با طولانی شدن روند مبارزه با کرونا و نیاز عامه مردم به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در راستای مقابله با این ویروس، نبود این اقلام مشکلاتی را در استان فارس ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۳۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹ 09 April 2020

تابناک فارس به نقل از مهر: پرتکرارترین سوالی که مدتی است در اغلب تعاملات اجتماعی افراد شنیده می‌شود؛ این است که «آیا محلی برای عرضه ماسک یا مواد ضدعفونی کننده سراغ دارید؟» که پاسخ آن منفی است.

اما به راستی ماسک‌هایی که در استان و کشور توسط بخش‌های مختلف در حال تولید است چه فرایندی برای عرضه طی می‌کند و جامعه هدف عرضه ماسک‌های تولید شده، کدام بخش اجتماعی است؟

در پاسخ به سوالات فوق اینگونه می‌توان بیان کرد که اصلی‌ترین مکانیزمی که برای عرضه محصولات تولیدی در نظر گرفته شده، بر اساس نیاز موجود در مراکز درمانی و پوشش نیازهای این بخش اجتماع است، داروخانه‌ها نیز به تعداد محدود نسبت به عرضه ماسک اقدام خواهند کرد و این در حالی است که برآیند صحبت مسئولان نشان می‌دهد که هدف از عرضه نیز در جایگاه نخست بیماران و کادر درمانی است و پس از آن نسبت به پوشش نیازهای عامه مردم اقدام خواهد شد.

بر اساس آماری که در اختیار خبرنگار مهر قرار گرفته است بیش از ۸۰۰ واحد داروخانه در سطح استان فارس فعالیت می‌کنند و اگر روزانه به هریک از داروخانه‌های مستقر در استان تنها ۱۰۰ واحد ماسک داده شود، روزانه در استان فارس باید بیش از ۸۰ هزار ماسک تولید شود تا تنها پوشش دهنده نیاز ۸۰۰ واحد داروخانه مستقر در سراسر استان باشد این در حالی است که در این فرآیند نیاز واحدهای درمانی و بیمارستان‌ها لحاظ نشده است.

این موضوع برای مواد ضدعفونی کننده حادتر است و با توجه به اینکه مواد پیش‌نیاز تولید مواد ضدعفونی کننده دست، غالباً از الکل است و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید الکل در جامعه، گاهی دیده شده که شرکت‌های تولید کننده ماده ضدعفونی کننده دست که با توجه به مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام به تغییر خط کرده‌اند در تولید این ماده ضد عفونی کننده ناتوان مانده‌اند.

 

هدف تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در حال حاضر در استان فارس روزانه بیش از ۸۰ هزار ماسک تولید می‌شود و هدف گذاری در تولید ماسک این است که به مرز تولید ۲۰۰ هزار عدد در روز برسیم.

حمیدرضا ایزدی با بیان اینکه تمامی ماسک‌های تولید شده در واحدهای تولیدی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد، افزود: یکی از اهدافی که توزیع ماسک در سطح استان دنبال می‌کند، برطرف کردن نیاز واحدهای درمانی و بیمارستان‌ها است به گونه‌ای که محصولات تولید شده در واحدهای تولیدی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد و در میان بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی توزیع می‌شود.

وی افزود: برطرف کردن نیازهای عموم مردم نیز یکی دیگر از اهدافی است که سازمان صمت به دنبال آن است؛ از این رو می‌توان گفت که چشم‌انداز تولید ماسک در فارس برطرف کردن نیازهای واحدهای درمانی و پس از آن نیاز عامه مردم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در مورد تکمیل زنجیره تولید نیز خاطرنشان کرد: ۱۴ کارخانه به تجهیزات لازم مجهز شده‌اند تا امکان تولید ماسک در استان افزایش قابل توجهی داشته باشد و این کارخانه‌ها با تغییر خط نسبت به تولید ماسک اقدام می‌کنند.

وی یادآور شد: تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک توسط واحدهای صنعتی انجام می‌شود و در بسیاری از واحدها با دریافت مجوز این امکان در راستای تکمیل زنجیره تولید ماسک فراهم شده تا قطع کننده زنجیر انتقال ویروس در استان و شهر شیراز باشیم اما توزیع محصولات تولید شده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است و تمام محصولات برای توزیع در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

 

صف‌های طولانی برای خرید ماسک

بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر، خرید ماسک به قدری سخت شده که افراد برای تهیه ماسک روزانه باید ساعت‌ها در صف بایستند و برخی از داروخانه‌ها نیز از ارائه ماسک به افراد امتناع کرده‌اند و عده‌ای دیگر نیز تنها در ساعت‌های محدودی نسبت به عرضه ماسک که اقدام می‌کنند.

این در حالی است که با توجه به گفته‌های مسئولان استانی شاهد هستیم که تولید ماسک در فارس بیش از پیش رونق گرفته و اکنون فارس در مرحله برطرف کردن نیازهای افراد در این زمینه است با این حال بعد از ظهرهای هر روز شاهد هستیم که در مقابل داروخانه صف‌های مختلفی برای خرید ماسک آن هم به صورت تک واحدی ایجاد می‌شود البته نباید این نکته را فراموش کرد که برخی از هایپر مارکت های سطح شهر نیز نسبت به عرضه ماسک آن هم بدون هیچ گونه حفاظ محافظت‌کننده اقدام می‌کنند.

توزیع ۲.۵ میلیون ماسک در فارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این زمینه گفت: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان فارس میان مراکز درمانی توزیع شده است.

مهرزاد لطفی با بیان اینکه ماسک مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور از سوی وزارت بهداشت تأمین می‌شود، گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس در استان و افزایش نیاز به اقلام بهداشتی از جمله ماسک، ۲.۵ میلیون ماسک در داروخانه‌ها و بخش‌های مختلف استان فارس توزیع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از توزیع حدود ۵۰۰ هزار ماسک در سازمان‌های خدمات رسان دولتی و خصوصی خبر داد و اظهار کرد: بقیه موارد در مراکز بهداشتی درمانی خصوصی و دولتی استان توزیع شده که در راستای پیشگیری از شیوع کروناویروس نقش بسزایی داشته است.

لطفی با اشاره به ارائه حدود ۸۰۰ هزار ماسک ارسال شده از سوی وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان، یادآور شد: از اقدامات مهم ستاد مقابله با کروناویروس در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نظارت مستمر بر نحوه توزیع ماسک در داروخانه‌ها و دیگر بخش‌ها بوده که به صورت شبانه روزی صورت گرفته است.

با توجه به اینکه جمعیت استان فارس بر اساس آخرین سرشماری، بالغ بر ۵ میلیون نفر برآورد شده و روزانه نیز در فارس بالغ بر ۸۰ هزار ماسک تولید می‌شود برای اینکه تمامی افرادی که در فارس زندگی می‌کنند حداقل یک ماسک داشته باشند باید ۶۲ روز تمامی تولیدکنندگان ماسک در استان نسبت به تولید اقدام کنند تا این نیاز تأمین شود.

این در حالی است که از دوم اسفند ۹۸ که موضوع کرونا در جامعه مطرح شد تاکنون بیش از ۵۰ روز گذشته و اگر روزانه ۸۰ هزار ماسک در فارس تولید می‌شد اکنون باید ۴ میلیون ماسک در استان فارس تولید و مصرف شده بود پس حتی با وجود تاکید مدیران هنوز کلاف سردرگم تهیه ماسک در فارس وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار