رئیس اداره منابع طبیعی لارستان کاشت و برداشت گیاه آنغوزه را بسیار ساده و کم هزینه دانست و گفت: در این شرایط کم آبی آن را به عنوان گزینه ای مناسب برای کشت به افراد جویای شغل معرفی می کنیم که از سود بسیار بالایی نیز برخوردار است .
کد خبر: ۸۳۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 15 April 2020

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: چندی پیش مطلبی در این خبرگزاری با عنوان «انغوزه و آویشن بریز به تاراج می رود؛ بخشدار مرکزی پیگیر باشند» منتشر شد. به همین جهت خبرنگار میلاد لارستان موضوع را از رئیس منابع طبیعی لارستان پیگیری کرد که این مهم منجر به حضور این مسوول در روستای بریز شد.

در این جلسه با حضور رییس اداره منابع طبیعی لارستان برای بررسی وضعیت بهره برداری غیراصولی گیاهان دارویی بریز در ساختمانِ دهیاری این روستا برگزار شد، در ابتدای صحبت های خود از دوستداران طبیعت، مجموعه شورا و دهیاری در رابطه با مشکلات پیش آمده در بهره برداری غیراصولی گیاهان دارویی به خصوص گیاه آنغوزه تقاضای همکاری کرد.

منصور رضایی با بیان اینکه ما معتقدیم که اقدامات خوب با مشارکت خوب صورت می گیرد و صرف اداره تنها، کاری از پیش نمی برد، افزود: دست یاری به سوی دوستداران طبیعت دراز می کنیم تا از بهره برداری غیر مجاز جلوگیری بعمل آید.

وی از مردم و جوانان دوستدار محیط زیست تقاضا کرد اداره منابع طبیعی لارستان را در مبارزه با برداشت غیر اصولی و از بین رفتن گیاهان ارزشمند روستا کمک کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در بحث گیاهان دارویی روستای بریز هیچ مجوزی به هیچ کس برای بهره برداری نداده ایم، تصریح کرد: حد برداشت آنغوزه، باید مطابق قانون باشد تا ضرری به پوشش طبیعی و گیاهی وارد نشود.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان با اذعان به اینکه افراد بومی که کار برداشت گیاهان داروئی را دارند باید قالب قانونی برایشان تعریف کرد، ادامه داد: با این اقدام می خواهیم به آنها هم کمک می شود که بتوانند به صورت قانونی و اصولی این محصول را برداشت کنند.

وی با تأکید بر اینکه این محصول می تواند منبع درآمدی برای افراد بومی بریز باشد و ما نمی خواهیم رزق و روزی مردم را ببندیم، یادآور شد: ما فقط می خواهیم در قالب قانونی احیاء طبیعت داشته باشیم و سپس بحث درآمد زایی بدون بهره برداری غیر اصولی هم دنبال شود.

رضایی در رابطه با افراد غیر بومی که به صورت غیر اصولی و قاچاق وارد روستا می شوند و گیاهان داروئی را برداشت می کنند، بیان کرد: افرادی که سوء استفاده می کنند باید به ما معرفی شوند تا جلو کارشان گرفته شود و این گیاه ارزشمند از بین نرود

رییس منابع طبیعی لارستان با اعلام رضایت از دغدغه مردمی در بریز در رابطه با حفظ گیاهان دارویی و برداشت قانونی و اصولی آن گفت: ما این اراده مردم بریز در حفظ منابع طبیعی و گیاهان دارویی را به فال نیک می گیریم.

وی با اشاره به اینکه بهره برداری از گیاه آنغوزه از اواخر خردادماه به بعد شروع می شود ، افزود: کار برداشت از این گیاه، حداقل یک ماه به طول می انجامد، پس کسانی که در بریز افراد سودجو را می شناسند که به دنبال بهره برداری غیرصحیح این گیاه ارزشمند هستند در مرحله اول شناسایی کنند و به منابع طبیعی معرفی کنند تا ما از طریق مراجع قضایی پیگیر موضوع باشیم.

رضائی گیاه آنغوزه دارای ارزش صنعتی و دارویی است، تصریح کرد: اگر یک طرح و برنامه ای با مشارکت افراد بومی بریز جلو ببریم که ابتداء احیا این گیاه در کوه های بریز صورت گیرد بعد بهره برداری بشود هم زیستِ دارویی بریز حفظ می شود هم درآمد خوبی نصیب اهالی بریز خواهد شد.

وی کاشت و داشت گیاه آنغوزه را بسیار ساده و کم هزینه دانست و خاطر نشان کرد: در این شرایط کم آبی آن را به عنوان گزینه ای مناسب برای کشت به افراد جویای شغل معرفی می کنیم که از سود بسیار بالایی نیز برخوردار است .

مسئولین بریز نیز در این دیدار مشکلات و راهکارهای پیشنهادی خود را ارائه دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار