شهردار شیراز با بیان اینکه شیراز در مراحل صعودی منحنی ابتلا به کرونا قرار دارد گفت: هیچ تصمیمی مبنی بر بازگشایی و راه اندازی مجدد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری نداریم.
کد خبر: ۸۳۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 18 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:آنچه روشن است ، حمل و نقل عمومی وابسته به یارانه‌های دولتی و تامین منابع مالی بسیار زیاد از طرف شهرداری‌ها می‌باشد و در شرایط کنونی این معضل با کاهش منابع درآمدی شهرداری ها دوچندان شده است.

همزمان با شیوع کرونا در شیراز ، نگرانی از ازدحام در اتوبوس‌ها نیز افزایش یافت که این موضوع باعث شد تصمیم به تعطیلی خدمات حمل و نقل اتوبوس و مترو گرفته شود.

تصمیمی مبنی بر بازگشایی حمل و نقل عمومی نیست

شهردار شیراز با بیان اینکه شیراز در مراحل صعودی منحنی ابتلا به کرونا قرار دارد گفت: هیچ تصمیمی مبنی بر بازگشایی و راه اندازی مجدد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری نداریم.

حیدر اسکندرپور افزود با توجه به اینکه شیراز در مراحل صعودی منحنی ابتلا ویروس کرونا قرار دارد، هر تصمیمی مبنی بر بازگشایی حمل و نقل عمومی به سلامت شهروندان آسیب جدی وارد می‌کند و در این شرایط موافق راه اندازی مجدد ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری نیستم.

او تاکید کرد: حمل و نقل عمومی با ۲۶.۵ درصد مهمترین عامل انتشار ویروس کرونا است و باید سلامت مردم را به هر موضوع دیگری ارجحیت داد.

اسکندرپور با بیان اینکه برای حفظ سلامت شهروندان باید تقاضا برای سفرهای درون شهری را کاهش داد، اضافه کرد: کاهش تقاضای سفر با اتوبوس و مترو مستلزم سیاست گذاری عمومی کشور در حمایت از اقشار آسیب پذیر و کم درآمد همچون کارگران است که این موضوع در حیطه وظایف مجموعه مدیریت شهری نیست.

شهردار شیراز ضمن تشریح چگونگی تعطیل کردن مترو و اتوبوس، گفت: از دهم اسفندماه سال گذشته شروع به کاهش سر فاصله‌های مترو کردیم و ۲۱ اسفند ماه متروی شیراز تعطیل شد. همچنین به صورت پلکانی تعداد ناوگان اتوبوسرانی را کاهش دادیم و در ۲۲ اسفند ماه به طور کامل خدمات رسانی اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های شهری تعطیل شد و در حال حاضر نیز اتوبوس و مترو کماکان تعطیل است.

تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی و نقش آن در مهار کرونا

سید عبدالرزاق موسوی رییس شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: آمارهای وزارت بهداشت، مؤید تأثیر چشمگیر مصوبه تعطیلی حمل و نقل عمومی در شیراز برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در این شهر است و این اقدام تاثیر فراوانی داشت.

رییس شورای شهر شیراز بر درستی و اثرگذاری تصمیم کلیدی مدیریت شهری شیراز مبنی بر تعطیلی مترو و اتوبوس تاکید کرد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد تصمیم به‌هنگام شورای شهر و اجرای خوب شهرداری شیراز، اقدام درست و خیلی موثری در جلوگیری از گسترش شدیدتر بیماری کرونا در این کلان‌شهر پرجمعیت کشور داشته است.

وی با تأکید بر اینکه آمارهای وزارت بهداشت در خصوص زمینه‌های شیوع ویروس کرونا مؤید اثرگذاری چشمگیر تصمیم این شورا مبنی بر تعطیلی مترو و اتوبوس در شیراز است، افزود: شهرداری شیراز قرار است به زودی لایحه‌ای برای مساعدت به رانندگان اتوبوس در شیراز به شورا تقدیم کند.

موسوی با اشاره به حمایت‌های شهروندان و همچنین مسؤولان و نهادهای مربوطه در سطح شهرستان و استان، تصریح کرد: واقعیت این است که مقتضیات اجتماعی و ضرورت تأمین سلامت شهروندان، ما را وادار کرد که روی مصوبه تعطیلی مترو و اتوبوس پافشاری کنیم و از شهرداری نیز در اجرای آن حمایت کنیم که البته اجرای این تصمیم با حمایت مدیران ارشد شهرستان و استان نیز همراه شد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز ، با اذعان به اینکه تعطیلی خطوط اتوبوس‌ رانندگان اتوبوس را با مشکلاتی مواجه کرده است، تصریح کرد: اگرچه این معضل اساساً به علت شیوع بیماری و خارج از کنترل شورا و شهرداری بوده است اما به هر صورت در نتیجه تعطیلی کار اتوبوس‌ها و شرایطی که پیش آمده است، رانندگان اتوبوس که تنها منبع درآمد و تامین معاش آنها این شغل بوده است، با مشکل روبه‌رو شدند.

موسوی با تأکید بر اینکه چاره‌اندیشی برای حمایت از این اقشار در دوران شیوع بیماری کرونا، از وظایف دولت است؛ افزود: امید است دولت در این زمینه اقدامات حمایتی از این اقشار انجام دهد.

رییس شورای شهر شیراز همچنین با اشاره به چالش‌های مالی شهرداری‌ها، خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز نیز مانند همه شهرداری‌های دیگر کشور با محدودیت‌های مالی جدی دست به گریبان هستند که شیوع ویروس کرونا و از دست رفتن اکثر منابع درآمدی مشکلات جدی و مضاعفی را برای شهرداری ایجاد کرده است.

موسوی در عین حال از تلاش مجموعه مدیریت شهری شیراز برای حمایت از رانندگان اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم جمعی از اعضای شورای شهر شهرداری به زودی با بررسی وضعیت مالی و ردیف‌های بودجه‌ای خود، لایحه‌ای را برای مساعدت مالی به رانندگان اتوبوس به شورا تقدیم می‌کند که در صورت تصویب در شورا، پرداخت مساعدت به رانندگان اتوبوس، اجرایی خواهد شد.

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، استان فارس در ردیف مناطق قرمز آلوده به کرونا قرار گرفت.علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب ها: کرونا ، حمل و نقل ، عمومی ، تعطیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار