صنعت گردشگری این روزها به شدت تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته و روزهای سختی را می‌گذراند به همین دلیل بسیاری از مراکز خدماتی و هتل‌ها در آستانه ورشکستگی هستند.
کد خبر: ۸۳۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 16 April 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شیوع بیماری کرونا این روزها ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده به گونه‌ای که به جرات می‌توان گفت زندگی از روال طبیعی خود خارج شده است.

تاثیر بیماری کرونا بر زندگی یک مسئله تک بعدی نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها موضوع کسب و کارها و از رونق افتادن بازار است.

گردشگری دنیا به 7 سال پیش بازمی‌گردد؟

نخستین صنعتی که این روزها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، صنعت گردشگری است.این صنعت به اعتقاد اغلب کارشناسان یک صنعت شکننده است که هر اتفاق خوب یا بدی در جهان آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر رویدادی مثبت رخ دهد تاثیرش در گردشگری مثبت است و سبب جذب گردشگر می‌شود در مقابل رویداد بد نیز تاثیر منفی بر این صنعت می‌گذارد.

سازمان جهانی گردشگری چندی پیش با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد این صنعت براثر بحران شیوع ویروس کرونا با کاهش 20 تا 30 درصدی سفر در سال 2020 و بازگشت آمار سفر به هفت سال پیش روبه رو می‌شود. این سازمان زیان ویروس کرونا را به صنعت گردشگری290 تا 440 میلیارد دلار برآورد کرده است.

سیل عظیم بیکاری در صنعت گردشگری ایران

در ایران نیز این صنعت در روزهای شیوع بیماری کرونا دچار مشکل جدی شده است. علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از لزوم اختصاص 38 هزار میلیارد ریال برای نجات این صنعت سخن گفته و اعلام کرده که در صورتی که این اعتبار تخصیص پیدا نکند شاهد سیل بیکاری گسترده در گردشگری خواهیم بود.

به گفته وی صاحبان مراکز و تأسیسات گردشگری در این شرایط به وجود آمده علاقه‌ای به تعدیل نیروهای خود ندارند اما ممکن است در صورت تخصیص پیدا نکردن اعتبار مجبور شوند بسیاری از نیروهای خود را اخراج کنند.

 

مونسان همچنین پرداخت این اعتبار را برای برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا الزامی دانسته است. به گفته وی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه‌ریزی‌های گوناگونی را برای رونق دوباره صنعت گردشگری و سفر انجام داده است اما بدون تخصیص اعتبار نمی‌توان بخش‌های آسیب‌دیده از این صنعت را سرپا وزنده نگهداشت.

علاوه بر اماکن تاریخی که تحت نظارت وزارت میراث هستند و این روزها خلوت‌ترین روزهای خود را می‌گذرانند هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی از جمله مراکزی هستند که دچار خسارت بی‌شماری شدند.

شرایط دفاتر خدمات مسافرتی سخت‌تر از دیگر مراکز است

محمود فخری نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشری به بخشی از این خسارت‌‌ها اشاره کرد. به گفته وی شرایط دفاتر خدمات مسافرتی از دیگر مراکز و هتل‌ها حادتر و سخت‌تر است چرا که این دفاتر نقش واسطه‌ای دارند.

فخری در تشریح این موضوع می‌گوید: دفاتر پول را از مردم گرفته‌اند که بخشی در هتل‌ها و بخشی در دفاتر هواپیمایی است اما در حال حاضر همه اینها تعطیل است. از یک طرف مردم پول خود را مطالبه می‌کنند از سوی دیگر تعطیلی این مراکز از سوی آنان دفاتر خدمات مسافرتی را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری استان فارس به مشکل دیگری نیز اشاره می‌کند که سبب سرگردانی و بلاتکلیفی دفاتر مسافرتی شده است.

به گفته وی دفاتر هواپیمایی یا هتل‌ها وجه کنونی را برگشت نمی‌دهند و از دفاتر می‌خواهند که صبر کنند و با شروع دوباره سفرها این هزینه‌ها را جبران کنند که همین موضوع سبب شده دفاتر دچار مشکلات عدیده شوند چون زمان بازگشایی مجدد مشخص نیست.

فخری می‌گوید: آیا مسافر می‌پذیرد که این زمان را صبر کند؟ اصلا چه زمانی می‌توان اطمینان داد که شرایط به حالت عادی بازگشته است؟ بنابراین اگر با این ابعاد نگاه کنیم دفاتر خدمات مسافرتی بیش از صنوف دیگر از بیماری کرونا دچار ضرر و زیان شده‌اند.

دولت تخصصی‌تر به دنبال حل مشکل باشد

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری به موضوع بیکاری کارکنان دفاتر نیز اشاره می‌کند. به گفته وی بیش از 90 درصد از کارکنان دفاتر خدمات مسافرتی بانوان هستند که بسیاری از آنان هزینه‌های یک خانواده را می‌دهند، با تعطیلی دفاتر و بیکار شدن نیروها مشکلات زیادی برای این افراد چه به لحاظ اقتصادی و چه از نظر اجتماعی به وجود می‌آید.

فخری با تاکید بر اینکه دولت باید برای حمایت از دفاتر اقدام اساسی انجام دهد می‌گوید: تسهیلات کم و با سود 12 درصد چاره کار نیست بلکه دولت باید تخصصی‌تر و فنی‌تر به دنبال برطرف کردن مشکل باشد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری استان فارس از فعالیت بیش از 200 دفتر خدمات مسافرتی در این استان خبر می‌دهد که این روزها همگی تعطیل هستند و پس از عادی شدن شرایط نیز همچنان با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی می‌گوید: زمانی که شرایط عادی و اعلام شود که فعالیت صنوف بلامانع است؛ اغلب صنوف به راحتی و بدون مشکل خرید و فروش خود را انجام می‌دهند اما دفاتر خدمات مسافرتی باید برای فعالیت منتظر عادی شدن شرایط در همه استان‌ها و کشورها باشد چراکه فعالیتشان وابسته به این امر است.

به گفته فخری زمانی دفاتر می‌توانند قرارداد بسته و تبلیغات کنند که امکان سفر به همه استان‌ها و کشورها فراهم شود بنابراین باز هم اگر شرایط در استان فارس عادی اعلام شود، کار دفاتر به روال سابق باز نمی‌گردد.

هتل‌ها در آستانه ورشکستگی

پیش از این نیز حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس از خسارت 110 میلیارد تومانی کرونا به هتل‌های استان خبر داده بود. به گفته وی شیوع بیماری کرونا آن هم در اوج فعالیت هتل‌ها سبب شد که خسارت بسیاری به هتل‌ها و صنعت هتلداری وارد شود.

سیادتان ضریب اشغال هتل‌های فارس را از ابتدای شیوع بیماری صفر اعلام می‌کند و می‌گوید: تداوم این شرایط خسارت‌های بیشتری را برای صنعت هتلداری به همراه دارد به گونه‌ای که هتل‌های فارس متحمل خسارت 110 میلیارد تومانی شدند.

وی معتقد است اگر دولت از هتلداران حمایت نکند، هتل‌ها در آستانه ورشکستگی قرار می‌گیرند، بنابراین دولت با ایجاد بسته‌های حمایتی یا مهلت دادن برای مالیات و غیره از صنعت هتلداری و گردشگری حمایت کند.

خسارت به صنعت گردشگری در مدت شیوع بیماری کرونا سبب شده که بسیاری از فعالان این عرصه نگران آینده شغلی خود باشند و خواستار حمایت جدی از این صنعت از سوی دولت شوند. همچنین اغلب کارشناسان معتقدند که تعریف سفرهای قسطی یا قرار دادن تعطیلاتی برای سفر پس از کرونا می‌تواند راه نجاتی برای این صنعت باشد.

برچسب ها: کرونا ، گردشگری ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار