سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری
اینکه برخی پزشکان فاوی‌پیراویر تجویز می‌کنند و شنیده ها حکایت از فروش این دارو در بازار سیاه یا به اصطلاح عمومی، بازار ناصر خسرو دارد، از منظر قانونی قابل پیگرد است به ویژه اینکه مشخص است کدام پزشک چنین تجویزی داشته و بیماران را روانه بازار سیاه کرده است. البته گزارش ها نشان می‌دهد آنچه در بازار سیاه به عنوان داروی فاوی‌پیراویر به فروش می‌شد، جعلی است.
کد خبر: ۸۳۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 09 April 2020
تابناک اجتماعیسخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جز آنکه برخی مبتلایان هیچ گونه علائمی ندارند، مشخص شده بود که برخی مبتلایان علائمی در حد نابویایی و ناچشایی دارند و حالا یک علامت دیگر هم اضافه شده است: «چشم صورتی» یا Pink Eye که در آن رنگ عنبیه چشم مبتلایان ملاک قرار می‌گیرد.

به گزارش «تابناک»، دکتر کیانوش جهانپور در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص مطالبی که غربی ها درباره گرایش سازمان بهداشت جهانی به چین مطرح کرده‌اند گفت: در پاسخ به اینکه امروز برخی می‌گویند WHO «چین محور» است باید به اظهار نظرهایی که در گذشته مطرح شده و این سازمان را «آمریکا محور» خوانده اشاره کرد که هر دو اظهارات سیاسی هستند و اغراض سیاسی را دنبال می‌کنند.
 
وی افزود: همان گونه که پیشتر هم گفته ام، از روز اول مطابق سخنان وزیر محترم بهداشت کوشیدیم تا قطار سلامت را به لوکوموتیو سیاست متصل نکنیم و بر این اساس رویکرد سیاسی در همکاری با سازمان بهداشت جهانی نداریم و خیلی هم نشانه ای از سیاست در کارشان ندیده‌ایم. اینکه دولت آمریکا در زمانی که باید به سمت مسئولیت مشترک و اقدام مشترک برویم، چنین رفتاری نشان می‌دهد، تاکید بر این واقعیت است که ویروس کرونا از ویروس دونالد ترامپ خطرناک تر نیست!
 
«چشم صورتی» هم از علائم ابتلا به کووید ۱۹ است/ فروش فاوی‌پیراویر جعلی در بازار سیاه قابل پیگیرد است/ ترافیک این روز‌ها می‌تواند در رعایت «فاصله گذاری اجتماعی» باشد/ ویروس کرونا از ویروس «ترامپ» خطرناک‌تر نیست
 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص تجویز داروی «فاوی‌پیراویر» به رغم حاشیه های چند وقت اخیر و تاکید مسئولان وزارت بهداشت بر مجوز نداشتن این دارو، گفت: اینکه برخی پزشکان فاوی‌پیراویر تجویز می‌کنند و شنیده ها حکایت از فروش این دارو در بازار سیاه یا به اصطلاح عمومی، بازار ناصر خسرو دارد، از منظر قانونی قابل پیگرد است به ویژه اینکه مشخص است کدام پزشک چنین تجویزی داشته و بیماران را روانه بازار سیاه کرده است.
 
نرخ مرگ و میر (Death Rate) چگونه تعیین می‌شود؟
جهانپور در پاسخ به این سوال به محاسبه غلط نرخ مرگ و میر در برخی گزارش ها اشاره می‌کند و می‌گوید: نرخ مرگ و میر عبارت است از میزان فوتی ها تقسیم بر فوتی‌ها+بهبودیافتگان. یعنی میزان مرگ و میر به نسبت میزان بیمارانی که تعیین تکلیف شده‌اند نه جمع مبتلایان. بر این اساس است که میانگین جهانی بالاست وگرنه فوتی ها به نسبت مبتلایان عدد کمتری می‌شود که روش مورد تایید اپیدمیولوژیست ها نیست.
وی افزود: البته گزارش ها نشان می‌دهد آنچه در بازار سیاه به عنوان داروی فاوی‌پیراویر به فروش می‌شد، جعلی است و مصرف این داروی جعلی ممکن است عواقبی برای بیماران داشته باشد و حتی سلامت ایشان را به خطر بیاندازد.
 
جهانپور در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ترافیک این روزهای شهرهایی مانند تهران، آن هم در آستانه اجرای گام بعدی فاصله گذاری و بازگشت به کار برخی مشاغل، گفت: بازگشت مشاعل به صورت تدریجی و با احراز سلامت افراد و شاغلان انجام می‌شود. اگر از ما به عنوان وزارت بهداشت بپرسید، که قطعا علاقمندیم تا کل کشور تعطیل باشد تا همه در خانه ها باشند و در را قفل کنند که در آن صورت ما هم از هفته بعد لازم نیست سر کار برویم چون فردی بستری نمی‌شود، اما چنین امری نه ممکن و نه مطلوب است و باید شرایط اقتصادی و واقعیت‌های اجتماعی جامعه را در نظر بگیریم.

وی افزود: ما درباره اقدامات ناممکن و نامطلوب صحبت نمی‌کنیم باید همه شاخص‌های مرتبط با اقتصاد و اقتصاد سلامت را در نظر بگیریم؛ حفظ اشتغال و معیشت مردم مهم است و امروزه درآمد و اشتغال مردم یکی از عوامل مهم اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. در ستاد ملی کرونا هم فقط مسئولان حوزه سلامت حضور ندارند بلکه همه شاخص‌ها و الزامات اقثصادی، اجتماعی در اتخاذ تدابیری مانند بازگشایی مشاغل به صورت تدریجی از ۲۳ فروردین در کشور در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ترافیک روز‌های اخیر هم به جز بخشی که مربوط به عشاق و زوج‌های جوان است، یا آنهایی که ساده انگاری می‌کنند یا تداوم طرح فاصله گذاری را ندید می‌گیرند و تردد غیر ضروری دارند، بخش مهمی از آن به این دلیل است که مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نمی‌کنند و با اتومبیل‌های شخصی به سر کار می‌روند که اگرچه این خودروهای تک سرنشین موجب افزایش آلودگی هوا و ترافیک می‌شوند، اما در فاصله گذاری موثر هستند.
 
وی افزود:به عبارت بهتر، اینکه مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و ترافیک این روزها را موجب شده، در تقابل با فاصله گذاری نیست و حتی می‌توان تاکید کرد در راستای فاصله گذاری اجتماعی بوده است.
 
«چشم صورتی» هم از علائم ابتلا به کووید ۱۹ است/ فروش فاوی‌پیراویر جعلی در بازار سیاه قابل پیگیرد است/ ویروس کرونا از ویروس «ترامپ» خطرناک‌تر نیست!/ ترافیک این روز‌ها می‌تواند در رعایت «فاصله گذاری اجتماعی» باشد/ وضعیت «ترکیه» قرمزتر از تهران است/ درباره «شهدای سلامت» آمار نمی‌دهیم
 
جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص نتیجه تست‌های گرفته شده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست روز گذشته گفت: ما چنین شاخصی در گزارش دهی در حوزه اپیدمیولوژیک در جهان نداریم، ضمن اینکه اطلاعات بیمار مختص به خود فرد است و اجازه انتشارش را نداریم. ممکن است خود فرد تمایل به انتشارش را داشته باشد اما ما مجاز نیستیم. ملت هم جزیی از ملت است و آمارش هم در آمار ملی ارائه می‌کنیم. اگر چنین شاخصی وجود داشت، قطعا بریتانیا باید اعلام می‌کرد که نصف کابینه‌اش مثبت شده است!
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص شناسایی برخی موارد ابتلا پیش از 30 بهمن 98، گفت: زمانی که بیماری در کشورمان شناسایی شد، یک ساعت هم نشد که اعلام کردیم. تاکید داریم به محض تشخیص قطعی اعلام کردیم و نمی‌گوییم قبلا بیمار نداشتیم؛ شاید داشتیم و شناسایی نشده بود. ممکن است برخی بگویند در شناسایی همین افراد در قم پزشک کوتاهی کرده که این گونه نیست چراکه بر اساس پروتکل عمل کرده و این افراد نه به چین سفر کرده بودند و نه ارتباط مستقیمی با افراد سفر کرده به این کشور داشتند. این در تاریخ ثبت خواهد شد که فاصله تشخیص قطعی تا اعلام کرونا در کشورمان به یک ساعت نکشید.

اگر جایی پروتکل رعایت نشد، چه باید کرد؟ سخنگوی وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: پروتکل هم مثل قانون؛ ممکن است برخی از آن تخطی کنند، همان گونه که قانونی در جهان نیست که همه رعایتش کنند و آنهایی که اجرایش نمی‌کنند متخلف نامیده می‌شوند و تحت تعقیب قرار می‌گیرند. به این منظور در کشور ما هم سامانه سجام تعیین شده که می‌توانید با مراجعه به آن موارد تخطی را اطلاع بدهید تا پیگیری و با متخلف برخورد شود. محرمانه ماندن اطلاعات شمایی که گزارش می‌دهید، از جمله شاخصه های این گزارش دادن است.
سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا درباره هشدار‌های دکتر زالی، فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران گفت: هشدار دکتر زالی در مورد تهران درست است و من این هشدار را در مورد همه جهان می‌دهم: در پاندمی هستیم و نباید تصور کنیم وضعیت عادی شده است. به جهان هشدار می‌دهیم چون به عنوان مثال به نظر می‌رسد که وضعیت ترکیه خطرناک تر و قرمز تر از تهران است، چراکه شاید تهران پیک اصلی را پشت سر گذاشته باشد. این را آمارها نشان می‌دهد که اگرچه موارد مشکوک بستری شده افزایش یافته اما تنها دیروز در تهران 800 نفر بهبود و ترخیص از بیمارستان به ثبت رسیده که 1.5 برابر بستری شده هاست.
 
وی افزود: هشدار برای این است که مردم در همه جا مراقبت‌ها را معمول داشته باشند و در هفته ماه‌های آینده ادامه دهند. اینکه می‌گوییم وضعیت مدیریت شده است به این معنی نیست که اوضاع عادی شده، بلکه مچنان هفته‌های زیادی برای مبارزه باقی مانده است و وضعیت مدیریت شده به شدت شکننده است.
 
جهانپور در پاسخ به سوالی در خصوص آمار شهدای سلامت، گفت: آخرین آماری که داشتیم (شاید حدود دو هفته قبل)، بیش از 43 شهید بود اما از آنجایی که موضوع مورد تایید مقام معظم رهبری این بوده که آن دسته از کارکنان نظام سلامت که مستقیما درگیر مقابله با کرونا بودند، شهید محسوب شوند، ظرافت هایی مطرح است که نیازمند دقت است. از جمله اینکه آیا درگذشتگانی از همکارانمان که مستقیما درگیر مقابله با کرونا نیستند، شهید محسوب خواهند شد یا خیر. بر این اساس کمیته ای تعیین شد تا شرح حال و تاریخچه ابتلا و خدمت افراد را با همکاری بنیاد شهید بررسی کنند. باید منتظر باشیم این کمیته گزارش بدهد و آمار ندهیم.
 
«چشم صورتی» هم از علائم ابتلا به کووید ۱۹ است/ فروش فاوی‌پیراویر جعلی در بازار سیاه قابل پیگیرد است/ ویروس کرونا از ویروس «ترامپ» خطرناک‌تر نیست!/ ترافیک این روز‌ها می‌تواند در رعایت «فاصله گذاری اجتماعی» باشد
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ابتلای حیوانات از انسان گفت: خانواده ویروس کرونا مانند سارس که از خفاش و مرس که از شتر به انسان منتقل شد، منشا حیوانی دارد و فعلا متهم ردیف اول آن در بیماری کووید19، نوعی مورچه خوار با نام پانگولین است. البته چون در حیطه علوم تجربی هستیم، هیچ چیز قطعی نیست. همان گونه که ویروس از حیوان به انسان منتقل شده، انتقال آن از انسان به حیوان هم ممکن است، همان گونه که مواردی از ابتلا به گربه سانان منتشر شده یا حتی در کشور خودمان گزارش هایی منتشر شده بود که حکایت از ابتلای برخی سگ های که در اطراف یک مرکز درمانی در کشورمان می چرخیدند داشت.
 
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی عمل به وعده وزیر بهداشت در خصوص بیماریابی فعال تر، آن هم با تست، گفت: اکنون در کشور در ۹۵ آزمایشگاه با حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تست فعالیت می‌کنند که این ظرفیت تا ۲۰ هزار مورد در روز قابل افزایش است. اینکه می‌گویید برخی کشورها ظرفیت بیشتری دارند، بله درست است؛ «دارندگی و برازندگی». ما که ادعا نداریم ثروتمندترین و توسعه یافته ترین کشور دنیا در حوزه تست PCR هستیم اما در قیاس با کشورهای همترازمان وضعیت خیلی خیلی خوبی داریم، همچنین ظرفیت آزمایشگاهی مان به نسبت کشورهای همتراز بسیار بالاتر بوده و سرعت رشدمان هم قابل توجه و تقریبا کم نظیر است.

وی افزود: ظرفیت کشورمان در این خصوص با همکاری بخش خصوصی باز هم افزایش پیدا می‌کند و تست‌های الایزا نیز برای تشخیص وضعیت افرادی که مصونیت پیدا کرده‌اند، به کار گرفته خواهد شد و به تناسب این امور به انجام خواهند رسید. این را هم اضافه کنم که اگرچه میزان این تست در کشوری مثل آمریکا خیلی بالاست، اما ۱۰ کشوری که بیشترین میزان تست را نسبت به جمعیت دارند، عمدتا کشور‌های خیلی کوچک و کم جمعیت مثل جزایر فارو، لوگزامبورک، مالت یا لیختن اشتاین و بحرین هستند که جمعیت برخی از این کشور‌ها به اندازه یک محله تهران هم نیست.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص محل هزینه کرد مبلغ تخصیص یافته از صندوق ذخیره ارزی، گفت: این مبلغ که با دستور مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ارزی برداشت شده برای پوشش هزینه‌های بیماری کرونا بوده است که طبیعتا بخشی از این مبالغ نیز متوجه وزارت بهداشت و درمان می‌شود، اما باید بگویم که اگر معادل همه این مبلغ برداشت شده نیز به وزارت بهداشت تخصیص داده شود، معادل مبلغ بدهی صندوق‌های بیمه‌ای در ماه‌های گذشته است و باید عین همین مبلغ را برای پرداخت مطالبات جامعه پزشکی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه ما جزء معدود کشور‌هایی هستیم که بخش زیادی از پروسه درمان بیماران کرونا رایگان است، گفت: در این مدت هزینه‌های وزارتخانه افزایش یافته و این گونه نیست که قرار باشد از این مبلغ به بیمارستان های خصوصی هم پرداخت شود، مگر اینکه در اینت مدت از آنها خرید خدمت صورت گرفته باشد که هزینه اش پرداخت خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار