محمدجواد فتحی
می‌خواهیم با استانی شدن انتخابات مجلس، ضعف عدم وجود مجلس تخصصی یا مجلس سنا را جبران کنیم، اما این جبران شدنی نیست. ما باید دو مجلس داشته باشیم و همه کشور‌های پیشرفته دنیا به این سمت رفتند. آمریکا سه مجلس دارد یعنی علاوه بر سنا و مجلس نمایندگان، کنگره هم دارد.
کد خبر: ۸۳۶۹۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 20 May 2019
یک نماینده مجلس گفت: باید نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی باشند که انتظارات و توقعات جامعه را اعلام کنند. یک مجلس دیگر هم باید تخصصی باشد که آن‌ها انتظارات مردم را در فرمت‌های علمی، و دقیق شکل قانون بدهد. هر کدام از این دو مجلس که وجود نداشته باشد ضعف قانون گذاری به قوت خود باقی است و در قانون اصلاح انتخابات این ضعیف را مرتفع نکرده ایم.

محمد جواد فتحی نماینده تهران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال با اشاره به ایرادات شورای نگهبان از قانون استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: قانون انتخاباتی که مجلس تصویب کرده و به شورای نگهبان ارسال شد مشکل نظام قانون گذاری را مرتفع نمی‌کند، چون مشکل نظام قانون گذاری ما اساسا عدم وجود یک مجلس تخصصی در کنار مجلس شورای اسلامی است.

او ادامه داد: در واقع در یک نظام پیشرفته و آرمانی که بخواهد به خوبی قانون گذاری کند و قوانین متقن، قابل دفاع و شفاف تصویب کند مستلزم این است که دو قانون گذار در کنار هم به امر قانون گذاری بپردازند.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم وجود دو مجلس در کشور، گفت: باید نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی باشند که انتظارات و توقعات جامعه را اعلام کنند. یک مجلس دیگر هم باید تخصصی باشد که آن‌ها انتظارات مردم را در فرمت‌های علمی، و دقیق شکل قانون بدهد. هر کدام از این دو مجلس که وجود نداشته باشد ضعف قانون گذاری به قوت خود باقی است.

فتحی افزود: در قانون اصلاح انتخابات این ضعیف را مرتفع نکرده ایم و تنها در این قانون گفتیم از یک نماینده مجلس عوام انتظار داریم که یک کار تخصصی هم انجام دهد که این موضوع امکان پذیر نیست.

او با اشاره به پیامک‌های مردم در امور مختلف، تاکید کرد: روز گذشته از سوی موکلینم ۷۶۲ پیامک آمده است که از این میان ۷۵۰ پیامک در مورد تعویق کنکور سراسری است. اما با این حجم از تقاضا‌های مردمی بنده چگونه می‌توانم کار تخصصی انجام دهم؟ و چگونه می‌توانم ذهنم را معطوف به کار تخصصی کنم؟ من به عنوان نماینده مردم باید انتظارات مردم را اعلام کنم و برای آن‌ها راهکار اعلام کنم منتها قطعا کار تخصصی آن از عهده نماینده خارج است.

این عضو فراکسیون امید گفت: ما می‌خواهیم با استانی شدن انتخابات مجلس، ضعف عدم وجود مجلس تخصصی یا مجلس سنا را جبران کنیم، اما این جبران شدنی نیست. ما باید دو مجلس داشته باشیم و همه کشور‌های پیشرفته دنیا به این سمت رفتند. آمریکا سه مجلس دارد یعنی علاوه بر سنا و مجلس نمایندگان، کنگره هم دارد.

فتحی ادامه داد: رای من نسبت به استانی شدن انتخابات مجلس ممتنع بود، چون فکر می‌کنم که مشکل نظام قانون گذاری ما این نیست. انتخابات مجلس چه استانی باشد و چه شهرستانی ممکن است یک درصدی تغییر ایجاد شود. اما اینکه ما انتظار داریم که یک نظامقانون گذاری صحیحی شکل بگیرد که از آن قوانین قابل دفاعی صادر شود قطعا نه با این قانون انتخابات فعلی این امر شدنی است و نه با قانون انتخاباتی که اصلاح شده و به شورای نگهبان رفته است.

او با بیان اینکه قانون اساسی اجازه تشکیل دو مجلس را نمی‌دهد، گفت: زمانیکه در قانون اساسی امکان دو مجلس شدن، وجود ندارد چرا ما باید ۳ ماه وقت مجلس را بگیریم و کار‌های مهم را زمین بگذاریم.

این نماینده مجلس در خصوص سرنوشت استانی شدن انتخابات مجلس، تاکید کرد: اصلاح قانون انتخابات، به انتخابات مجلس یازدهم نمی‌رسد، چون در کش مکش شورای نگهبان زمان طولانی برای اصلاح ایرادات و ابهامات صرف می‌شود و بعد از آن هم مجلس می‌خواهد در مواردی مقاومت کند و موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود؛ بنابراین تصویب این قانون زمان طولانی را نیاز دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار