جهرم را می‌توان قطب تولید لیموی کشور نیز دانست و آمارهای سال‌های گذشته نشان می دهد این شهرستان حدود ۳۵ درصد از مصرف کل کشور را تامین می‌کند.
کد خبر: ۸۴۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۳ 19 April 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عباس روستازاده، در نشستی که برای تعیین وضعیت لیموی جهرم با حضور روسای اداره‌های صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، میوه و تره‌بار و تعدادی از سردخانه‌داران و نمایندگان باغداران شهرستان جهرم در محل دادستانی این شهر برگزار شد، افزود: معیشت، رفاه و امنیت مردم برای ما اولویت است و به ویژه در این روزها که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، لازم است که بیش از پیش در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

بهنام اتحاد، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جهرم هم در این نشست گفت: در بازرسی و نظارت بر موجودی سردخانه‌ها، از هشت هزار تن ورودی لیموی لیسبون در سردخانه‌های جهرم، حدود هفت هزارتن آن وارد بازار مصرف شده و برای توزیع مابقی آن نیز متعاقب این نشست، تسریع خواهد شد.

همچنین در این نشست پس از بیان دیدگاه‌های سردخانه‌داران و نمایندگان باغداران جهرمی، مقرر شد هر کیلو لیموی لیسبون(خارگی) جهرم با بسته‌بندی پلاستیکی ۱۲۰ هزار ریال و بدون این بسته‌بندی، ۱۱۰ هزار ریال به صورت عمده و روزانه به فروش رسد.

همچنین مقرر شد، تمام خروجی‌های سردخانه‌ها با ذکر مشخصات کامل اعم از وزن، مشخصات خودرو و سایر موارد به اطلاع اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جهرم برسد.

افزون بر این در این نشست مصوب شد، اطلاعات هر گونه دپو و انبارهای لیموی لیسبون به هر میزان به اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان جهرم اعلام شود، در غیر این صورت، این مکان‌ها به عنوان محل نگهداری کالای قاچاق، لیموهای انباشته شده هم به عنوان محصول قاچاق شناخته ‌می‌شود و متخلفان تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

شهرستان جهرم با پنج هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۱۵۳ هزار تن محصول، از مراکز اصلی تولید لیمو در استان فارس است.

لیموهای کشت شده در جهرم لیموی آب، پرشین و لیسبون (خارگی) است وحدود ۴۶ درصد لیموی استان فارس در شهرستان جهرم تولید می‌شود.

جهرم را می‌توان قطب تولید لیموی کشور نیز دانست و آمارهای سال‌های گذشته نشان می دهد این شهرستان حدود ۳۵ درصد از مصرف کل کشور را تامین می‌کند.

برداشت لیمو از باغ‌های جهرم، بیش از ۶ ماه ادامه دارد و عملیات برداشت، متناسب با نوع لیمو و مصرف آن، از نیمه تابستان آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت سال بعد ادامه دارد. افزایش تقاضا، کاهش نسبی اراضی زیر کشت، چرخه حمل و نقل لیمو و سودجویی برخی، بر قیمت این محصول تاثیرگذار بوده است.

لیمو برعکس سایر مرکبات ماندگاری کمتری دارد و باید سریع آن را منتقل کرد و با توجه به ترانزیت گسترده لیمو در جهرم، اغلب باغداران شهرهای اطراف نیز لیموی تولیدی خود را از طریق این شهرستان به نقاط دیگر صادر می‌کنند.

لیموی جهرم برای مصرف تازه‌خوری و آبگیری علاوه بر ارسال به نقاط مختلف فارس و کشور به شماری از کشورهای منطقه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

برچسب ها: جهرم ، قطب ، تولید ، لیمو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار