در حال حاضر هیچ واکسنی بر علیه ویروس کرونا وجود ندارد، بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک رژیم غذایی تاثیر گذار است.
کد خبر: ۸۴۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱ 19 April 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فاطمه شفیعی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: در حال حاضر هیچ واکسنی بر علیه ویروس کرونا وجود ندارد، بنابراین تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک رژیم غذایی، ورزش منظم و خواب از اقدامات معقول است.

او گفت: گاهی در جهت عکس این مسئله، کمبود خواب، استرس بیش از حد، برنامه کاری سخت و تغذیه نامناسب می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

فاطمه شفیعی اضافه کرد: استرس یا تنش پدیده‌ای است که می‌تواند اغلب فعالیت‌های عصبی و غدد درون ریز را تحت تأثیر قرار دهد، به گونه‌ای که نتایج تغییرات ناشی از استرس می‌تواند تعادل هوموستاز بدن را به هم زده و منجر به نابسامانی‌هایی در سیستم ایمنی بدن شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: اثرات استرس از طریق اعصاب سمپاتیک و شاخه عصب هیپوتالاموس غده هیپوفیز، غده فوق کلیوی را تحریک کرده و منجر به افزایش ترشح هورمون‌های گلوکوکورتیکوئید‌ها می‌شود.

او تصریح کرد: این هورمون‌ها نقش مهمی در کاهش پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن دارند چرا که واکنش‌های ناشی از اثر «استرس» سیستم‌های عصبی، غدد درون ریز و ایمنی بوسیله مکانیسم‌های زیست مهاری خودکار (بیوفیدیک) تنظیم می‌شود.

فاطمه شفیعی اضافه کرد: بنابراین هنگامی که تعادل هوموستاتیک بدن در اثر استرس دچار اختلال می‌شود، مکانیسم تنظیمی سیستم نورو-آندوکرین- ایمیون به طور همزمان و با همان شدت فعال می‌شود و در نهایت سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود.

او بیان کرد: در شرایط تندرستی و تعادل طبیعی، با کاهش محرک‌های تنش زا یا استرس می‌توان از آشفتگی‌های ناشی از دخالت استرس جلوگیری کرد و سیستم ایمنی بدن را همواره فعال و دور از تشویش نگه داشت.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: استرس اغلب بر اثر عواملی بروز می‌کند و اگر این عوامل شدید باشند، نباید انتظار داشت که با تمهیدات تغذیه‌ای فردی ناآرام را به فردی آرام و بی استرس تبدیل کرد.

او ادامه داد: باید بدانیم عادات بد غذایی و تغذیه نادرست می‌تواند توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس زا کاهش دهد و در نتیجه مدیریت شرایط استرس زا کاهش یابد و این مسئله به ضرر افراد است.

فاطمه شفیعی گفت: همچنین تغذیه خوب و درست به فرد کمک می‌کند از بیشترین توانایی روانی و جسمی خود برای مقابله با استرس بهره گیرد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: مهم‌ترین اصل، داشتن «نظم غذایی» است؛ زیرا بی نظمی غذایی خود استرس زا است و داشتن تنوع غذایی اصل مهم دیگر است.

فاطمه شفیعی افزود: همچنین مصرف کربوهیدرات باعث می‌شود که مغز، سروتونین بیشتری تولید کند، بنابراین برای ترشح این ماده آرامبخش بهتر است از کربوهیدرات پیچیده از جمله مصرف نان یا بیسکویت سبوس دار، فرآورده‌های جو دوسر و غلات کامل (با سبوس و جوانه) استفاده شود.

او بیان کرد: این غذا‌ها همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B بوده که به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کنند. فیبر غیر محلول موجود در این غذا‌ها نیز از ایجاد یبوست و سایر اختلالات روده‌ای ناشی از فشار روحی پیشگیری می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: البته باید دریافت کربوهیدرات ساده در زمان استرس کاهش یابد، چرا که منجر به افزایش ناگهانی و بیش از اندازه انسولین می‌شود که به دنبال افت قند ایجاد شده، هورمون استرس زای کورتیزول به عنوان پاسخ جبرانی ترشح می‌شود.

میوه‌ها و سبزی‌ها را فراموش نکنیم!
او افزود: از دیگر منابعی که مصرف آن‌ها توصیه می‌شود میوه‌ها و سبزی‌ها است که غنی از ویتامین ها، املاح، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها هستند و در تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس نقش دارند.

فاطمه شفیعی ادامه داد: همچنین یکی از علت‌های مهم مصرف این دسته از مواد غذایی وجود مایعات فراوان در سبزی و میوه است.

او گفت: آب کافی موجب آرامش در فرد می‌شود و حتی تنوع رنگ در میوه‌ها و سبزی‌ها نیز در انسان نشاط ایجاد می‌کند که همین عامل در کاهش استرس موثر است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: بنابراین توصیه می‌شود هر روز انواع مختلف سبزی و میوه با رعایت کامل نکات بهداشتی مصرف شود.

نقش مغز‌ها در مهار استرس
او بیان کرد: برای تامین املاح معدنی و همچنین برخی ویتامین‌ها و اسید‌های چرب ضروری مغز‌ها بهترین منبع غذایی هستند.

فاطمه شفیعی اظهار کرد: اسید‌های چرب ضروری امگا ۳ در گردو با کاهش میزان افسردگی ارتباط مستقیم دارد. سلنیم موجود در بادام نیز موجب نشاط و خلق و خو نیز می‌شود و اسید‌های آمینه موجود در تخم کدو، ترشح هورمون سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد.

نقش غذا‌های دریایی در بهبود سلامت روان
او ادامه داد: مصرف غذا‌های دریایی به ویژه ماهی به دلیل پروتئین و اسید‌های چرب به خصوص امگا ۳ می‌تواند منجر به بهبود سلامت روانی، خلق و خو و کاهش استرس شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: همچنین مواد دارای کولین، دوپامین و تریپتوفان هر سه ماده غذایی در آرام کردن افراد بسیار تاثیرگذار است. لبنیات، سفیده تخم مرغ و گوشت بوقلمون سرشار از ماده آرامبخش تریپتوفان است که مصرف آن توصیه می‌شود.

او گفت: انواع مغز‌ها به ویژه بادام زمینی و زرده تخم مرغ منبع بسیار خوبی از کولین هستند که بسیار می‌تواند در ایجاد آرامش کمک کند.

فاطمه شفیعی بیان کرد: «اینوزیتول» به عنوان یک قند الکی به درمان اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. این ماده دارای اثرات آرامبخش بر سیستم عصبی بوده از منابع غذایی حاوی آن می‌توان لوبیا، عدس، آجیل، خشکبار، جو دوسر، گوشت و محصولات غلات را نام برد.

او افزود: بابونه یکی از دمنوش‌های موثر برای آرام سازی سیستم عصبی و جلوگیری از بروز استرس است، همچنین مصرف چای بابونه به تنظیم وضعیت دستگاه گوارش مانند گرفتگی معده و رفع یبوست نیز کمک می‌کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح ادامه داد: کافئین موجود در چای و قهوه و مصرف بیش از حد شکلات به دلیل داشتن کافئین نیز در ایجاد استرس و اضطراب نقش زیادی دارد.

او اضافه کرد: توصیه می‌شود به جای آن‌ها از چای سبز استفاده شود که نه تنها کافئین بسیار کمتری نسبت به قهوه دارد، بلکه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی بوده که به سلامت سیستم عصبی بهتر کمک می‌کند.

فاطمه شفیعی با بیان اینکه ماده موجود در چای سبز به نام «تئانین» تولید میانجی‌های عصبی آرامبخش را نیز تحریک می‌کند، اظهار کرد: همچنین باید به این نکته توجه کرد گرسنگی و تغذیه نامطلوب و مصرف غذا‌های پرچرب و سرخ کرده، فرآورده‌های لبنی پرچرب، نوشابه گازدار، دریافت بالای قند‌های ساده، نمک، غذا‌های حیوانی به ویژه گوشت قرمز، فرآورده‌های گوشتی از قبیل همبرگر، سوسیس و کالباس، از عوامل تشدید کننده و ایجاد استرس است.

او تصریح کرد: بنابرین برای کاهش آثار استرس بر سیستم ایمنی بدن، خواب کافی و با کیفیت بالا، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم توصیه می‌شود.

برچسب ها: کرونا ، استرس ، غذا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار