فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی گفت: سپاه در قریب به ۷۰۰ کیلومتر از مرزهای شمالغرب مستقر بوده و از این مرزها حفاظت می‌کنند که در دو سال اخیر در مرتفع‌‌ترین ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر منطقه مستقر شده‌اند.
کد خبر: ۸۴۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷ 20 April 2020

 

به گزارش تابناک تبریز، سردار عابدین خرّم در نشست خبری سالروز تاسیس سپاه، اقدامات قرارگاه پدافند زیستی امام رضا (ع) و رزمایش کمک مومنانه که با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات سپاه عاشورای آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به دوراندیشی امام راحل با دستور تشکیل سپاه پاسداران، اظهار داشت: طبق اصل 150 قانون اساسی، سپاه مسئولیت نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را بر عهده دارد. مسئولیت دفاع از کشور را امام راحل با جمله نورانی خود فرمودند که «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود» و با این جمله هویت دفاعی، انقلابی و ملی به سپاه بخشیدند. 

وی با بیان اینکه از منظر رهبر معظم انقلاب هم «سپاه از این سرزمین روئیده و ذره ذره وجودش با ذره ذره انقلاب اسلامی خویشاوندی دارد»، خاطرنشان کرد: بر اساس آیه ای که بر سینه همه پاسداران نقش بسته، فرمان الهی برای تقویت آمادگی مقابله با دشمن است و همواره باید آماده باشیم.

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی، با بیان اینکه در این 42 سال، علی رغم فراز و فرودهای سرنوشت ساز، برای دفاع از این انقلاب و آرمان های ملت لحظه ای غفلت نکردیم و در پیشگاه همه شهدای بزرگ اسلام و انقلاب تجدید پیمان و تجدید عهد می کنیم که از این انقلاب و این کشور دفاع کنیم، ابراز داشت: تشکیل سپاه پاسداران نقطه عطف و تضمینی برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن است. همه دشمنان غرب و شرق در طول ده سال دوران مدیریت امام خمینی (ره) هجمه نظامی بر ما داشتند و 8 سال علنی جنگیدند ولی همه باهم و در کنار هم توانستیم کشورمان را نگه داریم و پرچم سرافرازی را در این کشور استوار و مستحکم کنیم. همه دشمنان این ملت متحد شده بودند که 10 سال اول انقلاب، نگذارند نظام پایدار شود ولی هزینه های مادی و معنوی فراوانی دادیم که علاوه بر پیروزی بر دشمنان و افزایش عزت ملی، دشمن را از توان این ملت بیمناک کرده و دوستان این انقلاب را دلگرم تر کرد.

وی با اشاره به اینکه معتقدم عصر امام خمینی(ره) دوران شکل گیری حاکمیت انقلاب اسلامی و تثبیت بود، افزود: دوران ولایت مقام معظم رهبری را دوران استقرار و شکوفایی انقلاب می دانیم. سپاه هم در دوران 30 ساله ولایت مقام معظم رهبری، با همان مبانی ایمان، عمل صالح، همراه با تخصص، از آمادگی همه جانبه برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای انقلاب برخوردار است.

سردار عابدین خرّم، در ادامه با تاکید بر اینکه سپاه فرزند این انقلاب است، تصریح کرد: سپاه مسیر خود را با قطب نمای ولایت تنظیم می‌کند و لحظه‌ای از صراط مستقیم انقلاب زاویه نگرفته است. در تاکتیک و راهبرد استراتژیک، قدرت علمی، فرهنگی و اجتماعی آمادگی خود را برای ورود به عرصه های گوناگون به آزمون گذاشتیم و برای نوآوری و خلاقیت، خدمات اجتماعی، امدادهای حوادثی، اندیشه و هنر، نگاه گسترده به جغرافیای مقاومت و محرومیت‌زدایی اقدامات قابل توجهی داشتیم، ضمن اینکه نشان شهادت‌طلبی و شجاعت را برای تامین امنیت در وجود سپاه حفظ خواهیم کرد تا نیرویی باشیم برای رساندن ملت ایران به اوج قله‌های عزت و پیشرفت.

وی در ادامه، برخی از اقدامات کرونایی سپاه عاشورا و رده های مختلف سپاه در آذربایجان شرقی را برشمرد و گفت: هم لشکر 31 عاشورا و هم تیپ مکانیزه امام زمان و هم گروه 60 رسالت توپخانه سپاه از لحاظ آموزشی و آمادگی رزم در حد بالایی قرار دارند، چراکه این سه بخش سپاه، در قریب به 700 کیلومتر از مرزهای شمالغرب مستقر بوده و از این مرزها حفاظت می‌کنند که در دو سال اخیر در مرتفع‌‌ترین ارتفاعات بالای 3000 متر منطقه مستقر شده اند که بعضا از مهرماه تا امروز، به دلیل برف سنگین، جابه‌جایی ها با بالگرد اتفاق می‌افتد که همه اینها برای امنیت و آرامش ملت است، ضمن اینکه علاوه بر این آمادگی رزم، در زمینه کرونا هم ظرفیت‌های خود را به میدان آوردیم.

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه با توجه به شیوع این ویروس در کشور، سپاه در 5 عرصه ورود یافته است، گفت: پای کار آوردن ظرفیت های درمانی سپاه، غربالگری، ایجاد کارگاه های مردمی تولید ماسک، ضدعفونی معابر و توزیع بسته های معیشتی از جمله سرفصل های کاری سپاه در ایام کرونایی است.

وی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از آغاز شیوع کرونا در کشور، اولین اقدام سپاه آذربایجان شرقی این بود که تمامی ظرفیت های درمانی و بیمارستانی را با 350 پزشک و درمانگاه ها و بیمارستان های تخصصی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفتند، ابراز داشت: 5 درمانگاه مجهز بیمارستان شهید محلاتی تبریز نیروی زمینی سپاه را در بابل به دلیل حجم بالای شیوع در استان مازندران مستقر شد و در درمان و کنترل بیماری در این استان بسیار موثر بوده است. 

سردار عابدین خرّم، با بیان اینکه در حوزه غربالگری هم 93 درصد مردم استان غربالگری شدند و افراد مشکوک به بیمارستان ارجاع داده شدند، ابراز داشت: اقدام دیگر هم، ایجاد کارگاه های مردمی تولید ماسک است که تا به امروز بیش از 200 کارگاه در سراسر استان راه اندازی شد و بیش از 2 میلیون ماسک تولید شده که 1 میلیون و 900 هزار در 45 روز بین مردم استان توزیع شده است و این حرکت مردمی بی نظیر است و با هیچ موضوع مادی قابل مقایسه نیست.

وی اقدام دیگر را توزیع بسته‌های معیشتی در بین افراد کم بضاعت و کارگران روزمزد عنوان کرد و خاطر نشان کرد: پایگاه‌های بسیج در هر محله این افراد را شناسایی کردند و کمک‌های خیرین توزیع شد که 52 هزار بسته معیشتی به ارزش 300 هزار تومان توزیع شده است. 

این فرمانده ارشد نظامی در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه بعد از فرمایش مقام معظم رهبری برای رزمایش کمک های مومنانه مردم و مواسات، برنامه هایی طراحی شد و سه مرحله جدید دیگر برنامه ریزی شده است ادامه داد: یک مرحله با توزیع 40 هزار بسته در روز پنجشنبه این هفته، قبل از آغاز ماه رمضان و مرحله بعدی و اوج آن، در نیمه رمضان و مرحله نهایی در آستانه عید فطر است.  اطلس کامل محلات تبریز و استان، تا دو هفته آینده توسط بسیج تکمیل می شود تا کمک های معیشتی به صورت هدفمند به مردم نیازمند واقعی برسد.

وی اقدامات گردان های جنگ نوین در ضدعفونی معابر را برشمرد و گفت: از روزهای نخست شیوع کرونا، علاوه بر سپاه، بسیج هم در تمام محلات آلوده حضور یافت و با ضدعفونی آنها، توان امکاناتی و نفراتی خود را پای کار آورد.

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی، در بخش دیگری از سخنان خود، اقدامات و برنامه های جهش تولید را مورد اشاره قرار داد و افزود: از کارگاه های کوچک و صنایع کوچک پشتیبانی و تسهیلاتی می کنیم، ضمن اینکه هر مجموعه ای که از اخراج کارگران خودداری کند، سپاه پشتیبانی مالی و فنی انجام می دهد. در مناطق محروم هم در بخش کشاورزی و تولید اقلام کشاورزی، نسبت به اجرای طرح های آبیاری و افزایش راندمان بخش کشاورزی اقدام کرده ایم و آمادگی داریم 10 هزار نفر را در این زمینه اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی صنایع و معادن ما وضعیت خوبی ندارند، تمام برنامه‌ریزی های انجام شده در این راستا بوده تا در قالب جلسات هفتگی، صنایع مشکل دار را شناسایی و موانع را برطرف کنیم و راهکارهای لازم را اتخاذ کنیم. تصمیم داریم سال 99 را به عنوان سال جهش تولید، از لحاظ تولید و صادرات و افزایش اشتغال جهش قابل ملاحظه ای داشته باشیم و مسئولین پای کار خواهند آمد تا عوارض کرونا را نداشته باشیم.

سردار عابدین خرّم در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت پادگان ها و سربازان سپاه در زمینه ابتلا به کرونا، خاطر نشان کرد: سپاه بخشی از سربازانی که فعالیت و پست روزانه نداشتند را ترخیص کرده و فقط پست های نگهبانی و مهم و امنیتی باقی مانده است.

وی ادامه داد: تا امروز فقط 6 پاسدار در کل استان مبتلا شده که آنها هم در خط مقدم ضدعفونی معابر و... حضور داشتند و درپادگان ها خوشبختانه تاکنون مبتلا نداشتیم چراکه تمامی پروتکل ها در داخل پادگان ها در آموزش، عملیات و مانورها مراعات می شود لذا خانواده ها هیچ نگرانی در زمینه ابتلای فرزندان خود نداشته باشد. اطمینان می دهم که توان بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح در کشور، در زمینه درمان و پیشگیری، بالاست و هیچ نگرانی ای در این زمینه نداریم.

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در مورد کشفیات احتکار مواد ضدعفونی و بهداشتی کرونایی، گفت: در یک قلم از کشفیات، 1 میلیون و 400 هزار لیتر الکل کشف شد و با توجه به نیاز بیمارستان ها با دستور قضایی در بین بیمارستان ها توزیع شد. 8800 ماسک ان95 و 8917 بسته ژل دست، 11000 دستکش، 10600 لیتر الکل غیرمجاز، 10 طاقه پارچه ماسک و 240 هزار بسته ماسک بیمارستانی توسط سپاه کشف شده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه اخباری از کشورهای اطراف داریم که ماسک‌های ما به آنها می‌دهند، گفت: این در حالی است که نیاز داخلی باید تامین شود و باید مانع خروج امکانات بهداشتی و حفاظتی در برابر کرونا از کشور شد. برای جلوگیری از قاچاق این اقلام هم اقدامات اطلاعاتی تقویت شده است و تلاش می کنیم منافذ این قاچاق را مسدود کنیم.

سردار عابدین خرّم در پایان، از فعالیت 2757 گروه جهادی از جوانان، دانشجویان، پزشکان در ایام کرونایی خبر داد و گفت: در مناطق محروم در ساخت مسکن، راه روستایی، مخازن آب و کانال کشی، احداث مدرسه و... بیش از 900 پروژه در دست اجرا داریم و امسال تحولات محرومیت زدایی خواهیم داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار