مراسم کشت مکانیزه شالی برنج به صورت محدود با حضورحسن خیربانپور معاون استاندار مازندران ،عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود پنج هکتاری در روستای " فیروزکلا " بخش دشت سر شهرستان آمل برگزار شد.
کد خبر: ۸۴۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ 18 April 2020

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران با اظهار این که در فصل زراعی گذشته شالیکاران استان با تولید یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شالی رکورد تولید را زدند، گفت: امسال نیز با توجه به شرایط مناسب ذخیره منابع آبی و توسعه مکانیزاسیون جهش تولید برنج در استان نیز محقق می‌شود.

حسن خیریانپور بعدازظهر شنبه در نخستین نشا مکانیزه استان مازندران در گفت و گو با خبرنگاران ارتقا کیفی و کمی تولید برنج را در امنیت غذایی کشور مهم توصیف کرد و افزود: یکی از مهمترین دغدغه شالیکاران کشت و کار سنتی و فروش محصول است که دولت تدبیر و امید به هر ۲ مقوله توجه خاصی کرده است.

وی با بیان این که امسال به دلیل ویروس کرونا نشا مکانیزه از ۶۷هزار هکتار به ۱۰۰هزار هکتار افزایش می یابد، ادامه داد: دولت با تخصیص اعتبار تسهیلاتی ارزان قیمت ویژه خرید ۳۰۰دستگاه نشاکار جدید را فراهم کرده است.

خیریانپور با بیان اینکه اکنون برداشت شالی برنج تا ۹۰ درصد مکانیزه شده است ، اظهار داشت: با بهره برداری از فاز نخست پایانه برنج کشور در آمل دغدغه فروش محصول نیز کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مازندران پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی را تکمیل کننده زنجیره تولید دانست و گفت: متمرکز شدن بر بهره برداری از پایانه های صادراتی اولویت نخست بخش کشاورزی استان است.

وی به تولید سالانه هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی که بییشتر آن مازاد بر مصرف استان و حتی کشور است، افزود: چهار پایانه صادراتی گل و گیاه ، ماهیان خاویاری ، برنج و مرکبات از دیر باز در حال ساخت است که بهره برداری ازاین طرح ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مازندران با تنوع محصولات کشاورزی نقش محوری در رونق اقتصادی ، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در استان و امنیت غذایی کشور دارد، گفت: بانک کشاورزی به عنوان بانک تخصصی همواره در خدمت توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان بوده است.

نخستین نشاء مکانیره شالی برنج از نوع ارقام طارم محلی روز شنبه با تدبیر ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با هدف افزایش سطح زیرکشت مکانیزه با ۱۰ روز تاخیر نسبت به فصل زراعی گذشته در آمل آغاز شده است.

مراسم کشت مکانیزه شالی برنج به صورت محدود با حضورحسن خیربانپور معاون استاندار مازندران ،عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، چندتن از خبرنگاران و شالیکاران در زمین حدود پنج هکتاری در روستای " فیروزکلا " بخش دشت سر شهرستان آمل برگزار شد.

در حال حاضر استان مازندران با تولید ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند.
این استان با برخورداری از تنها ۲.۵ درصد از سطح زراعی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار