دهقانی عنوان کرد: اگر بحث مالی پروژه حل شود ظرف یک سال و نیم می‌توان سد نرگسی را به پیشرفت 100درصدی رساند و آماده بهره‌برداری شود.
کد خبر: ۸۳۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹ 12 April 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: تالاب بین‌المللی پریشان در 12 کیلومتری جنوب شرق شهرستان کازرون در حاشیه جنوبی ارتفاعات زاگرس و با وسعت 43 کیلومتر مربع یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین کشور است. این تالاب به نام‌های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.

دریاچه پریشان در طول تاریخ با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی کازرون و یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری و توریست استان فارس به شمار می‌رود و خشک شدن این دریاچه در سال‌های اخیر بر میزان جذب گردشگر به شهرستان کازرون تاثیرگذار بوده است.

این دریاچه طی چند سال گذشته همانند دیگر دریاچه‌های استان فارس خشک و نابود شده است و با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.
خشک شدن دریاچه پریشان آثار سوء بر اکو سیستم منطقه وارد کرده است و تأثیر به‌سزایی در تعدیل آب و هوای منطقه دارد. این دریاچه زیستگاه اصلی پرندگان کمیاب و جانوران در حال انقراض از جمله درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و غیره است.

مسئولان استان بر این باورند که تنها راه احیای دریاچه پریشان تکمیل سد نرگسی است که با انتقال آب از سد نرگسی به دریاچه پریشان٬ هفتمین دریاچه بزرگ کشور دوباره احیا می‌شود.

سد نرگسی یکی از سدهای در دست ساخت است که بر روی رودخانه جره واقع شده‌است٬ این سد در 60 کیلومتری جنوب غرب شهرستان شیراز در استان فارس واقع شده‌ است. ساخت این سد در تیرماه سال 1389 آغاز شده اما با وجود گذشت نزدیک به 10 سال هنوز به اتمام نرسیده است.

هدف از ساخت این سد کنترل و مهار سیلاب، تأمین آب کشاورزی 15 هزار هکتار اراضی پایین دست، تأمین آب آشامیدنی و صنعت منطقه کازرون و فراشبند و آب مورد نیاز پتروشیمی کازرون و بخش صنعتی زاگرس جنوبی، تأمین آب زیست محیطی (احیای دریاچه پریشان) و تولید انرژی برقابی به میزان 48، 3 گیگاوات ساعت در سال است.

سد نرگسی، ظرفیتی برای ارتقا و توسعه کازرون

فریدون عباسی دوانی، نماینده منتخب مردم کازرون و کوه چنار با اشاره به ظرفیت بارندگی استان فارس و حوزه آبخیزداری استان، گفت: مجمع نمایندگان استان در جهت پیشرفت پروژه‌های استانی و رفع مشکلات مردم به ویژه مردم مناطق محروم استان همکاری کامل را با شرکت سهامی آب و منطقه‌ای فارس دارند و با دید فرامنطقه‌ای از طرح‌های کلان استان حمایت می‌کنند.

وی افزود: سد نرگسی با توجه به مشکلات موجود در منطقه وسیع از استان فارس و میانگین خوب بارندگی همراه با ورودی آب رودخانه به منطقه سد، می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مردم منطقه را حل کند و باید تمامی تلاش‌ها برای اتمام این پروژه استانی به کار گرفته شود.

 

عباسی دوانی با بیان راه‌های امکان تامین اعتبار مالی پروژه، ادامه داد: برای تامین اعتبار بدهی‌ها و باقی مانده جهت تکمیل سد با مقامات ذی ربط و پیمانکار پروژه صحبت خواهم کرد تا بتوانیم اعتبار لازم را فراهم و پروژه را هر چه سریعتر به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

حل مشکلات آب شرب منطقه سرمشهد و نودان

وی با اشاره به مشکلات آب شرب منطقه سرمشهد و نودان، افزود: منطقه سرمشهد با جمعیتی بالغ بر7 هزار نفر با عشایر که بر اثر مرغوب نبودن آب شرب در حال مهاجرت هستند.

نماینده منتخب مردم کازرون و کوه چنار گفت: با پیگیری‌های رئیس شرکت سهام آب و منطقه‌ای فارس مقرر شد چاه حفر شده جهت منطقه هرچه سریعتر به مرحله پایانی برسد و مشکلات طرح جهت بهره‌برداری طی یک گزارش به نماینده منتخب ارسال شود.

وی با تاکید بر لزوم احیاء دریاچه پریشان، بیان کرد: با مشخص کردن گلوگاه‌های پروژه‌ها و انتقال آن به مجمع نمایندگان در جلسات مشترک کارها را تقسیم بندی خواهیم کرد تا این مشکلات در اسرع وقت پیگیری شود.

مدیر عامل شرکت سهام آب و منطقه‌ای استان فارس هم در این باره گفت: سطح میانگین بارندگی‌های استان فارس نسبت به بارندگی‌های کشور دارای میانگین بهتری است که شهرستان کازرون با حدود 400 میلیمتر بارندگی از میانگین استانی نیز بالا تراست.

سنگ مشکلات مالی پیش روی سد نرگسی

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه سد نرگسی از مهم‌ترین پروژه‌های استان به شمار می‌آید و لزوم مردم منطقه محسوب می‌شود، افزود: پروژه سد نرگسی دارای 60 درصد پیشرفت است که باید هرچه سریع‌تر کمک کرد تا مشکلات مالی مربوطه حل شود و پروژه تکمیل شود.

وی بیان کرد: با این سد علاوه بر حل مشکلات آب شرب منطقه می‌توان به سالانه 10 میلیون لیتر مکعب آب به احیای دریاچه پریشان نیز کمک کرد.

دهقانی عنوان کرد: اگر بحث مالی پروژه حل شود ظرف یک سال و نیم می‌توان سد نرگسی را به پیشرفت 100درصدی رساند و آماده بهره‌برداری شود.

مدیر عامل شرکت سهام آب و منطقه‌ای استان فارس ادامه داد: با توجه وجود روستا در منطقه سد، آمادگی تامین اعتبار برای انتقال روستا را داریم.
وی افزود: با توجه به این که رودخانه منتهی به سد پرآب است، با ظرفیت 220 میلیون متر مکعب آب میتواند کل منطقه را دگرگون کند.

دهقانی بیان کرد: کازرون و کوه چنار دارای 9 محدوده مطالعاتی است که در این محدوده 4667 حلقه چاه وجود دارد که متاسفانه 996 حلقه چاه غیر فعال و خشک است و 700 حلقه نیز اضافه برداشت دارند.

مدیر عامل شرکت سهام آب و منطقه‌ی استان فارس با اشاره به چاه‌های غیر مجاز در این محدوده مطالعاتی اشاره کرد که در محدوده دریاچه پریشان 790 حلقه چاه مجاز و 291 حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که باید این چاه‌های غیر مجاز پر شوند.

 تالاب پریشان کازرون، نقش عمده‌ای در ثبات آب‌های زیرزمینی منطقه، تلطیف هوا دارد و چشم اندازهای بسیار زیبای آن می‌تواند موجب جلب گردشگر به استان فارس و شهرستان کازرون شود و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه را هم در پی دارد.

امید است مسئولان با تأمین اعتبارات و منابع مالی لازم گام موثری در احیای این زیستگاه منحصر به فرد بردارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار