شهردار فیروزآباد خرداد سال ۹۸ استعفا کرد و این شهر تاکنون(‌فروردین ۹۹) شهردار ندارد که مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری فارس می‌گوید: اختیارات استاندار در صدور حکم برای شهردار محدود و مقید به قوانین خاص و عام است و گزینه پیشنهادی شرایط اختصاصی تصدی این منصب منطبق با مصوبه هیات وزیران را ندارد.
کد خبر: ۸۳۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 07 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:پرویز کهندل مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری فارس در مورد انتقادهای رییس شورای اسلامی شهر فیروزآباد مبنی بر عدم صدور حکم شهردار توسط استاندار گفت: به استناد تبصره سه ذیل ماده ۸۰ قانون شوراها، شهردار به پیشنهاد شورای اسلامی شهر و با حکم استاندار منصوب می شود.
وی با بیان اینکه فردی که قرار است شهردار شود باید صلاحیت های اختصاصی و عمومی لازم را داشته باشد، گفت: صلاحیت استاندار در صدور حکم شهردار یک صلاحیت محدود و مقید قوانین عام و خاص است یعنی وقتی فردی به عنوان گزینه پیشنهادی معرفی می شود باید شرایط اختصاصی مندرج در آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار موضوع مصوبه هیات وزیران را داشته باشد.
این مقام استانداری فارس اظهار داشت: برای هر شهری با توجه به جمعیت آن شهر، شهردار باید مدرک تحصیلی و سابقه اجرایی را دارا باشد.
کهندل افزود: طبق ردیف ۳ از بند چ ذیل ماده ۳۳ آیین نامه مذکور، برای شهر فیروزآباد قانون می گوید گزینه پیشنهادی باید دارای سابقه مدیریت میانی باشد که سابقه مدیریت میانی طبق مصوبه شورای عالی اداری، داشتن پنج سال سابقه اجرایی در حد معاون مدیرکل است.
وی ادامه داد: جهانبخش حیدری گزینه پیشنهادی شورای اسلامی شهر فیروزآباد تنها ۱۵ سال سابقه وکالت و یک دوره سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر داشته است که این سوابق به عنوان سابقه اجرایی محسوب نمی شود.
وی اضافه کرد: طبق دستورالعمل وزارت کشور هر چهار سال عضویت شورای اسلامی یک سال سابقه اجرایی محسوب می شود که گزینه پیشنهادی شورای شهر فیروزآباد، چهار سال سابقه عضویت در شورا را دارد و یک سال سابقه کار اجرایی برای او محسوب می شود، در صورتی که وی باید پنج سال سابقه اجرایی(مدیریت میانی) داشته باشد.
مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری فارس گفت: پس از معرفی گزینه پیشنهادی از سوی شورای اسلامی شهر فیروزآباد به آنان اعلام کردیم در اجرای ماده ۳ آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار موضوع مصوبه چهارم دی ماه ۱۳۹۷ هیات وزیران و به استناد ردیف ۳ بند چ ذیل ماده سه آیین نامه یاد شده مشارالیه فاقد شرایط لازم به لحاظ سوابق اجرایی جهت تصدی سمت شهردار است.
کهندل افزود: همچنین به آنان اعلام شد به منظور جلوگیری از رکود فعالیت های عمرانی و خدماتی شهرداری فیروزآباد، شورای اسلامی شهر بر اساس تبصره ذیل ماده ۸۳ قانون شوراهای اسلامی کشور و برابر مفاد آیین نامه با لحاظ گرایشهای تحصیلی مندرج در دستورالعمل مورخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ وزیر کشور نسبت به انتخاب فرد واجد شرایط دیگری اقدام کند.
وی ادامه داد: وقتی به روشنی به شورای اسلامی شهر اعلام شده گزینه پیشنهادی سابقه اجرایی لازم درج شده در آیین نامه را ندارد و استاندار اختیارش برای صدور حکم شهردار محدود و مقید به قوانین خاص و عام است، اینها به این موارد اعتنا نمی کنند و بر انتصاب گزینه پیشنهادی اصرار می کنند.
وی اضافه کرد: بنابراین هر پیشنهادی که واجد شرایط مندرج در آیین نامه نباشد، آن پیشنهاد مغایر با الزام مندرج در ماده ۸۰ قانون شوراها و فاقد وجاهت قانونی است.
مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری فارس گفت: پس از اصرار آنان پرونده به هیات حل اختلاف استان ارجاع داده شد که این هیات طبق آیین نامه احراز تصدی سمت شهردار اعلام کرد فرد معرفی شده شرایط اختصاصی شهردار شدن را ندارد.
کهندل افزود: این پرونده باید ۲۰ روزه در جلسه هیات تخلفات رسیدگی می‌شد، اما این پرونده با ۲ روز تاخیر در این هیات رسیدگی شد و شورای اسلامی شهر فیروزآباد به استناد همین تاخیر به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و گفت خارج از موعد پاسخ داده شده است.
وی ادامه داد: حتی اگر در موعد مقرر هم پاسخ داده می‌شد فرقی نمی کرد چرا که فرد معرفی شده سابقه اجرایی لازم را ندارد.
مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری فارس گفت: طبق رای شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری، استانداری ملزم شد حکم گزینه پیشنهادی شورای اسلامی شهر فیروزآباد را صادر کند.
کهندل افزود: بلافاصله و به محض ابلاغ رای شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری به استانداری، درصدد اجرای آن برآمدیم و به همین منظور از مراجع تعیین صلاحیت عمومی استعلام کردیم چون شهردار علاوه بر صلاحیت اختصاصی باید دارای صلاحیت عمومی نیز باشد.
وی ادامه داد: شهرداری جزو مشاغل مدیریتی است و مشاغل مدیریتی جزو مشاغل حساس محسوب شده و اخذ استعلام برای مشاغل حساس الزامی است.
مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری فارس گفت: در پاسخ به استعلام در خصوص صلاحیت های عمومی از سوی مراجع ذیربط اعلام شد این انتصاب به صلاح نمی باشد.
کهندل افزود: دیوان عدالت اداری به لحاظ صلاحیت های اختصاصی رای به صدور حکم گزینه پیشنهادی شهرداری فیروزآباد داده اما مراجع ذیربط به عنوان مرجع تعیین صلاحیت عمومی اجازه صدور حکم را نمی دهد.
وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر فیروزآباد با مراجعه به شعبه ۶ اجرای احکام دیوان عدالت اداری، اعلام کرد که استانداری رای شعبه ۴۵ را اجرا نمی‌کند.
وی بیان کرد: به شورای اسلامی شهر فیروزآباد اعلام کرده‌ایم که مراحل اجرای حکم در استانداری در حال انجام است اما گزینه معرفی شده تایید صلاحیت نشده، بنابراین قوانین عام و خاص دست استانداری را برای صدور حکم بسته است.
مدیرکل دفتر شهری و امور شوراهای استانداری فارس گفت: شورای اسلامی شهر فیروزآباد، عطا جوکار را به عنوان گزینه جدید برای تصدی شهرداری این شهر معرفی کرد اما پس از معرفی وی جهانبخش حیدری که گزینه قبلی این شهرداری بود از دیوان عدالت اداری دستور موقت را گرفته و این به معنای آن است که تا پرونده قبل تعیین تکلیف نشود اجازه مطرح شدن گزینه دیگری وجود ندارد.
کهندل افزود: باید پرونده اولیه در دیوان عدالت اداری بسته شود تا شورای اسلامی شهر فیروزآباد بتواند فرد دیگری را معرفی کند.
کهندل افزود: در حال حاضر که گزینه معرفی شده قبلی شرایط لازم را برای تصدی شهرداری فیروزآباد ندارد، بنابراین طبق قانون شوراها انتخاب و معرفی گزینه پیشنهادی واجد شرایط برای تصدی سمت شهردار از جمله وظایف قانونی شورای اسلامی شهر است.

فاصله مرکز این شهرستان با شیراز حدود ۹۰ کیلومتر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار