفاده نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که از تشکل‌های اقتصادی چه انتظاری می‌رود عنوان کرد: تشکل‌های اقتصادی استان باید برای رفع کاستی‌های صنعت استان ورود کرده و کارهای جدی را سازماندهی کنند؛ اگر امروز مردم نقدینگی خود را پس‌انداز می‌کنند به این دلیل است که واحدهای اقتصادی و صنعتی استان بورسی نشده‌اند.

 

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم تصریح کرد: تشکل‌های اقتصادی استان باید کمک کنند تا واحدهای کوچک مقیاس استان بزرگ شده و توسعه پیدا کنند، باید با ادغام‌های افقی و عمودی واحدهای صنعتی در استان هلدینگ‌های بزرگ شکل بگیرد و این هلدینگ‌ها وارد سرمایه‌گذاری‌های کلان شوند.

قادری با بیان اینکه تشکل‌های اقتصادی باید در دریافت مجوزهای تاسیس و ورود سرمایه‌گذاران جدید تسهیل‌کننده باشند، اظهار داشت: متولیان تشکل‌های اقتصادی نباید خودشان مانعی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید باشند.

وی گفت: این تشکل‌ها باید دست سرمایه‌گذاران جدید را بگیرند، فضای کسب و کار در استان فضای سهل و آسانی نیست روحیه پرسشگری در تشکل‌های اقتصادی باید به گونه‌ای تقویت شود که مسئولین غیرپاسخگو ناچار شوند صحنه را به نفع مسئولین پاسخگو خالی کنند.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم بیان کرد: انتظار این است که تشکل‌های اقتصادی استان از ظرفیت‌ نیروهای تخصصی موجود در استان بیشتر استفاده کند، باید به نیروهای خلاق، خوش فکر و مبتکر استان میدان داده شود.

قادری تصریح کرد: تشکل‌های اقتصادی استان باید در جهت کارآفرینی و تجاری‌سازی یافته‌های علمی را بیشتر به کار ببندند، نباید اختراعات و ابتکارات فارسی‌ها در سایر استان‌ها تبدیل به محصول شود.

وی افزود: انتظار بر این است که صندوق‌های حامی ابتکارات و اختراعات در استان بیشتر تقویت شود نیاز داریم منابع کافی برای تجاری‌سازی یافته‌های علمی فراهم شود.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از تشکل‌های صنعتی استان انتظار نداریم که در کارهای خیر وارد شوند توسعه صنعت، اشتغال و افزایش درآمد سرانه استان از هر کار خیری واجب‌تر و ضروری‌تر است اگر صنعت رونق داشته باشد قطعا کار خیر هم انجام می‌شود.

قادری عنوان کرد: برای استانی مانند استان فارس با سطح بالای دسترسی به سرمایه ایرانیان در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس این صنعت ضعیف و عقب افتاده قابل قبول نیست، برای استان با ظرفیتی مثل فارس محدود شدن رشته‌های صنعتی به چند رشته پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه فارس باید در این زمینه عقب افتادگی‌های خود را جبران کند، تصریح کرد: مسئولان استانی باید در اسرع وقت تکلیف سرمایه‌گذاری در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی فارس را مشخص کنند مگر در یک استان چقدر فرصت‌های قابل تکرار است که به راحتی بتوان از این فرصت‌ها صرف نظر کرد.

منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به گونه‌ای برخورد کرد که فرصت‌های جدیدی ایجاد شود و از دست دادن فرصت‌ها قابل گذشت نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار