با بارش های اخیر و حمایت‌های مردمی ، تالاب بین المللی کمجان ، میزبان پرندگان شد .
کد خبر: ۸۳۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 15 April 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس اداره حیات وحش محیط زیست فارس گفت : بارش باران ، حمایت مردم روستا‌های اطراف از تالاب مثل نبود چاه در حریم آن، دست کشیدن کشاورزان از کشت برنج به نفع تالاب و جایگزین کردن محصولات کم آب بر و بستن زهکش‌های کشاورزی به این تالاب ،جانی دوباره بخشید .
لیلا جولایی با بیان این که خشک شدن تالاب کمجان بر معیشت مردم منطقه تاثیر منفی گذاشته بود، گفت: با خشک شدن این تالاب اراضی زراعی شور و برای کشاورزی نامساعد شده بود.
همچنین بسیاری از مشاغل وابسته به تالاب مانند «گاومیش داری» و «صنایع بافت حصیر» به فراموشی سپرده شده و به دنبال آن افراد زیادی نیز برای امرار معاش خود به شهر‌ها مهاجرت کردند.
وی افزود : اراده و همبستگی اهالی روستا در به ثمر رساندن حیات، به تالاب خشک «کمجان» نشان می‌دهد که مهم‌ترین گام در حفاظت از زیست بوم‌های تالابی، آگاهی مردم نسبت به مزایای تالاب‌ها بوده چرا که حفاظت از آن مانند سایر مقوله‌های زیست محیطی تنها با مشارکت جوامع محلی معنا می‌یابد.
هم اکنون بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، آبزی، کنارآبزی، مهاجر، بومی و نیمه مهاجر در حوزه این تالاب شناسایی شده و علاوه بر این‌ها در تالاب کمجان گونه‌های متنوعی از گیاهان تالابی و مردابی نظیر نی، لوئی، شوره و درمنه روییده است.
این تالاب از تالاب‌های مهم کشور به شمار می‌رود که به دلیل قرار گرفتن در مسیر کوچ پرندگان مهاجر و برخورداری از طبیعتی زیبا و تاثیرگذار برآب و هوای منطقه تاثیر مثبتی گذاشته و از همین منظر در اولین کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها در رامسر ثبت شد.
تالاب بین‌المللی کمجان با ۴ هزار هکتار مساحت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرق شیراز و در روستای کمجان از توابع بخش کربال شهرستان «خرامه» قرار دارد.

 

برچسب ها: تالاب ، کمجان ، پرندگان ، آبزیان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار