باور‌ها و نگرش‌های غلط درباره مصرف سیگار در جامعه وجود دارد؛ در این مقاله چند باور غلط درباره سیگارکشیدن را بیان می‌کنیم.
کد خبر: ۸۳۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳ 17 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: خطرات ناشی از سیگار کشیدن بر همه معلوم است. سیگار کشیدن در محیط‌های بسته مثل اتاق کار، داخل خانه، رستوران و ... اثرات مضر بیشتری دارد. در این مقاله تصورهای نادرست درباره کشیدن سیگار را بیان می‌کنیم.

۱ - سیگار‌های لایت سبک، مضر نیستند!

برخی تصور می‌کنند یکسری سیگار‌های ملایم وجود دارد که آسیب کمتری وارد می‌کنند و دارای تارو ‌نیکوتین کمتری هستند. دستگاه‌هایی هستند که به طور مصنوعی دود را استخراج می‌کند و کاهش مواد مضر این سیگار‌ها را مشخص می‌کند.

اما آسیبی که به فرد وارد می‌شود این است که نیاز بیشتری به نیکوتین پیدا می‌کند و از طرفی منافذ باز روی فیلتر‌های ان‌ها است که هوا را از اطراف می‌کشند؛ که این نوع را خود کارخانجات دخانی هم آگاهند.

۱۰ باور غلط درباره سیگار

۲- خطر سیگار کشیدن، برای بیماران قلبی است!

 سیگار عوارضش را فقط در افرادی نشان می‌دهد که زمینه بیماری قلبی-عروقی و سرطان دارند و مرگ در آنان قوی‌تر است. اما محققین ثابت کرده ‌اند ‌‌که سیگار علاوه بر‌آنکه شانس بروز بیماری‌هایی ‌که زمینه خانوادگی دارند را چند برابر می‌کند،  زمینه ایجاد بیماری‌های دیگر را نیز به وجود می‌آورد وباید گفت که سیگار در مرگ آنان دخالت دارد.

۳- برخی سیگار‌ها، خطری ندارند

برخی معتقدند سیگار‌های گران عوارض کمتری دارند و به نسبت سیگار‌های ارزان قیمت آسیب کمتری می‌رسانند. زمانی‌که فردی سیگار‌های گران قیمت را خریداری می‌کند، با خیال راحت تعداد نخ‌های سیگار خود را بیشتر می‌کند  و زودتر به آستانه مرگ می‌روند. 

۴- برای ترک سیگار، من خیلی پیر هستم

اگر یک سال است که سیگار کشیدن را ترک کرده اید، خطر بیماری‌های قلبی را به نصف کاهش داده اید. افراد ۳۵ تا ۳۹ ساله، اگر سیگار را ترک کنند، می‌توانند ۳ تا ۵ سال طول عمر خود را زیاد کنند. مطالعات نشان داده که حتی افراد ۶۹ ساله نیز می‌توانند با ترک سیگار، طول عمر خود را زیاد کنند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

ترک سیگار

۵- من هرگاه بخواهم می‌توانم سیگار را ترک کنم

هر چه مدت سیگار کشیدن شما بیشتر باشد، به همان نسبت ترک سیگار برایتان سخت‌تر خواهد بود. افرادی که می‌گویند، اراده ترک سیگار را دارند، باید آن‌ها را در مواقع بحرانی دید که آیا اراده شان پابرجا است یا نه. حدود ۹ نفر از ۱۰ نفری که سیگار را ترک می‌کنند، دوباره شروع به سیگار کشیدن می‌کنند. مطالعات نشان داده که گرچه ۷۰ درصد سیگاری‌ها خواهان ترک سیگار هستند، اما تنها ۷ درصد آن‌ها دارای اراده قوی در ترک سیگار هستند.

۶- اگر کودکی در خانه نباشد، می‌توان سیگار کشید

اگر کسی در داخل خانه سیگار بکشد و حتی فرد دیگری در آنجا نباشد، دود سیگار روی فرش، لباس‌ها و پرده‌ها و ... باقی می‌ماند. اگر بتوانید بوی سیگار را در فضای خانه استشمام کنید، بدون اینکه کسی در آن لحظه سیگار بکشد، نشان می‌دهد که موادشیمیایی سرطان زا در محیط خانه وجود دارد. این مسئله به خصوص در نوزادانی که روی زمین سینه خیز یا چار دست و پا راه می‌روند و وسایل را در دهانشان می‌گذارند، خیلی خطرناک است.

۷- برای حفظ سلامتم از آدامس و یا چسب نیکوتین دار استفاده می‌‌کنم

کم کردن تعداد سیگار‌های مصرفی در طول روز، اقدام خوبی است، اما این یک راهکار موثر برای از بین بردن عوارض سیگار نیست. حتی اگر روزی یک نخ سیگار بکشید، باز هم سموم آن وارد بدنتان می‌شود و سلامتتان به خطر می‌افتد بنابراین بهتر است به طور کلی دور سیگار را خط بکشید و برای ترک تدریجی هم به جای کم کردن تعداد سیگارها، از چسب یا آدامس‌های نیکوتین دار کمک نگیرید.

سیگار یا قلیان کدام مرگ اور است؟

 

۸- با خمیر دندان جرم گیر اثر سیگار از روی دندان از بین می‌رود!

 برخی معتقدند با خمیر دندان جرم گیر و مسواک زدن مداوم جرمی که در اثر سیگار و قلیان در دندان است از بین می‌رود؛ اما این طور نیست. به طور کلی سالانه هزاران نفر از سرطان‌ها و بیماری وخیم دهان که ناشی از دخانیات است از بین می‌روند. زردی دندان‌ها و بوی بدن دهان، انواع سرطان‌های حلق، دهان، زبان، پوسیدگی دندان‌ها از عوارض کمشیدن سیگار است.

۹- با سرفه و دفع خلط، کلیه اثرات سمی دخانیات از بدن حذف می‌شود

 این باور غلط است. سرفه از عوامل تحریک و تجمع خلط به خاطر کاهش حرکت مژک‌های تنفسی است و به هیچ عنوان با سرفه کردن این اثرات سیگار از ریه دفع نمی‌شود.

 باور غلط درباره سیگار

۱۰- مصرف آجیل پس از ترک سیگار، موثر است!

پس از ترک سیگار از تنقلات مقوی و بادام زمینی، آب مرکبات، گوشت، جگر، دل قلوه و .. مصرف کنید!. اگرچه استفاده از این تنقلات خوب است  و جذب نیکوتین را پایین می‌آورد، اما در واقع هنگام ترک سیگار خوب نیست. به جای این‌ها می‌شود از میوه‌ها مانند موز و سبزیجات مانند اسفناج و جو دو سر و لبنیات استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار